ISALA

Meestgestelde vragen

Heeft u een vraag? Wellicht vindt u het antwoord al in deze lijst met meestgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen, dan kunt u gebruik maken van het formulier Stel een vraag.


Aanmelden in het ziekenhuis

Waarom moeten patiënten zich aanmelden via de aanmeldzuil?

Als u zich aangemeld heeft via de zuil, weet de arts of de verpleegkundige dat u gearriveerd bent. Bovendien krijgt u op dat moment de meest actuele informatie over het spreekuurverloop en de routeverwijzing naar de polikliniek.

Voor wie is de aanmeldzuil bedoeld?

De aanmeldzuil is alleen bedoeld voor patiënten die een afspraak hebben bij een polikliniek. Als u moet worden opgenomen in het ziekenhuis, meldt u zich bij de Centrale balie.

Hoe werkt de aanmeldzuil?

De aanmeldzuil heeft een groot beeldscherm, waarop duidelijk en stapsgewijs wordt uitgelegd hoe het aanmelden verloopt. Bekijk de stappen en het instructiefilmpje.

Welk identiteitsbewijs moet ik meenemen om me te kunnen aanmelden bij de aanmeldzuil?

U heeft een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart nodig om u te kunnen aanmelden bij de aanmeldzuil. Zie ook: identificatieplicht in de zorg.

Hoe moeten kinderen zich aanmelden, zij hebben meestal geen ID-bewijs?

Komt u voor een afspraak van een kind? Dan moet het identiteitsbewijs van het kind zelf gescand worden bij de aanmeldzuil. De identificatieplicht in de zorg stelt namelijk dat iedereen vanaf nul jaar zich moet kunnen identificeren in een ziekenhuis. Dit wijkt dus af van de ‘algemene’ identificatieplicht, die geldt vanaf 14 jaar. Indien uw kind geen eigen paspoort of ID-kaart heeft, moet u hem of haar altijd aanmelden bij de Centrale balie in de centrale hal van hoofdgebouw (V) of bij de balie patiëntenregistratie, indien u een afspraak heeft in een ander gebouw. Zie ook: identificatieplicht in de zorg.

Wat houdt de identificatieplicht in de zorg in?

Als u medische zorg ontvangt, moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien. Zorgverleners controleren daarmee of u degene bent die bij het Burgerservicenummer (BSN) hoort. De overheid wil met de legitimatieplicht in de zorg fraude tegengaan. Denk aan onverzekerden die met een zorgpas van een ander hun behandeling in het ziekenhuis vergoed proberen te krijgen. Zie ook: identificatieplicht in de zorg.

Wat moet ik doen als ik mijn identiteitsbewijs ben vergeten?

Als u het identiteitsbewijs vergeten bent, meldt u zich bij de Centrale balie in de centrale hal. Daar wordt u aangemeld door de baliemedewerker en ontvangt u het afsprakenticket.

Mijn persoonlijke gegevens zijn niet meer actueel. Kan ik me aanmelden bij de aanmeldzuil?

Als uw gegevens niet herkend worden door de aanmeldzuil, of niet meer kloppen, wordt u verwezen naar de Centrale balie. Daar wordt u verder geholpen door een baliemedewerker.

Waar kan ik terecht met vragen over de aanmeldzuil?

U kunt hulp vragen aan één van onze gastvrouwen of gastheren die rondlopen in de centrale hal en op de verdiepingen. Zij zijn herkenbaar aan de groene bloesjes.

Moet ik me ook aanmelden bij een aanmeldzuil op de andere locaties van Isala?

Als op de andere locaties van Isala ook aanmeldzuilen staan, meldt u zich ook daar met uw identiteitsbewijs aan. Als er geen aanmeldzuil aanwezig is, meldt u zich bij de balie van de polikliniek.

Hoe kunnen buitenlandse patiënten zonder geldig ID-bewijs zich aanmelden?

