ISALA

Weergave

Om u de beste leesbaarheid te bieden, kunt u hier het lettertype en de achtergrondkleur naar wens aanpassen.

Lettertype


Achtergrond

Zwangerschapsbraken

​Misselijkheid is een normaal verschijnsel in de eerste weken van de zwangerschap. Hier geven we tips om zelf te doen en informatie over de behandeling bij overmatig braken (hyperemesis gravidarum).

Uitleg

Misselijkheid is een normaal verschijnsel in de eerste weken van de zwangerschap.

  • Het meest voorkomende is een lichte misselijkheid met af en toe braken, meestal ’s ochtends.
  • Als er sprake is van overmatig braken tijdens de zwangerschap, spreken we van hyperemesis gravidarum, ofwel: overmatig (hyper) braken (emesis) bij zwangerschap (gravidarum).

Oorzaken

Het is niet precies bekend waarom de ene vrouw wel en de andere vrouw geen last krijgt van (overmatig) braken tijdens de zwangerschap. Er is wel verband tussen de hormoonspiegel en het braken.

We weten ook dat als u in een eerdere zwangerschap te maken heeft gehad met overmatig braken, de kans verhoogd is dat u tijdens een volgende zwangerschap daarmee weer te maken krijgt. Daarnaast is de kans op overmatig braken groter als u zwanger bent van een meerling. Soms spelen psychische factoren een rol.

Gevolgen

De lichamelijke klachten van (overmatig) zwangerschapsbraken zijn onder andere uitdroging, gewichtsverlies, ondervoeding en daardoor afwijkingen in bloed- en urine-uitslagen.

De ervaring heeft geleerd dat uw baby hier niet onder te lijden heeft. Uw lichaam zorgt ervoor dat de baby krijgt wat die nodig heeft. Het is echter wel van invloed op úw algemeen welbevinden en uw conditie.

Behandeling

Vaak verdwijnen de klachten vanzelf tijdens het vorderen van de zwangerschap. Medicijnen tegen de misselijkheid worden tegenwoordig niet meer zo snel voorgeschreven in verband met een eventueel effect van de medicijnen op het ongeboren kind.

Bij overmatig zwangerschapsbraken (hyperemesis gravidarum) wordt u opgenomen in het ziekenhuis. Daar wordt een behandeling gestart die onder andere bestaat uit het extra vocht toedienen door middel van een infuus. Als dit onvoldoende resultaat geeft, kan eventueel sondevoeding voeding via een slangetje) wenselijk zijn.

Zelf doen

Door onderstaande maatregelen kunt u proberen om (overmatig) braken te verminderen.

  • Drink en eet meteen iets bij het wakker worden, dus nog vóór het opstaan! Uw partner kan ontbijt op bed brengen (zoals een beschuit/cracker met een glas vruchtensap), maar het is ook mogelijk ’s avonds alvast wat klaar te zetten, zoals een cracker, rijstwafel of een krentenbol. Blijf nog een half uur liggen en sta dan pas rustig op om klachten te voorkomen.
  • Het nemen van een klein tussendoortje wanneer u ’s nachts wakker wordt, kan ervoor zorgen dat u zich de volgende ochtend bij het wakker worden niet zo misselijk voelt.
  • Misselijkheid kan ook worden veroorzaakt of verergeren door een lege maag. Neem regelmatig (om de 2 à 3 uur) iets kleins te eten. Dit kan een cracker zijn of een (halve) boterham, maar ook een beetje vla of yoghurt.
  • Ook een tekort aan vocht verergert de misselijkheid. Probeer daarom elke dag voldoende te drinken: dat is 1,5 tot 2 liter vocht per dag. Dit komt overeen met 10 à 13 glazen/kopjes. U kunt denken aan melk, karnemelk of yoghurtdranken en vruchtensappen. Deze dranken leveren ook voedingsstoffen.
  • Drink niet meer dan 4 koppen cafeïne bevattende koffie en vermijd het gebruik van alcohol.
  • Omdat u minder eet dan normaal, is het belangrijk dat u vooral producten gebruikt die u energie leveren. Kies dus bij voorkeur volle producten, zoals volle yoghurt, volle kwark, margarine.
  • Soms kan koken al misselijkheid veroorzaken. Probeer of iemand voor u kan koken en blijf zelf uit de keuken. Maak eventueel gebruik van kant-en-klaarproducten. Koken, stoven of pocheren of het klaarmaken van de maaltijd in de magnetron kan minder hinderlijke geuren geven dan bakken en braden.
  • Neem een koude maaltijd als u dit beter verdraagt dan een warme maaltijd. Koud voedsel geurt minder. U kunt denken aan een sandwich, kaas, pasta-, aardappel- of groentesalade, koud vlees zoals alle soorten vleeswaren of vis.
  • Een vieze smaak in de mond kan worden veroorzaakt doordat u te weinig drinkt. Soms verdwijnt een vieze smaak door iets met een sterke smaak te eten, bijvoorbeeld een pepermuntje. Of zuig op iets zuurs, bijvoorbeeld een schijfje citroen of een stukje augurk.

Algemene tips

  • Zorg voor een goed geventileerde (slaap)kamer.
  • Doe alles in een rustig tempo en neem ‘s ochtends de tijd om op te staan.
  • Ga een aantal malen per dag even rusten. Ook na inspanning, zoals een stuk lopen of
  • douchen.
  • Sta langzaam op en vermijd plotselinge bewegingen.
  • Ga niet direct na het eten liggen, maar blijf nog tien tot twintig minuten rechtop zitten.
  • Stop met roken. Dat is niet alleen schadelijk voor u en de baby, maar bederft ook uw eetlust.
  • Zorg voor zo veel mogelijk afleiding. Want hoe meer u aan de misselijkheid denkt, hoe erger die wordt. Zorg er wel voor dat het niet te druk is voor u. Ook lezen, puzzelen of andere (rustige) hobby’s kunnen afleiding geven.

Contact

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen of wilt u meer informatie, vraag dan uw verloskundig zorgverlener gerust om uitleg. We raden u aan om uw vragen op papier te zetten. U kunt ook telefonisch contact opnemen; Polikliniek Gynaecologie/Verloskunde, t (038) 424 3555.

Heeft u binnenkort een afspraak? Dan vindt u tijd en plaats waar u verwacht wordt in uw afspraakbevestiging.

Bent u ongerust of heeft u vragen (buiten kantoortijden) die niet kunnen wachten dan kunt u bellen naar het spoednummer: (038) 4248161.


3 augustus 2017 5902 Nee Nee

Stuur door

Door onderstaande invulvelden in te vullen, stuurt u deze informatie gemakkelijk door.
Aan emailadres*
   
Uw naam Uw emailadres*
   
Bericht