ISALA

Bestuur en adviesorganen

De Raad van Bestuur bepaalt het beleid van Isala als totale organisatie. Daarbij gaat het om de koers, de missie en de ambitie van Isala in relatie tot maatschappelijke, politieke en financiële ontwikkelingen. De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor de realisatie van de (statutaire) doelstellingen van de zorgorganisatie, de strategie, het beleid en de resultatenontwikkeling. Daarnaast is de Raad verantwoordelijk voor de kwaliteit en veiligheid van de zorg en voor de dagelijkse aansturing van de verschillende organisatieonderdelen. De Raad van Bestuur vertegenwoordigt Isala bij overheid, financiers, onderwijs, regionale samenwerkingsverbanden en in de pers.

Samenstelling Raad van Bestuur

De Raad van Bestuur van Isala bestaat uit vier personen. De heer R. Dillmann is voorzitter Raad van Bestuur, mevrouw H.H. Kuper, is als lid Raad van Bestuur verantwoordelijk voor de patiëntenzorg, de heer R.J. Venema is als lid Raad van Bestuur verantwoordelijk voor de financiële zaken en de heer H.C.V. de Boer is als lid Raad van Bestuur verantwoordelijk voor de invoering van het nieuwe EPD en de regionale samenwerking op het gebied van diagnostiek en apotheek.


De heer R.J.M. (Rob) Dillmann, voorzitter Raad van Bestuur

       

Fotografie Wilbert Bijzitter
 
Dr. Rob Dillmann (1958) studeerde Geneeskunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en promoveerde op de ziekte Alzheimer. Hij werkte als onderzoeker bij de VU in Amsterdam, had diverse functies bij KNMG, was directeur bij de Orde van Medisch Specialisten en bestuursvoorzitter bij het Zaans Medisch Centrum. Hij is lid van diverse landelijke commissies op het gebied van patiëntveiligheid en doelmatigheid in zorg en hij is lid van het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ).
 

Aandachtsgebieden Isala

  • Strategie- en organisatieontwikkeling
  • NVZ-STZ externe contacten
  • Human resources
  • Communicatie en strategische marketing
  • Regionale samenwerking
  • Fusie met Isala Diaconessenhuis Meppel.

Mevrouw H.H. (Ina) Kuper, lid Raad van Bestuur


Dr. Ina Kuper (1962) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en promoveerde op het onderwerp ‘Burden of illness in early rheumatoid arthritis’. Zij werkte van 1991 tot 2001 als arts-onderzoeker en reumatoloog in opleiding bij het UMC Groningen en als reumatoloog bij de IJsselmeer ziekenhuizen in Lelystad en Emmeloord. Daarna stapte zij over naar het Medisch Spectrum Twente (MST) in Enschede. Daar was zij onder andere werkzaam als reumatoloog, plaatsvervangend opleider reumatologie en voorzitter bestuur medische staf. Vanaf 2011 heeft Ina Kuper diverse managementfuncties in MST bekleed bij de specialismen Reumatologie, Radiotherapie, Nucleaire geneeskunde en Oogheelkunde. Ook was zij bij MST lid Raad van Bestuur a.i. (2012-2013). In juli 2016 is zij gestart als lid Raad van Bestuur bij Isala.
 

Aandachtsgebieden Isala

  • Kwaliteit en veiligheid
  • Klachten en claims
  • IGZ
  • Isala Academie (opleiding, onderzoek en innovatie)
  • Netwerk en Regionaal Overleg Acute Zorg.

Nevenfuncties

  • Lid Raad van Toezicht Ambiq.

De heer R. J. (Roel) Venema, lid van de Raad van Bestuur

 

Roel Venema (1964) studeerde HEAO Bedrijfseconomie en ging werken als financieel beleidsmedewerker bij de gemeente Grootegast. In 1990 vervolgde hij zijn loopbaan bij het UMCG waar hij begon als hoofd Bedrijfsadministratie en zich via functies als senior adviseur Bedrijfseconomische aangelegenheden en manager Kwaliteit & Control ontwikkelde tot clustermanager Facilitaire Dienst. In de tussentijd behaalde hij de Master of Business Administration (2006) en bekleedde hij diverse nevenfuncties in de gemeentelijke politiek.

In 2008 maakte Roel Venema de overstap naar Isala als directeur Finance & Control. Hij heeft zich in die functie o.a. beziggehouden met de financiering rondom de nieuwbouw en onderhandelingen met zorgverzekeraars. Per 1 juni 2013 is Roel Venema lid van de Raad van Bestuur van Isala.