Dan meldt de patiënt zich aan met zijn buitenlands paspoort bij de centrale balie in de centrale hal.

Is op de meldzuilen ook een andere taal te selecteren?

Nee, op de meldzuilen is de informatie alleen in het Nederlands beschikbaar. Voor vragen kunnen zij een gastvrouw of gastheer raadplegen of de baliemedewerkers.

Patiënt heeft geen mobiele telefoon, maar zijn begeleider wel. Kan er dan ook een sms gestuurd worden?

Ja, u kunt op het scherm het mobiele nummer van de begeleider invoeren. Dat nummer wordt aan het einde van de dag uit het systeem gewist.


Bereikbaarheid en parkeren

Waar kan ik parkeren?

U kunt parkeren op:

  • P1 (ingang Dr. van Heesweg): voor patiënten en bezoekers hoofdgebouw (V) en gebouwen D, P, R en W
  • P2 (ingang Dr. Spanjaardweg): voor patiënten en bezoekers gebouwen A, B en C
  • P3 (ingang Dr. van Thienenweg): voor patiënten en bezoekers hoofdgebouw (V) en gebouwen D, P, R en W
  • Spoed: alleen voor bezoekers Spoedeisende hulp en Huisartsenpost
  • Gebouw L (waar u uw auto parkeert voor een bezoek aan Isala Harthuis ligt aan het doel van uw bezoek):
    • Heeft u een polikliniekafspraak in gebouw L bij de cardioloog, de verpleegkundig specialist of de ECG-laborante, parkeer dan uw auto op de nabij gelegen parkeerterreinen P1 of P2. Daarna volgt u lopend de bewegwijzering naar gebouw L.
    • Volgt u een hartrevalidatieprogramma in Isala Harthuis, parkeer uw auto dan op de eigen parkeerplaats van Isala Harthuis (gebouw L). Deze parkeerplaatsen zijn gemarkeerd met een bordje ‘Isala Harthuis’.

Waar staan de parkeerautomaten?

  • P1: buiten bij de hoofdingang aan de achterzijde
  • P2: centraal op het parkeerterrein
  • P3: bij de in-/uitgang van de parkeergarage.

U kunt afrekenen bij alle parkeerautomaten.

Kan ik iemand afzetten bij de hoofdingang van het ziekenhuis?

Het is mogelijk om iemand af te zetten bij de hoofdingang van het ziekenhuis. Dit kan zowel aan de kant van de Dr. van Heesweg als aan de achterzijde (bereikbaar via P1). Als u begeleider bent van een patiënt die slecht ter been is, kunt u de patiënt ook eerst afzetten bij de hoofdingang. Bij de hoofdingang kunt u, indien gewenst, een beroep doen op een gastvrouw of gastheer om de patiënt op te vangen totdat u in het nieuwe ziekenhuis bent. U parkeert vervolgens uw auto op P1 of P3 en gaat dan naar de hoofdingang waar u de patiënt weer treft.

Kan ik afgezet worden door de taxi bij de hoofdingang van het ziekenhuis?

Komt u met de taxi, dan kan deze u afzetten voor de hoofdingang aan de Dr. van Heesweg. Daar is ook de taxistandplaats.

Waar moet ik parkeren als ik bij Isala spoed (spoedeisende hulp) of de huisartsenpost moet zijn?

Komt u voor Isala spoed of de huisartsenpost dan kunt u afgezet worden bij de ingang van Isala spoed. Hier is een beperkt aantal parkeerplaatsen voor kort parkeren beschikbaar. U kunt de auto ook parkeren op één van de overige parkeerplaatsen.


Welke afdeling zit waar?

Welke afdeling zit waar?

U kunt via de virtuele tour (plattegronden van het ziekenhuis) alvast een kijkje nemen. Hier vindt u looproutes naar de afdelingen in alle gebouwen. De plattegrond van de afdeling kunt u ook thuis printen. Onder de tab ‘Wie zit waar’ ziet u of een afdeling in het hoofdgebouw (V) zit of in een ander gebouw (A, B, C, D, L, P, Q, R en W).

