ISALA

Weergave

Om u de beste leesbaarheid te bieden, kunt u hier het lettertype en de achtergrondkleur naar wens aanpassen.

Lettertype


Achtergrond

Zwangerschapsdiabetes en voeding

Wat mag u wel/niet eten en drinken?

Bij de behandeling van zwangerschapsdiabetes hoort een voedingsadvies. Vaak zijn enkele voedingsaanpassingen voldoende om nadelige gezondheidsgevolgen voor moeder en kind te voorkomen. Hier leest u wat u bij zwangerschapsdiabetes beter kunt vermijden en wat u wel mag eten en drinken.

Uitleg

Voeding bestaat uit drie belangrijke energieleverende voedingsstoffen: koolhydraten, vetten en eiwitten. Koolhydraten en vetten zijn de brandstoffen in de voeding, eiwitten zijn vooral van belang als bouwstof. Bij zwangerschapsdiabetes spelen de koolhydraten een grote rol.

Koolhydraten zijn een verzamelnaam voor:

  • zetmeel: brood, pasta, rijst, aardappelen, peulvruchten
  • vruchtensuiker: fruit, vruchtensap
  • melksuiker: melk, karnemelk, yoghurt, vla, kwark
  • suiker: koek, snoep, zoet broodbeleg, alle suikersoorten.

Glucose en insuline

Koolhydraten worden in de maag en darmen afgebroken tot glucose (bloedsuiker). Vanuit de darmen wordt de glucose opgenomen in het bloed. Glucose is de energiebron van alle lichaamscellen. Om glucose in de lichaamscellen op te nemen, is het hormoon insuline nodig. Insuline zorgt ervoor dat de glucose toegang krijgt tot de cellen. Bij zwangerschapsdiabetes werkt het zwangerschapshormoon de insuline tegen. Hierdoor blijft een te groot deel van de glucose in het bloed, waardoor de bloedglucosewaarde te hoog wordt.

Doel van het dieet

Normaal zorgt uw lichaam ervoor dat de hoeveelheid insuline past bij de hoeveelheid koolhydraten die u binnenkrijgt. Eet u wat meer koolhydraten, dan maakt uw lichaam wat meer insuline. En eet u wat minder koolhydraten, dan maakt uw lichaam minder insuline. Bij zwangerschapsdiabetes heeft uw lichaam hier moeite mee. Door koolhydraten regelmatig en verspreid over de dag te eten, maakt u het uw lichaam makkelijker. Hierdoor lukt het beter de koolhydraten te verwerken.

Voedingsadviezen

De belangrijkste voedingsadviezen bij zwangerschapsdiabetes zijn:

1. Vermijd snelle, vloeibare suikers
Snelle, vloeibare suikers zijn bijvoorbeeld frisdrank, limonade, vruchtensappen en suiker in koffie en thee. Deze suikers worden zeer snel opgenomen in het bloed, wat leidt tot een te hoge bloedglucosewaarde. Neem ook geen light vruchtensappen. Omdat vruchtensap van fruit is gemaakt, bevat het altijd nog vruchtensuiker.

U kunt wél nemen: water, thee/koffie zonder suiker, suikervrije ranja (bijvoorbeeld Slimpie, Burg limo light, Teissiere), frisdrank light (zoals cola light of sinas light), Crystal Clear en Rivella.

Het Voedingscentrum adviseert om per dag maximaal 7 glazen light drank te gebruiken (vanwege de zoetstoffen).

2. Zorg voor spreiding van koolhydraten
U hoeft niet per se suikervrij te eten. Zorg wel voor regelmaat in de koolhydraten en in de spreiding van koolhydraten over de dag. Heel nauwkeurig rekenen is niet nodig. Vooral belangrijk is dat u op de hoeveelheden koolhydraten let. In de koolhydratenlijst op deze pagina vindt u van diverse producten de hoeveelheid koolhydraten.

Bloedglucosewaarde < 7mmol/L
Als uw bloedglucosewaarde na de maaltijd onder de 7 mmol/L blijft, is de balans tussen de hoeveelheid koolhydraten in die maaltijd en de hoeveelheid insuline die uw lichaam aanmaakt, goed. Anders gezegd: als de bloedglucosewaarde na de maaltijd onder de 7 mmol/L is, hoeft u uw voeding niet aan te passen.

