ISALA

Weergave

Om u de beste leesbaarheid te bieden, kunt u hier het lettertype en de achtergrondkleur naar wens aanpassen.

Lettertype


Achtergrond

Leefstijltraining: goede voeding en bewegen

U volgt het revalidatieprogramma in het Harthuis of u heeft deze net afgerond. De revalidatie is gericht (geweest) op het verbeteren van uw lichamelijke conditie. Daarnaast heeft u tijdens diverse bijeenkomsten informatie gekregen van zorgverleners. Hierbij ging het vooral om het benoemen van uw risicofactoren en het aanleren van een gezonde leefstijl. Met het aanpakken van de risicofactoren kunt u in de toekomst nieuwe problemen zo veel mogelijk voorkomen (preventie) of beperken.

Na dit revalidatieprogramma kunt u aanvullend een leefstijltraining volgen. Er zijn drie varianten:

  • een leefstijltraining gericht op het bevorderen van gezondheid door middel van goede voeding en beweging
  • een leefstijltraining gericht op het hanteren van stress
  • een leefstijltraining speciaal voor senioren.

Hier gaan we in op de training voor goede voeding en beweging.

De grote verleiding...

In onze samenleving liggen veel verleidingen op de loer. Wetenschap en techniek hebben voor veel mogelijkheden gezorgd. Die vooruitgang heeft ook nadelen. Eén van daarvan is dat de techniek zich sneller ontwikkelt dan ons lichaam. In de laatste honderd jaar, dat zijn maar enkele generaties mensen, is de techniek met sprongen vooruitgegaan. Voor een lichaam is die tijd te kort om zich aan te passen.

Het lichaam is eigenlijk nog toegerust voor lichamelijke arbeid, matig vlees, weinig suiker en zout, noten, zaden, groenten en vruchten. De supermarkten staan echter vol met vette, hartige en zoete lekkernijen uit de fabriek. De tv en de computer nodigen ons uit om lekker te blijven zitten in plaats van te bewegen.

Gezond eten, voldoende bewegen

Desondanks wordt toch van u gevraagd om zo gezond mogelijk te leven. Juist ook nu, om verdere problemen te voorkomen. Dat houdt in: gezond eten en voldoende bewegen.

Het is moeilijk om ‘slechte’, maar prettig voelende gewoontes te doorbreken en nieuw gezond gedrag aan te leren. Wie herkent het niet: met de beste voornemen begin je ergens aan, maar je moet uiteindelijk toch constateren dat het voornemen niet gelukt is...

De oorzaak is dat deze gewoontes vaak hardnekkig zijn en veelal uit automatismen ontstaan. Het lekkers is al op, voordat u het beseft. U heeft het niet eens gemerkt (en geproefd). En voordat u het weet, is het te laat om nog te gaan bewegen. Het was ook zo druk of interessant…

Voor wie is de leefstijltraining bedoeld?

De training is bedoeld voor mensen die al hebben deelgenomen aan andere modules van het revalidatieprogramma, zoals de bewegingsmodule (Fitmodule) en de Infomodule. In een van de informatiebijeenkomsten is al aandacht besteed aan het onderwerp leefstijl; de leefstijltraining borduurt daarop voort.

Werkwijze

Voorafgaand aan deelname aan de training heeft u, geheel vrijblijvend, een kennismakingsgesprek met een van de trainers. U bepaalt samen of de training iets voor u is. U kunt vragen stellen over de training en alvast enkele doelen formuleren waaraan u wilt werken.

De training wordt gegeven in groepen van vijf tot acht personen. De training bestaat uit vier tweewekelijkse bijeenkomsten van twee uur (inclusief pauze). Tijdens twee van deze bijeenkomsten zijn respectievelijk een diëtist en fysiotherapeut aanwezig. Na vier en acht weken zijn er vervolgbijeenkomsten om de voortgang te bespreken, maar ook de moeilijkheden waar u nog tegenaan loopt.

Het is niet voldoende om alleen de bijeenkomsten te bezoeken. Uw inzet en motivatie zijn belangrijke voorwaarden om effect te bereiken.

Inhoud van de training

De training richt zich op uw eigen persoonlijke doelen. U geeft aan wat u wilt veranderen aan uw voedings- en/of beweegpatroon. De handvatten die u in de bijeenkomsten krijgt aangereikt, gaat u thuis oefenen.

Het gaat om bewustwording en het veranderen van automatisch gedrag aan de hand van een goed plan. Alleen het maken van goede voornemens werkt niet altijd, omdat ze vaak te vaag of te ingrijpend zijn. Het is dan te moeilijk om vol te houden.

Persoonlijk advies

Om voor uzelf een geschikt plan te maken, registreert u uw gewoonten. U leert wat gezonde voeding en voldoende bewegen voor u inhouden. In de training krijgt u daarom persoonlijk advies van de diëtist en de fysiotherapeut, gebaseerd op uw eigen registraties. Het plan maakt u zelf, maar u leert ook hoe u een gezond leefpatroon op de langere termijn kunt volhouden.

Tot slot

Heeft u binnenkort een afspraak? Dan vindt u tijd en plaats waar u verwacht wordt in uw afspraakbevestiging.

Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met een van de revalidatieverpleegkundigen van het Isala Harthuis, t (038) 424 26 90.


30 mei 2017 6037 Nee Nee

Stuur door

Door onderstaande invulvelden in te vullen, stuurt u deze informatie gemakkelijk door.
Aan emailadres*
   
Uw naam Uw emailadres*
   
Bericht