ISALA

Weergave

Om u de beste leesbaarheid te bieden, kunt u hier het lettertype en de achtergrondkleur naar wens aanpassen.

Lettertype


Achtergrond

Oefentherapie na een polsfractuur

Na een polsfractuur en het dragen van een gipsspalk voelt de pols vaak stijf aan en zijn de spieren nog zwak. Soms ziet de stand van de pols er ook anders uit dan voor de breuk. Wanneer het gips is verwijderd, kunnen oefeningen de bewegelijkheid verbeteren en/of versoepelen. Hierdoor krijgt u de spierkracht weer terug en de fijne motoriek.

Aandachtspunten

U moet er rekening mee houden dat het soms wel tot 6 weken kan duren voordat u de pols weer goed kunt gebruiken. Tijdens het oefenen mag er geen hevige pijn ontstaan. Als u langer dan een half uur napijn heeft of als de hand/pols dikker of warmer wordt na het oefenen kunnen dat signalen zijn van te zware belasting. Sommige oefeningen gaan gemakkelijker in een afwasteiltje met lauw/warm water.

Oefening 1: De pols los maken

Buig de pols 5 keer naar voren totdat u niet verder kunt. Buig de pols 5 keer naar achteren totdat u niet verder kunt. Bij beide oefeningen de pols even een paar seconden vasthouden op maximale buiging/strekking.

Oefening 2: 'Ruitenvegen' over de tafel

Beweeg de hand vanuit de pols over een tafelblad van links naar rechts. Draai/veeg de pols 5 keer naar binnen. Draai/veeg de pols 5 keer naar buiten. Houd de pols in de maximale ‘veegstand’ een paar seconden vast.

Oefening 3: Maak een vuist

Buig uw hand vanuit de knokkels en maak hiermee een vuist. Doe dit 10 keer achter elkaar. Strek na deze oefening uw pols/vingers.

Oefening 4: Beweeg de pols vanuit het midden van links naar rechts

Leg uw arm dwars op tafel en draai hierna vanuit het midden naar links en rechts. Doe dit 10 keer achter elkaar.

Oefening 5: Vingers spreiden

Spreid uw vingers en breng ze weer naar elkaar. Oefen dit 10 keer achter elkaar.
 
 

Oefening 6: Knijpoefeningen

Knijp in een zacht balletje/schuursponsje en ontspan hierna uw hand weer.
 

Oefening 7: Duim tegen vingertoppen

Plaats uw duim om beurten tegen elke navolgende vingertop. Oefen dit 5 keer achter elkaar.
 
 
 
 
Bovenstaande oefeningen hebben een gunstig effect op de activiteiten van het dagelijks leven en op de mobiliteit en de knijpkracht van de pols.
 

Contact

Heeft u vragen over deze oefeningen? Neem dan gerust contact op met de Gipskamer. Wij zijn op werkdagen te bereiken van 8.30 tot 17.00 uur op telefoonnummer (038) 424 53 15.

5 april 2017 6590 Nee Nee

Stuur door

Door onderstaande invulvelden in te vullen, stuurt u deze informatie gemakkelijk door.
Aan emailadres*
   
Uw naam Uw emailadres*
   
Bericht