Hoe werkt de bewegwijzering?

Het ziekenhuis in Zwolle bestaat uit verschillende gebouwen. Ieder gebouw heeft een eigen letter. In de centrale hal staat een groot overzichtsbord met alle bestemmingen in het ziekenhuis. Hierop vindt u alle namen van poliklinieken, diagnose- of behandelafdelingen, verpleegafdelingen en overige afdelingen. Daar achter staat waar ze gevestigd zijn. U volgt altijd drie stappen:

  • het gebouw (bijv. V4)
  • het nummer van de verdieping (bijv. V4.3 = gebouw V4, derde verdieping)
  • en het wachtruimte- of kamernummer.

U kunt zich thuis al voorbereiden op uw bezoek met hulp van de virtuele tour (wegwijs in het ziekenhuis). Hier kunt u ook plattegronden bekijken en prints maken van de afdeling waar u moet zijn.


Stalling fietsen, bromfietsen en motoren

Waar kan ik mijn fiets, scooter of bromfiets stallen?

Voor fietsers en bromfietsers is er direct links naast de hoofdingang aan de Dr. van Heesweg een grote overdekte fiets- en bromfietsstalling.

Waar kan ik mijn motor stallen bij het nieuwe ziekenhuis?

Motoren kunnen geparkeerd worden in een parkeervak van P1, P2 of P3.


Afspraken

Ik wil graag mijn afspraak wijzigen en/of afzeggen.

Dit kunt u doen door telefonisch contact op te nemen met het secretariaat van de polikliniek.
Telefoonnummers poliklinieken.

Hoe ontvang ik een herinnering voor mijn afspraak op de polikliniek?

Ga naar MijnIsala, log in met uw DigiD en vul uw mobiele telefoonnummer en e-mailadres in. Of geef uw gegevens door bij de Centrale balie tijdens uw volgende bezoek aan de polikliniek. 


Vraag aan arts / behandelaar

Ik heb een vraag voor mijn arts of een andere zorgverlener van Isala.

Neem hiervoor contact op met het secretariaat van de polikliniek.
Telefoonnummers poliklinieken

Gegevens wijzigen

Ik ben patiënt en wil graag mijn gegevens aanpassen. Hoe doe ik dat?

Dat kunt u op de volgende manieren doen:
  • telefonisch via (038) 424 54 79 van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.
  • in het ziekenhuis bij de centrale balie in het hoofdgebouw (V). Neem wel een identiteitsbewijs mee.
  • door in te loggen op MijnIsala.

Ik ben een huisarts/relatie van Isala hoe kan ik mijn bedrijfsgegevens laten wijzigen?

Ga naar wijzigen gegevens.

Factuur / rekening ziekenhuis

Ik heb een vraag over een rekening die ik heb gekregen, aan wie kan ik die stellen?

U kunt die vraag stellen aan een medewerker van de afdeling Zorgfacturatie. U kunt bellen van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur. Het nummer is t (038) 424 22 16.

Meer informatie over de opbouw van uw factuur en het DBC-zorgproduct vindt u bij toelichting DBC en facturatie.


Niet-verzekerd

Ik ben niet verzekerd. Wat gebeurt er dan?

Bent u onverzekerd? Dan dient u voorafgaand aan de behandeling een voorschot van 300 euro te betalen. Isala vraagt een voorschot aan:

  • Nederlandse patiënten die niet aan kunnen tonen dat ze in Nederland een geldige zorgverzekering hebben.
    Wilt u voorkomen dat u een voorschot moet betalen? Sluit dan direct een zorgverzekering af. Anders moet u een voorschot maar óók de definitieve ziekenhuisrekening zelf betalen in plaats van dat de zorgverzekering dit voor u doet.
  • Buitenlandse patiënten die geen zorgverzekering in Nederland hebben en geen geldige Europese verzekeringspas (European Health Insurance Card) kunnen laten zien.

