ISALA

Sporten als het kwik stijgt

​In de zomer wilt u natuurlijk ook lekker blijven sporten. Maar waar moet u op letten tijdens het bewegen als het kwik stijgt? Moet u extra drinken? En zijn sportdrankjes echt nodig? Onze sportarts Mineke Vegter geeft tips en trucs om het hoofd koel te houden.

 Sportarts Mineke Vegter 

Tip 1: Test hoeveel u zweet

Als het warm weer is, moet u er vooral op letten dat uw vochtinname op orde is. Dit doet u onder andere door van te voren goed te drinken, dus in de uren voordat u gaat sporten en wanneer de sport het toelaat, uiteraard ook tijdens het sporten. Wilt u testen of je voldoende drinkt? Weeg u dan voordat u gaat sporten en direct erna. Bij 1 tot 2 procent gewichtsverlies ontstaan al concentratieproblemen. Dus als u 70 kilo weegt en na het sporten geeft de weegschaal tussen de 0,7 en 1,4 kilo minder aan, dan moet u de volgende keer meer drinken.

 

Tip 2: Niet steeds kleine slokjes

Er zijn sporten waarbij u een bidon water kunt meenemen, zoals bij het hardlopen of wielrennen. Tijdens een potje voetbal wordt het al een stuk lastiger. Waar u in ieder geval op moet letten, is dat u niet steeds een klein slokje water drinkt. Hier heeft het lichaam niets aan. Dat kleine beetje water verdwijnt in de plooien van de slokdarm en maag en wordt niet opgenomen in het bloed. Als u drinkt, neemt u dan in ieder geval een aantal grote slokken; ter grootte van een halve beker vocht.

Tip 3: Water of sportdrank

De eerste 45 minuten kunt u prima sporten op water, daarna heeft het lichaam ook koolhydraten en zouten nodig. Een isotone sportdrank is dan een goede optie. Of maak uw eigen sportdrank. Vul de bidon voor de helft met appelsap en de helft met water, voeg er daarna een mespuntje zout aan toe. Dit werkt net zo goed als een dure sportdrank.

   

Tip 4: Minder presteren

Accepteer dat u bij warm weer minder presteert dan u normaal van uzelf gewend bent. Dat scheelt frustratie. Topsporters dompelen zichzelf onder in ijsbaden of dragen een coolvest om ondanks warm weer toch een topprestatie te kunnen leveren. Zonder deze faciliteiten, is accepteren de beste optie.

  

 

Tip 5: Licht en luchtig

Verder is uw kleding belangrijk. Wit weerkaatst de zon en is koeler dan zwart. Houd het verder zo luchtig mogelijk. Zorg dat u kleding draagt waarin zweet goed kan verdampen, dat werkt verkoelend.

  

 Wilt u meer weten? Ga naar de website Sportgeneeskunde.