Bloedglucosewaarde > 7mmol/L
Als uw bloedglucosewaarde boven de 7 mmol/L is, kan het helpen de koolhydraten meer te spreiden over de dag. Probeer hierbij te ontdekken bij hoeveel gram koolhydraten de bloedglucosewaarde wel onder de 7 mmol/L blijft. U hoeft dan niet minder te eten, maar u kunt de koolhydraten beter spreiden over de dag. Of u kunt andere producten gebruiken, bijvoorbeeld hartig in plaats van zoet beleg. 

3. Eet en drink voldoende
Een goede voeding is tijdens de zwangerschap extra belangrijk, want uw baby is hiervan afhankelijk. Ga dus niet steeds minder eten en drinken om de bloedglucosewaarden goed te houden. U heeft een bepaalde hoeveelheid voedingsmiddelen per dag nodig om alle vitamines, mineralen en energie binnen te krijgen.

Aanbevolen hoeveelheid per dag
Met deze hoeveelheden krijgen u en uw baby voldoende voedingsstoffen binnen.

Product/voedingsmiddelAanbevolen gemiddelde hoeveelheid per dag
Brood6 sneetjes
Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten4-5 aardappelen/opscheplepels (200-250 gram)
Groente​4 opscheplepels (200 gram)​
Fruit​2 stuks (200 gram)​
Zuivel​450 ml melkproducten en 30 gram (1,5 plak) kaas​
Vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers​125-150 gram (gaar gewicht)​
Halvarine, margarine, bak- en braadproducten​30 gram halvarine/margarine (5 gram per sneetje); bakken in vloeibaar bak- en braad- of frituurproducten of olie: 1 eetlepel​
Dranken​1,5 tot 2 liter (inclusief melk)​

 

Extra vitamines en mineralen
Wilt u naast de extra vitamine D (10 microgram per dag) en foliumzuur (400 microgram per dag) nog extra vitamines en mineralen gebruiken? Kies dan voor een multivitamine speciaal voor de zwangere vrouw. Als u dat doet, hoeft u geen extra vitamine D en foliumzuur meer te gebruiken (zie ook www.voedingscentrum.nl).

4. Let op met pizza, patat en pannenkoeken
Pizza, patat en pannenkoeken bevatten naar verhouding meer koolhydraten dan bijvoorbeeld aardappelen, rijst en pasta. Houd daarom goed rekening met de hoeveelheid en bepaal voor uzelf in hoeverre u deze producten kunt gebruiken.

Koolhydratenlijst

Met de koolhydratenlijst kunt u opzoeken hoeveel koolhydraten in uw voeding/per maaltijdmoment zitten. Voor de exacte hoeveelheid koolhydraten kunt u ook op de verpakking van het product kijken.

N.B. De lijst geeft niet aan of een product gezond of ongezond is.

U kunt de hoeveelheid koolhydraten ook vinden in de Eettabel, een handig boekje dat te koop is bij de balie van de afdeling Diëtetiek en het Voedingscentrum. Vraag uw diëtist waar u online betrouwbare koolhydratentabellen kunt vinden.

