ISALA

Weergave

Om u de beste leesbaarheid te bieden, kunt u hier het lettertype en de achtergrondkleur naar wens aanpassen.

Lettertype


Achtergrond

Moreel beraad - gespreksleider

Moreel beraad is een belangrijke methodiek om ethiek binnen zorgorganisaties vorm te geven. Tijdens een moreel beraad gaan zorgprofessionals (maximaal twaalf) met elkaar in gesprek om morele kwesties te bespreken die zij in hun dagelijkse werk tegenkomen. Het doel is om (a) een goed uitgedachte en goed verdedigbare oplossing voor deze kwesties te formuleren, of (b) om een visie te ontwikkelen.

Moreel beraden zijn dus een vorm van collectief denkwerk over morele kwesties, en om dit complexe proces in goede banen te leiden wordt er gebruik gemaakt van een structurerend gespreksmodel, en vindt het gesprek plaats onder leiding van een gespreksleider. Aangezien het leiden van moreel beraden om specifieke competenties vraagt, hebben veel gespreksleiders een op deze taak toegesneden training gevolgd.

Deelnemers aan deze training zijn na afloop in staat (bij voorkeur in duo’s) een gemiddeld tot moeilijk moreel beraad op een kwalitatief goede manier te leiden.

Programma

Het programma bestaat uit drie onderdelen, elk onderdeel duurt ongeveer twee dagdelen.

Deel 1: basics

  • Deelnemers leren om ethische kwesties te herkennen;
  • Deelnemers leren de achtergronden van moreel beraad: wat, waarom, hoe.
  • Deelnemers leren te beoordelen welke ethische kwesties geschikt zijn voor bespreking in een moreel beraad en welke niet;
  • Deelnemers maken een ‘landkaart’ van de meest voorkomende morele vraagstukken in hun organisatie;
  • Deelnemers leren om casuïstiek en ethische onderzoeksvragen te formuleren

Deel 2: leiden van een basic moreel beraad

  • Deelnemers leren het zeven fasen model: stappen en sporen: wat, waarom, hoe
  • Deelnemers leren het onderscheid tussen het fasenmodel en stappenplannen
  • Deelnemers leren het basismodel van het moreel beraad.
  • Deelnemers oefenen met dit basismodel.

Deel 3: verdieping

  • Deelnemers maken kennis met verschillende gesprekmodellen (Utrechts stappenplan, Nijmeegs model, Socratische dialoog etc. – al naar gelang de behoefte van de deelnemers).
  • Deelnemers begrijpen hoe deze modellen zijn opgebouwd, waarom, en hoe deze eventueel aan te passen zijn aan specifieke situaties.
  • Deelnemers kunnen de analyse-fase van het beraad verdiepen

Tussen de delen wordt van de deelnemers verwacht dat ze enig huiswerk verrichten (10-12 uur): formuleren van casuïstiek, voeren van oefen-beraden in duo’s, elkaar feedback geven, leervragen formuleren, competentieprogressie bijhouden.

Literatuur

Menno de Bree, Eite Veening (2012) Handleiding Moreel Beraad. Een Praktische Gids voor Zorgprofessionals. Assen: Van Gorcum.

Docent

De training wordt gegeven door Menno de Bree. Menno de Bree (1974) studeerde filosofie (Vrije Universiteit Amsterdam, cum laude), en werkte bij Heineken en Nyenrode. Hij is sinds 2003 verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), alwaar hij nu medeverantwoordelijk is voor het ethiek- en professionaliteitsonderwijs aan studenten, (H)AIOS en stafleden. Voor zijn onderwijs ontving hij diverse student-onderwijsprijzen (docent van het jaar, grappigste docent). 

Menno de Bree was binnen het UMCG betrokken bij het ontwikkelen van de leerlijnen Beroepsvoorbereiding en Professionele Ontwikkeling (NVMO-onderwijsinnovatieprijs 2012). Samen met Eite Veening schreef hij Handleiding Moreel Beraad. Een Praktische Gids voor Zorgprofessionals (Assen: Van Gorcum; 2e druk in 2016). Hij zat ook in de redactie van het door recensenten goed ontvangen Handboek Medische Professionaliteit (2014, Houten: BSL), waarvoor hij ook enkele bijdragen schreef.

Vanuit zijn bedrijf 'Menno Denkt' verzorgt De Bree lezingen en denktrainingen voor zorgprofessionals. Daarnaast geeft hij ook regelmatig publiekslezingen (Studium Generale, Nacht van de Filosofie, Forum Images Groningen).

Voor wie?

Geestelijk verzorgers, verpleegkundigen (minimaal hbo-niveau), artsen.

Accreditatie

Er is accreditatie aangevraagd bij de SKGV, V&VN en ABAN.

Duur

Ongeveer zes dagdelen (21 uur exclusief zelfstudie).

Groepsgrootte

Maximaal tien deelnemers.

Kosten

Er zijn aan deze training zijn geen kosten verbonden voor Isala medewerkers, onder voorwaarde dat ze na het succesvol afronden van de training bereid zijn als ambassadeur moreel beraad op te treden binnen Isala. Ook zijn ze bereid in goed overleg als gespreksleider op te treden bij moreel beraad op de werkvloer en in onderwijssetting (voor meer informatie over de voorwaarden kunt u contact opnemen met Annie Hasker, geestelijk verzorger).

Trainingsdata en aanmelden

Ga voor meer informatie naar de actuele trainingsdata en het online inschrijfformulier.

Meer informatie

Heeft u behoefte aan meer informatie over de inhoud van de training? Dan kunt u contact opnemen met Annie Hasker, zij is bereikbaar via (038) 424 73 02.

Heeft u andere vragen? De medewerkers van de Isala Academie staan u graag te woord. Zij zijn op werkdagen te bereiken tussen 8.30 en 17.00 uur op telefoonnummer (038) 424 81 88, of maak gebruik van het online contactformulier.


12 december 2016 1032

Stuur door

Door onderstaande invulvelden in te vullen, stuurt u deze informatie gemakkelijk door.
Aan emailadres*
   
Uw naam Uw emailadres*
   
Bericht