ISALA

Patiënt Isala plant zelf poliklinische afspraak

​Patiënten van Isala gaan voortaan zelf hun afspraak op de polikliniek in Zwolle, Kampen of Heerde plannen. Als de huisarts een verwijzing doet naar een specialist, bepaalt de patiënt voortaan zelf telefonisch of via het zorgportaal MijnIsala.nl het best passende moment voor de afspraak. Zes specialismen van het ziekenhuis hebben dit vandaag ingevoerd: Reumatologie, Orthopedie, Maag-, darm- en leverziekten, Fertiliteit, Keel-, neus- en oorgeneeskunde en Plastische chirurgie. De overige specialismen volgen later dit jaar.

   


Isala wil dat de huisarts of patiënt niet hoeft te onthouden welk specialisme al ‘over is’ op de nieuwe werkwijze. Daarom staat op de informatie die de huisarts aan de patiënt e-mailt of meegeeft bij de verwijzing, altijd automatisch de juiste wijze waarop de afspraak tot stand komt: krijgt u nog een brief, kunt u met de polikliniek bellen of kunt u ook op MijnIsala een dag en tijdstip kiezen. Deze aanpak is samen met huisartsen tot stand gekomen en alle 243 huisartsen in Zwolle en wijde omgeving hebben in januari hierover een informatiepakket ontvangen.

Isala gaat bij elke verwijzing die door de huisarts wordt aangemeld, in de gaten houden of de patiënt echt in contact komt met de polikliniek. Zo niet, dan belt Isala zelf naar de patiënt. Op die manier voorkomt het ziekenhuis dat patiënten die de afspraak niet maken, hun onderzoek of behandeling mislopen.

Volgens Isala past het in deze tijd om in goed contact met de patiënt tot een passende afspraak te komen. In 2017 moet de standaard uitnodigingsbrief zónder dat er eerst contact met de patiënt is over het best passende moment, tot het verleden behoren.
Kijk voor meer informatie op isala.nl bij Naar de polikliniek.