VoedingsmiddelEenheidKoolhydraten (in gram)
Brood- en ontbijtproducten
Beschuit1 stuk7
Bolletje/pistolet​​1 stuk​23
​Brinta​1 eetlepel (5 gram)​3
​Brood (wit/bruin)​1 snee (35 gram)​16
​Cornflakes​1 eetlepel (4 gram)​3
​Cracottes​1 stuk (5 gram)3
​Creamcracker​1 stuk (10 gram)​7
Croissant​​1 stuk ​18
​Cruesli​1 eetlepel (10 gram)​6
​Italiaanse bol​1 bol (100 gram)​52
​Knäckebröd​1 stuk​7
​Krentenbol​1 stuk​26
​Krentenbrood​1 snee​18
Muesli​​1 eetlepel (10 gram)​6
​Rijstwafel​1 stuk​3
​Roggebrood donker​1 snee (45 gram)​16
​Roggebrood licht​1 snee (25 gram)​9
​Stokbrood​1 sneetje (10 gram)​5
Beleg​ ​ ​
Alle soorten zoet beleg (bijv. jam/honing/stroop/hagelslag/muisjes)​​1 snee (15 gram)​9
​Halvajam​15 gram​5
​Kaas/smeerkaas​1 plak (20 gram)​0
​Pindakaas​15 gram​2
Salade (bijv. kipkerrie, komkommer)​​1 snee (30 gram)​2
​Sandwichspread​1 snee (15 gram)​2
​Vleeswaren​1 plak (15 gram)​0
​Vruchtenhagel​15 gram​15
Aardappelen en vervangers​ ​
Aardappelen gebakken​​1 opscheplepel (50 gram)​8
​Aardappelen gekookt (ter grootte van een ei)​1 stuk (50 gram)​8
Lasagne (afhankelijk van bereiding)​per 100 gram (2 opscheplepels)​​12
​Ovenschotel (afhankelijk van bereiding)​per 100 gram (2 opscheplepels)​10
​Pasta (gaar)​1 opscheplepel (50 gram)​10
​Patat​1 opscheplepel (50 gram)​19
​Patat ​1 zak (150 gram)​57
​Pannenkoek naturel​1 stuk (70 gram)​20
​Peulvruchten (doperwten, linzen, bonen, kapucijners)1 opscheplepel (60 gram)​​10
​Pizza (groenten/kaas/tomaat/vlees)​1 stuk (350 gram)​90
​Rijst (gaar)​1 opscheplepel (50 gram)​18
Wrap​​1 stuk (60 gram)​32
Fruit/groenten/moes
Aardbeien vers​​1 schaaltje (100 gram)​5
​Abrikozen gedroogd​1 stuk (3 gram)​2
​Abrikozen vers​1 stuk (20 gram)​2
​Ananas vers​1 schijf (100 gram)​17
Appel vers​​1 stuk (125 gram)​15
​Appelmoes (uit pot/blik)​1 schaaltje (200 gram)​34
​Appelmoes zonder suiker toegevoegd (uit pot/blik) of zelfgemaakte zonder suiker​1 schaaltje (200 gram)​22
​Banaan vers​1 kinderbanaantje (75 gram)​16
​Bramen vers​1 schaaltje (125 gram)8​
​Dadels gekonfijt​1 stuk (5 gram)​4
​Dadels vers1 stuk (5 gram)​2​
Druiven vers​​1 trosje (125 gram)​19
​Frambozen vers​1 schaaltje (100 gram)​7
​Fruitcocktail op siroop (uit blik/glas)​1 schaaltje (125 gram)​18
​Grapefruit vers​1 stuk (150 gram)​10
​Kersen vers​1 schaaltje (200 gram)​26
​Kiwi vers​1 stuk (75 gram)​7
Mandarijnen op siroop​​100 gram​20
​Mandarijnen vers1 stuk (55 gram)​​5
​Meloen vers​1 portie (125 gram)​8
​Nectarine vers​1 stuk (90 gram)​6
​Peer vers​1 stuk (130 gram)15​
​Perzik vers​1 stuk (110 gram)9​
Pruim vers​​1 stuk (40 gram)4​
​Rauwkost/rauwe groenten​1 schaaltje (70 gram)​1
​Rode bessen vers​1 schaaltje (100 gram)5​
Rozijnen​​1 eetlepel (10 gram)​7
Sinaasappel vers​​1 stuk (120 gram)​13
​Tuttifrutti gedroogd​1 schaaltje (80 gram)​47
Melkproducten​ ​
Chocolademelk/fristi/milk&fruit​​1 beker (250 ml)​30
​IJs, room/soft/sorbet​1 bolletje (50 gram)​15
