ISALA

Isala Diaconessenhuis behaalt internationaal keurmerk voor kwaliteit en veiligheid

​Isala Diaconessenhuis heeft, in navolging van Isala Zwolle, het internationale keurmerk JCI behaald voor kwaliteit en veiligheid. Met het behalen van dit keurmerk voor Isala Diaconessenhuis Meppel en Steenwijk, heeft Isala aantoonbaar gemaakt voor al haar locaties te voldoen aan internationale standaarden voor kwaliteit en patiëntveiligheid.

De Joint Commission International (JCI) is een WHO-erkende organisatie die wereldwijd zorginstellingen toetst (World Health Organisation). Voor de accreditatie zijn JCI-consultants het afgelopen jaar meerdere keren in Isala Diaconessenhuis geweest. Twee weken geleden werd het ziekenhuis in Meppel en Steenwijk onderzocht door JCI-auditoren. Met als uitgangspunt: “Tell me, show me” volgden de inspecteurs drie dagen lang patiënten en medewerkers en brachten zij aangekondigde - én onaangekondigde - bezoeken aan vele afdelingen van het ziekenhuis.

De JCI-accreditatie is drie jaar geldig en wordt steeds herhaald. Doordat Isala afgelopen jaar de JCI-accreditatie heeft behaald voor haar locaties in Zwolle, Kampen en Heerde, vindt de volgende toetsing in 2019 plaats. Tijdens deze audit worden alle locaties van Isala getoetst en beoordeelt JCI Isala volledig als één ziekenhuisorganisatie.

Ina Kuper, lid van de Raad van Bestuur van Isala: ‘Ik ben buitengewoon trots op de grote inspanningen die alle medewerkers hebben geleverd en heb bewondering voor de enorme prestaties. Met het behalen van deze accreditatie hebben we bewezen dat onze patiënten op iedere locatie van Isala goede en veilige zorg krijgen.’

Toetsing van dagelijkse praktijk

JCI is anders dan andere kwaliteitskeurmerken. Het draait om de zorg voor de patiënt in de dagelijkse praktijk. Het beoordeelt niet alleen of protocollen en zorgplannen netjes op papier staan, maar JCI kijkt vooral naar wat ervan in de praktijk terecht komt.

JCI werkt volgens de tracer-methodiek, waarbij de inspecteurs het spoor – een trace – volgen dat een patiënt op zijn of haar weg door de organisatie aflegt: vanaf de telefonische aanmelding, het contact met de baliemedewerker, de opname en behandeling tot en met het hele proces daarna. JCI kijkt naar de directe patiëntenzorg, bijvoorbeeld naar aspecten van hygiëne, medicatieveiligheid, preventie van infecties en veiligheid bij operaties.

Continu verbeteren

JCI vraagt van de zorgverlener altijd te kijken waar de zorg beter kan. De patiënt mag dat van Isala verwachten. Isala blijft zo voortdurend werken aan de verbetering van kwaliteit van zorg, onderzoek en onderwijs.