Aandachtsgebieden Isala

  • Finance en control
  • Facilitair bedrijf
  • ICT
  • Vastgoed
  • Zorgverzekeraars
  • Fusie met Meppel
  • Integrale tarieven 2015 (financiële invalshoek).

Nevenfuncties

  • Lid Taakgroep Zorg Christenunie (landelijk).

De heer H.C.V. (Hans) de Boer, lid van de Raad van Bestuur

   

Hans de Boer (1957) begon zijn loopbaan in 1981 als fysiotherapeut in het toenmalige Diaconessenhuis Heemstede. In 1987 maakte hij de overstap naar het Scheper Ziekenhuis te Emmen als clusterhoofd paramedische dienst. In 1996 ging hij aan de slag bij het Antonius ziekenhuis in Sneek, alwaar hij leidinggevende functies bekleedde op diverse afdelingen.

In 2001 begon Hans de Boer bij Isala als manager Medische Ondersteunende Specialismen (MOS). Kerntaken waren het opzetten van een nieuwe sectorstructuur MOS en het overdragen van de functieafdelingen naar de poortspecialismen. In 2011 werd Hans de Boer als directeur operations lid van het directieteam, dat uiteindelijk veranderde in het bestuursteam. Per 1 juli 2015 is Hans de Boer lid van de Raad van Bestuur van Isala.

Aandachtsgebieden Isala

  • ICT (o.a. ZIS/EPD)
  • Tactisch plannings overleg (TPO)
  • Regionale samenwerking (op het gebied van diagnostiek en apotheek).

Nevenfuncties

  • Nationaal coördinator Europese HOPE uitwisselingsprogramma (namens NVZ, Revalidatie Nederland en GGZ)
  • Lid Raad van Toezicht ERL (European Reference Laboratory). 

Reglement Raad van Bestuur

De Raad van Bestuur legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht. Ook heeft de Raad de taak om openheid te geven over het beleid, de zorgverlening en prestaties van Isala.

Deze en andere regels vindt u in het Reglement Raad van Bestuur. Hierin staan de taken, bevoegdheden en verplichtingen van de Raad beschreven.

Bezoldiging en arbeidsvoorwaarden Raad van Bestuur

De arbeidsvoorwaarden en het jaarinkomen van de Raad van Bestuur zijn bepaald op basis van de adviesregeling arbeidsvoorwaarden Raden van Bestuur van de NVDZ.

Overlegstructuur

 

OverlegvormFrequentieDoel
BestuursteamwekelijksBespreken en afhandelen van interne en externe bestuursaangelegenheden, nemen van (voorgenomen) bestuursbesluiten, ontwikkelen strategie intern en extern.
Overleg Raad van Bestuur met StafbestuurwekelijksBespreken van zaken die de kwaliteit en veiligheid van zorg en het medisch en strategisch beleid van het ziekenhuis betreffen. Onder andere: vorming en ontwikkeling van Resultaat Verantwoordelijke Eenheden, nieuwbouw, financiën, ICT, investeringen, samenwerking in de regio, inkoopbeleid, inhoudelijke zaken betreffende vakgroepen/stafleden.
Overleg Raad van Bestuur met de Concernstaf​​maandelijks​Adviesorgaan voor de Raad van Bestuur waarin strategische zaken, organisatieontwikkeling alsmede de voortgang besproken wordt van programma’s en projecten op het gebied van financiën, personeel, communicatie en kwaliteit.
Overleg Raad van Bestuur met de Raad van Toezicht​​ca. 6 keer per jaar​Verantwoording afleggen over het gevoerde beleid, bespreken van strategisch beleid. Vaste agendapunten zijn kwaliteit en patiëntveiligheid; maandcijfers, financieel (meerjaren)beleid, nieuwbouw (financiering, voortgang, risico’s) en het lopende ziekenhuisbedrijf.
Overlegvergadering Ondernemingsraad​​ca. 8 keer per jaar​Bespreken en toelichten van advies- en instemmingaanvragen en uitwisselen van informatie over ontwikkelingen in het ziekenhuis.
Overlegvergadering Cliëntenraad​​ca. 6 keer per jaar​Bespreken en toelichten van adviesaanvragen en uitwisselen van informatie over ontwikkelingen in het ziekenhuis.
​Gesprekken met de Resultaat Verantwoordelijke Eenheden (RVE's)2 keer per jaar​​RVE’s leggen verantwoording af aan de Raad van Bestuur over de resultaatgebieden zoals opgenomen in de kaderbrief. In het voorjaar wordt de rendementsdeling vastgesteld, alsmede welke doelstellingen nog gerealiseerd moeten worden en wat kernpunten zijn. In het najaar worden de businessplannen en begrotingen besproken en vastgesteld.