Melk/karnemelk/optimel drink*​​1 glas (150 ml)​7
​Optimel yoghurt*​1 schaaltje (150 ml)​7
​Optimel vla*​1 schaaltje (150 ml)14​
Pap zonder suiker​​1 schaaltje (150 ml)​15
Pudding​​1 schaaltje (150 ml)​30
​Vla (vanille/diverse smaken)​1 schaaltje (150 ml)21​
​Vruchtenyoghurt/vruchtenkwark​1 schaaltje (150 ml)​21
Vlees/vis/kip of vervangers​ ​
Kroket​​1 stuk (65 gram)​11
​Vegetarische burger​1 stuk (75-100 gram)​9
​Visstick​1 stuk (25 gram)​3
​Vlees/vis/kip ongepaneerd​1 portie (100 gram)​0
Soep​
Bouillon of heldere soep zonder vermicelli​​1 kop (250 ml)​1
​Cup-a-soup, diverse smaken​1 kop (175 ml)±14 (hangt af van smaak)​
​Gebonden soep of heldere soep met vermicelli​1 kop (250 ml)±7 (afhankelijk van soort)​
Maaltijdsoep​​1 kop (250 ml)​15
Dranken​ ​
Crystal Clear (in pak)*​​1 glas (150 ml)​1
​Light frisdrank (Cola light, Sinas light, Rivella, Crystal Clear, enz.)*​1 glas (150 ml)​1
Suikervrije ranja (Slimpie, Burg limo light, Teissiere 0%, AH 0%, Diaran)*​​1 glas (150 ml)​1
​Thee/koffie/water​1 glas (150 ml)​0
​Vruchtensappen, gewone frisdranken, roosvicee (alle soorten, ook dieet), lessini, lessini light, ranja, ongezoete vruchtensappen, icetea, icetea light, roosvicee 50/50​1 glas (150 ml) bij siroop per 35 ml onverdundAf te raden vanwege snelle vloeibare suikers (4-20 gram)​
* Het Voedingscentrum adviseert om per dag maximaal 7 glazen te nemen (vanwege de zoetstoffen). ​ ​ ​
Diversen​ ​
Biscuitje Maria1 stuk (5 gram)​4
​Biscuitje volkoren​1 stuk (10 gram)​7
​Blokjes kaas/worst​1 stuk ​0
​Bonbon​1 stuk (15 gram)​10
​Borrelnootjes​1 handje (25 gram)​12
​Chips​1 handje (25 gram)1​
Mini zakje chips​​25-30 gram​5-16
​Chocolade (puur/melk/wit)​1 stukje (5 gram)​3
​Dropje/snoepje/spekje​1 stuk (5 gram)4​
​Kruidkoek​1 plak (25 gram)​18
​Liga Evergreen​1 pakje (2 stuks, 2x20 gram)​26
Moorkop​​1 stuk (65 gram)​12
​Ontbijtkoek​1 plak (25 gram)​18
​Pepsels/zoute stokjes​10 stuks (10 gram)​7
​Pinda's/noten divers​1 eetlepel (20 gram)2​
​Snack-a-jacks​1 stuk (10 gram)​8
Snack-a-jacks specials​​1 stuk (15 gram)​13
​Snelle Jelle (kruidkoek)​1 plak (70 gram)​49
​Snelle Jelle (ontbijtkoek)​1 plak (55 gram)​40
​Speculaasje​1 stuk (10 gram)​7
Sultana's​​1 pakje (2 stuks)​20
​Taart: kwark, slagroom, vlaai​1 punt (100 gram)​30
​Taart: appel​1 punt (100 gram)​41
​Waterijsje​1 stuk (50 gram)​11
​Zout biscuitje (Tuc)​1 stuk (4 gram)​3

 

Tot slot

Heeft u vragen over uw voeding of blijven uw bloedsuikerwaarden te hoog (boven de 7 mmol/L, anderhalf uur na de maaltijd)? Neem dan contact op met uw diëtist, via telefoonnummer (038) 424 53 27. Bereikbaar op werkdagen van 8.00 uur tot 17.00 uur en via diabetes.dietist@isala.nl 

This leaflet is also available in English: 'Gestational diabetes and nutrition' (see below).


27 juni 2016 6064 Nee Nee

Stuur door

Door onderstaande invulvelden in te vullen, stuurt u deze informatie gemakkelijk door.
Aan emailadres*
   
Uw naam Uw emailadres*
   
Bericht