Let op: Het voorschotbedrag is niet het totaalbedrag van de behandeling. U ontvangt nog een eindafrekening van uw behandeling waar het voorschotbedrag vanaf wordt getrokken.


 

Een klacht indienen

Ik heb een klacht, waar kan ik terecht?

Als u een klacht heeft of een opmerking probeer deze dan eerst te bespreken met diegene die daarvoor verantwoordelijk is, bijvoorbeeld uw arts. Komt u er niet uit? Of u praat liever met iemand die meer afstand heeft? Dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris van Isala.


Wachttijden

Wat zijn de wachttijden bij Isala?

Isala plaatst elke eerste werkdag van de maand de meest actuele wachttijden per specialisme op de website.


Second opinion / tweede mening

Ik wil graag een second opinion bij Isala.

Daarvoor kunt u contact opnemen met het secretariaat van de polikliniek. Voor een second opinion is een verwijzing nodig van de huisarts of de medisch specialist bij wie u op dat moment in behandeling bent. Vraag tevens aan uw zorgverzekeraar of zij een second opinion vergoedt. De verzorgverlener bij Isala zal alleen zijn mening geven en neemt de behandeling niet over. Telefoonnummers poliklinieken. Telefoonnummers poliklinieken.


Medisch (patiënten)dossier / medische verklaring

Ik wil in mijn medisch dossier kijken. Hoe pak ik dat aan?

U kunt om inzage vragen aan uw zorgverlener of u kunt schriftelijk of per e-mail een verzoek indienen bij de privacyfunctionaris. Er zijn speciale formulieren die u kunt gebruiken. Hierop kunt u ook aangeven of u een kopie wilt van uw medisch dossier. Dat kan tegen betaling. Vergeet niet om een kopie van uw identiteitsbewijs mee te sturen. Ga naar Recht op patiëntendossier.


Reiskostenvergoeding / belastingaangifte

Voor de belastingdienst/zorgverzekeraar heb ik een overzicht nodig waarop ik kan aantonen hoe vaak ik in het ziekenhuis ben geweest voor een behandeling. Hoe krijg ik zo’n overzicht?

Dit overzicht kunt u aanvragen bij de privacyfunctionaris van Isala. Vul hiervoor het aanvraagformulier in. Stuur deze naar Isala en vergeet niet om een kopie van uw identiteitsbewijs mee te sturen. Ga naar Recht op reiskostenvergoeding.


Vacatures / solliciteren

Waar vind ik de laatste vacatures van Isala?

Ga voor informatie over werken bij Isala naar www.isalawerkt.nl.


Vrijwilligerswerk

Werken er ook vrijwilligers bij Isala?

Ja, vrijwilligers werken bijvoorbeeld op afdelingen of zijn gastvrouw of gastheer in de centrale hal. Iets voor u? Kijk voor meer informatie op Vrijwilligerswerk bij Isala.


Stageplaatsen

Kun je bij Isala ook stagelopen of afstuderen?

De Isala Academie heeft een overzicht van alle stageplekken en afstudeeropdrachten en bemiddelt tussen jou en de afdeling waar je stage loopt of je afstudeeropdracht doet. Kijk voor meer informatie op de website van de Isala Academie.


Meelopen op een afdeling

Ik wil graag één of meerdere dagen meelopen op een afdeling. Kan dat?

In Isala is het voor leerlingen van het voortgezet onderwijs niet mogelijk om een snuffelstage of oriënterende stage te lopen. Om leerlingen toch de mogelijkheid te bieden een indruk te krijgen van het werken in een ziekenhuis, organiseren wij een opleidingsmarkt en/of open dag. Voor actuele data raden wij aan de agenda van de Isala Academie in de gaten te houden.


Vragen / opmerkingen website

Waar kan ik terecht met een opmerking over deze website?

Heeft u vragen of opmerkingen over deze website? Stuur dan een email naar webteam@isala.nl.