ISALA

Weergave

Om u de beste leesbaarheid te bieden, kunt u hier het lettertype en de achtergrondkleur naar wens aanpassen.

Lettertype


Achtergrond

Vaatrevalidatie (PID): H4 Bewegingsprogramma (FIT-programma)

Patiënten Informatie Dossier

Bewegen als onderdeel van de behandeling

De positieve effecten van bewegen zijn in wetenschappelijk onderzoek aangetoond. Zo hebben beweegprogramma’s die gericht zijn op lichamelijke training, gezonde leefgewoonten en vermindering van spanning, een vermindering van het aantal sterfgevallen door hart- en vaatziekten als resultaat.

Behalve verbetering van uw conditie vindt door beweegtraining ook een vertraging van het proces van slagaderverkalking (atherosclerose) plaats met een vermindering van het risico op (nieuwe) hart- of vaatziekten en met een duidelijke verbetering in de kwaliteit van leven.

FIT-programma

Het FIT-programma bestaat uit tien trainingen en is aangepast aan het niveau van uw conditie. De training bestaat uit fietsen op de hometrainer en spel in groepsverband in een ontspannen sfeer.

Daarnaast krijgt u informatie over bewegen en het verbeteren van uw conditie. Ook wordt u geïnformeerd over de relatie tussen hart- en vaatziekten en lichamelijk inspannen. Aan het eind van deze periode wordt met u besproken of het gewenste resultaat is bereikt, en hoe u verder wilt gaan met het beweegprogramma in uw privé-situatie.

Een juiste balans

Om goed lichamelijk te kunnen inspannen is het van belang dat er een juiste balans is tussen inspanning en rust. Aspecten die hierbij een belangrijke rol spelen, zijn het omgaan met beperkingen en grenzen.

De volgende regels kunt u hierbij in acht nemen:

  • Let op lichamelijke signalen. Uw lichaam geeft aan wanneer het genoeg geweest is. Het kan geen kwaad hieraan toe te geven.
  • Neem bij inspanning een tempo aan waarbij u nog kunt praten.
  • Het herstel moet plaatsvinden binnen twee tot drie uur. Dat wil zeggen: als u zich heeft ingespannen en twee tot drie uur daarna nog moe bent, dan is de inspanning te veel geweest.
  • Bouw uw activiteiten/inspanning langzaam op. Liever vaker kort dan één keer lang.

Vervolg na het FIT-programma

Na afsluiting van de twee maanden kunt u de training bij een fysiotherapeut of bij de sportschool in de buurt vervolgen. Ook kunt u zelf een sport kiezen waarvoor u belangstelling heeft.


7 juli 2015 7045 Nee Nee

Stuur door

Door onderstaande invulvelden in te vullen, stuurt u deze informatie gemakkelijk door.
Aan emailadres*
   
Uw naam Uw emailadres*
   
Bericht