ISALA

Weergave

Om u de beste leesbaarheid te bieden, kunt u hier het lettertype en de achtergrondkleur naar wens aanpassen.

Lettertype


Achtergrond

Enkelbrace bij enkelverstuiking

Oefenschema’s voor thuis

​Bij een verstuiking van de enkel legt de gipsverbandmeester een enkelbrace aan. Hier leest u hoe u hiermee omgaat en welke oefeningen u kunt doen om de genezing te bevorderen.

Bij een enkelverstuiking zijn de enkelbanden aan de buitenzijde van de enkel overrekt of gescheurd. U krijgt dan een enkelbrace om de enkel te verstevigen. Hiermee wordt voorkomen dat uw enkel weer naar binnen zwikt.

Aanbrengen van de enkelbrace

Trek de brace om de voet aan. Om huidirritatie te voorkomen kunt u het beste een dunne sok onder de brace dragen. Trek de veters om de brace te sluiten, zonder ze te strak aan te trekken om de bloedsomloop niet te belemmeren.

Kruis eerst de banden over de wreef, en kruis ze vervolgens twee keer op het niveau van de onderkant van de kuit en maak de stukken klittenband vast aan de zijkanten van de enkelbrace. Bij ongemak op het niveau van de enkels is het mogelijk de instelling van de versterking te wijzigen door ze naar boven en onder te schuiven vanaf de stiksteek die zich bevindt onderaan het dekblad van de versterking.

Onderhoud

De brace mag in de wasmachine op 40 graden. Verwijder eerst de belijnen uit de brace. Gebruik geen wasmiddelen, wasverzachters of agressieve producten (chloorhoudende producten). Van water ontdoen door te persen, niet wringen. De brace mag niet in de droger.

Toegestane bewegingen

Bij de enkelverstuiking ontstaan bloeduitstortingen. Om verklevingen hiervan tegen te gaan, is het erg belangrijk dat u de zogenaamde toegestane bewegingen normaal blijft uitvoeren. Dus netjes lopen op een vlakke ondergrond, zodat de kans op verzwikken zo klein mogelijk is. Hierbij moet u de gehele voet afwikkelen. Door deze beweging wordt de enkel als het ware gemasseerd. Het bloed kan goed worden weggepompt, zodat ook de zwelling minder wordt. Daarnaast blijven de gewrichten in beweging, waardoor verstijving kan worden voorkomen.

Oefenschema’s

Ter ondersteuning kunt u de (gratis) app ‘Versterk je enkel’ downloaden.

Belangrijk
Volg de oefenschema's goed op. Zo bevordert u de genezing en voorkomt u pijnlijke oefeningen achteraf. Loop zo veel mogelijk op een horizontale, vlakke ondergrond.

Week 1

  • Belast de enkel volledig, maar niet te lang achtereen.
  • Vermijd lang staan en het lopen van grote afstanden. Bij het lopen maakt u met de aangedane enkel dezelfde normale bewegingen als aan de gezonde kant. Deze normale beweging heet afwikkelen. Door het goed afwikkelen van uw voet is de best mogelijke massage gegarandeerd. U kunt het lopen afwisselen met zitten. Leg het been enigszins hoog, de voet iets hoger dan de knie en de heup.
  • Ook fietsen is in deze fase een uitstekende oefening. U houdt hiermee ook uw conditie op peil.

Week 2

  • U mag de aangedane enkel langdurig belasten. Loop normaal, dus niet mank of trekken met het been. Breid het oefenprogramma uit met:
    • Fietsen.
    • Oefen ten minste 6 keer per dag de volledige beweeglijkheid die mogelijk is binnen het aangelegde verband, tot in de uiterste stand.
    • Ga ook 6 keer per dag 5 tot 10 keer een halve minuut ononderbroken staan op het aangedane been.
    • Oefen daarnaast 5 tot 10 keer staan op afwisselend de hielen en de tenen. Zorg hierbij voor een gelijke belasting van de voeten.

Week 3

  • Als de pijnklachten (vrijwel) verdwenen zijn, kunt u met een aangepaste training beginnen. Breid het oefenprogramma uit met:
    • Het staan op één been op een zachte ondergrond. Doe dit een aantal keren (4 tot 6) achtereen gedurende een hele minuut.
    • Looptraining, ongeveer 3 keer per week 1 tot 2 km is toegestaan.
    • U mag nog niet deelnemen aan wedstrijden en balsporten moet u vermijden.
    • Eventueel optredende pijn geeft de grens aan tot waar u op dat moment mag oefenen. U kunt dit geleidelijk opvoeren.

Week 4

In principe kunt u de enkel weer volledig belasten met alle gewenste activiteiten. Bouw zwaardere training wel zorgvuldig op met ondersteuning van de enkelbrace.

Klachten

Neem bij de volgende klachten of problemen altijd contact met ons op:

  • pijn in de kuit
  • toenemende pijn
  • vermindering van gevoel in de tenen.

Klachten voortkomend uit het te strak aantrekken van de brace:

  • dik worden van de tenen
  • gevoelsverlies in de tenen
  • blauw worden van de tenen.

Contact

Heeft u nog vragen, dan kunt u bellen met de locatie waar u onder behandeling bent:

Zwolle

Gipskamer
(038) 424 53 15 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur)
(038) 424 50 00 (buiten kantoortijden)

Meppel

Gipskamer
(0522) 23 32 75 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur)
(0522) 23 33 33 (buiten kantoortijden)

Bent u verhinderd? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op om een nieuwe afspraak te maken. In uw plaats kunnen we dan een andere patiënt helpen.

U wordt terugverwacht op:

DatumTijdArts/afdeling​Locatie

16 mei 2017 5339 Nee Nee

Stuur door

Door onderstaande invulvelden in te vullen, stuurt u deze informatie gemakkelijk door.
Aan emailadres*
   
Uw naam Uw emailadres*
   
Bericht