ISALA

Weergave

Om u de beste leesbaarheid te bieden, kunt u hier het lettertype en de achtergrondkleur naar wens aanpassen.

Lettertype


Achtergrond

Oefeningen voor in de stoel

Blijvend bewegen

U bent opgenomen in het ziekenhuis. Uit onderzoek blijkt dat een ziekenhuisopname vaak meer lichamelijke achteruitgang veroorzaakt dan op basis van uw ziektebeeld te verwachten valt. In deze informatiefolder geven wij informatie over het belang van bewegen tijdens uw opname. Tevens zijn in deze informatiefolder oefeningen opgenomen die u tijdens de opname uit kunt voeren.

Patiënten die in het ziekenhuis zijn opgenomen zijn gemiddeld tot ruim 80 procent van de dag inactief. De inactiviteit kan leiden tot afname van spierkracht, verminderde conditie, functieverlies en bij ouderen mogelijk zelfs tot afname van zelfstandigheid. Slechts na een paar dagen in bed liggen of inactief zijn, verliest u 10 tot 15 procent van uw spiermassa en gaat uw conditie achteruit. Door het verlies van spierkracht en conditie loopt u het risico om na uw opname minder goed in staat te zijn zelfstandig uw dagelijkse activiteiten uit te voeren, zoals wassen en aankleden of naar het toilet gaan.

Om te voorkomen dat uw spierkracht en conditie achteruit gaan is het van belang dat u tijdens de ziekenhuisopname in beweging blijft, op een manier die bij uw niveau en uw aandoening past. Hiervoor hebben wij in deze informatiefolder oefeningen opgenomen die u tijdens de ziekenhuisopname uit kunt voeren. Het is van belang om de oefeningen dagelijks te doen, alleen als uw gezondheid dit toelaat. Zo keert u beter voorbereid en fitter terug naar uw thuissituatie. U kunt zelfs na uw ziekenhuisopname de oefeningen blijven doen.

Hieronder vindt u een oefenprogramma met negen oefeningen die u in de stoel uit kunt voeren. Voer nooit een oefening uit waarbij u zich niet veilig voelt of waarvan u niet zeker weet of u deze mag uitvoeren. Heeft u vragen over de oefeningen dan kunt u terecht bij de verpleegkundige op uw afdeling.

Opbouwschema

Hieronder ziet u een voorbeeld voor een opbouwschema om de oefeningen op te bouwen. Is dit schema te licht of juist te zwaar voor u, dan kunt u het schema naar uw niveau aanpassen.

Oefenmoment 1Oefenmoment 2​Oefenmoment 3
DagAdviesAdviesAdvies
11x 10 herhalingen2x 10 herhalingen​3x 10 herhalingen
​2​1x 15 herhalingen​1x 15 herhalingen​1x 15 herhalingen
​3​2x 15 herhalingen​2x 15 herhalingen​2x 15 herhalingen
4​3x 15 herhalingen3x 15 herhalingen​3x 15 herhalingen
​5​2x 20 herhalingen​2x 20 herhalingen​2x 20 herhalingen
​6​3x 20 herhalingen​3x 20 herhalingen​3x 20 herhalingen
​7​3x 20 herhalingen​3x 20 herhalingen​3x 20 herhalingen

 

Oefening 1: Elleboog buigen en strekken

  • Ga goed rechtop zitten in een stoel. Buig uw elleboog zover mogelijk. Houd deze stand even vast. Strek daarna uw elleboog zover mogelijk en houdt deze stand ook even vast.
  • U kunt deze oefening zwaarder maken door een gewichtje of een flesje water vast te houden (zoals weergegeven is op foto 3).
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.
 


Oefening 2: Knie strekken in de stoel

  • Ga goed achter in de stoel zitten. Strek de knie en trek hierbij de tenen naar u toe. Houd deze positie 10 tellen vast en keer rustig terug naar de beginpositie. Herhaal deze beweging om en om met beide benen.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.
 
   

Oefening 3: Appels plukken in de stoel

  • Ga goed achter in de stoel zitten.Beweeg beide armen rustig voorwaarts omhoog. Vervolgens probeert u een denkbeeldige appel te plukken door de armen afwisselend uit te strekken naar boven. Herhaal deze beweging.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.
  
   

Oefening 4: Stappen op de plaats

  • Ga goed achter in de stoel zitten.Maak nu stappen op de plaats, terwijl u zit. Dit doet u door de bovenbenen om beurten omhoog te verplaatsen, zodat de voet los komt van de grond. Herhaal deze beweging.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag. 
 
 

Oefening 5: Armen zijwaarts heffen

  • Ga goed achter in de stoel zitten en breng uw armen in een rechte lijn vanuit uw lichaam zijwaarts omhoog tot zover u kunt. Houd dit een paar tellen vast. Beweeg de armen vervolgens op dezelfde wijze terug naar de beginpositie. Wissel van arm en herhaal deze beweging.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.
 
     

Oefening 6: Benen scharen

  • Ga iets onderuit gezakt zitten en til uw beide benen op. Maak nu een scharende beweging door uw benen om en om te kruisen.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.
 
 

Oefening 7: Draaien van de rug

  • Ga rechtop zitten en kruis u armen voor de borst. Probeer nu, terwijl u blijft zitten, rustig naar links en rechts te draaien. Herhaal deze beweging.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.
 


Oefening 8: Elleboog-knie

  • Ga goed achter in de stoel zitten. Probeer uw linker elleboog en uw rechter knie naar elkaar toe te bewegen. Beweeg vervolgens weer terug naar de beginpositie. Probeer vervolgens uw rechter elleboog en uw linker knie naar elkaar toe te bewegen en beweeg vervolgens weer terug naar de beginpositie. Herhaal deze beweging.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.
 


Oefening 9: Roeien 

  • Strek uw armen recht voor u uit, en trek ze weer naar de borst, alsof u aan het roeien bent. Herhaal deze beweging.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.
 


Ter ontspanning kunt u na het uitvoeren van de oefeningen een korte ademhalingsoefening doen. Ga hiervoor comfortabel zitten. Adem rustig in en adem rustig uit. Herhaal dit een paar keer totdat uw merkt dat de ademhaling rustiger wordt.

Was het niveau van de oefeningen te laag voor u? Probeer dan de volgende keer de oefening te verzwaren door in plaats van 10 herhalingen 15 herhalingen uit te voeren. U kunt ook met uw zorgverlener overleggen of de oefeningen in stand mogelijk een optie voor u zijn.

Contact

Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze folder, dan kunt u terecht bij de verpleegkundige op uw afdeling.

Voor meertips en informatie over het belang van bewegen tijdens uw opname kunt u terecht bij de informatie folder ‘Blijvend in beweging’.


27 oktober 2017 7424 Nee Nee

Stuur door

Door onderstaande invulvelden in te vullen, stuurt u deze informatie gemakkelijk door.
Aan emailadres*
   
Uw naam Uw emailadres*
   
Bericht