ISALA

Weergave

Om u de beste leesbaarheid te bieden, kunt u hier het lettertype en de achtergrondkleur naar wens aanpassen.

Lettertype


Achtergrond

Oefeningen voor op bed

Blijvend bewegen

U bent opgenomen in het ziekenhuis. Uit onderzoek blijkt dat een ziekenhuisopname vaak meer lichamelijke achteruitgang veroorzaakt dan op basis van uw ziektebeeld te verwachten valt. In deze informatiefolder geven wij informatie over het belang van bewegen tijdens uw opname. Tevens zijn in deze informatiefolder oefeningen opgenomen die u tijdens de opname uit kunt voeren.

Patiënten die in het ziekenhuis zijn opgenomen zijn gemiddeld tot ruim 80 procent van de dag inactief. De inactiviteit kan leiden tot afname van spierkracht, verminderde conditie, functieverlies en bij ouderen mogelijk zelfs tot afname van zelfstandigheid. Slechts na een paar dagen in bed liggen of inactief zijn, verliest u 10 tot 15 procent van uw spiermassa en gaat uw conditie achteruit. Door het verlies van spierkracht en conditie loopt u het risico om na uw opname minder goed in staat te zijn zelfstandig uw dagelijkse activiteiten uit te voeren, zoals wassen en aankleden of naar het toilet gaan.

Om te voorkomen dat uw spierkracht en conditie achteruit gaan is het van belang dat u tijdens de ziekenhuisopname in beweging blijft, op een manier die bij uw niveau en uw aandoening past. Hiervoor hebben wij in deze informatiefolder oefeningen opgenomen die u tijdens de ziekenhuisopname uit kunt voeren. Het is van belang om de oefeningen dagelijks te doen, alleen als uw gezondheid dit toelaat. Zo keert u beter voorbereid en fitter terug naar uw thuissituatie. U kunt zelfs na uw ziekenhuisopname de oefeningen blijven doen.

In deze folder vindt u een oefenprogramma met zeven oefeningen die u in bed uit kunt voeren. Voer nooit een oefening uit waarbij u zich niet veilig voelt of waarvan u niet zeker weet of u deze mag uitvoeren. Heeft u vragen over de oefeningen dan kunt u terecht bij de verpleegkundige op uw afdeling.

Opbouwschema

Hieronder ziet u een voorbeeld voor een opbouwschema om de oefeningen op te bouwen. Is dit schema te licht of juist te zwaar voor u, dan kunt u het schema naar uw niveau aanpassen.

Oefenmoment 1Oefenmoment 2​Oefenmoment 3
DagAdviesAdviesAdvies
11x 10 herhalingen2x 10 herhalingen​3x 10 herhalingen
​2​1x 15 herhalingen​1x 15 herhalingen​1x 15 herhalingen
​3​2x 15 herhalingen​2x 15 herhalingen​2x 15 herhalingen
4​3x 15 herhalingen3x 15 herhalingen​3x 15 herhalingen
​5​2x 20 herhalingen​2x 20 herhalingen​2x 20 herhalingen
​6​3x 20 herhalingen​3x 20 herhalingen​3x 20 herhalingen
​7​3x 20 herhalingen​3x 20 herhalingen​3x 20 herhalingen

 

Oefening 1: Appels plukken

  • Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog. Beweeg beide armen rustig voorwaarts omhoog. Vervolgens probeert u een denkbeeldige appel te plukken door de armen afwisselend uit te strekken naar boven.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.  


Oefening 2: Enkels bewegen

  • Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog en de benen gestrekt. Trek de voet naar u toe en ontspan uw voet ('flipperen').
  • Frequentie: 10 herhalingen. De frequentie dat u deze oefening per dag mag uitvoeren is onbeperkt.
   
   

Oefening 3: Armen heffen

  • Ga op uw rug liggen. Beweeg uw armen omhoog en zover mogelijk naar achteren. Indien mogelijk kunt u het hoofdeinde aantikken.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.
 
 

Oefening 4: Knie strekken

  • Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog. Duw uw knieholte zo diep mogelijk in het matras en houdt dit 10 tellen vast. Wissel van been en herhaal de beweging.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.


Oefening 5: Knie buigen

  • Buig de knie en 'sleep' de hak over het matras. Als u de knie volledig heeft gebogen, beweegt u rustig terug naar de gestrekte positie en laat u het been weer op het bed rusten. Wissel van been en herhaal de beweging.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk drie keer per dag.
 
 

Oefening 6: Been heffen

  • Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog. Probeer het been zo hoog als u kunt gestrekt op te tillen. Laat het been vervolgens weer terug op het bed zakken. Wissel van been en herhaal de beweging.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.
 
 

Oefening 7: Bruggetje maken

  • Ga plat op uw rug liggen. Buig uw knieën tot ongeveer 90 graden. Steun met de voeten op het matras. Leg de armen langs het lichaam met uw handpalmen naar beneden. Span nu uw billen en buik aan en til uw billen zo hoog mogelijk van het matras. Probeer om een rechte lijn te vormen met uw knieën, heupen en schouders. Houd deze positie even vast en laat de billen vervolgens weer rustig op het matras zakken.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.


Ter ontspanning kunt u na het uitvoeren van de oefeningen een korte ademhalingsoefening doen. Ga hiervoor comfortabel liggen. Adem rustig in en adem rustig uit. Herhaal dit een paar keer totdat uw merkt dat de ademhaling rustiger wordt.

Was het niveau van de oefeningen te laag voor u? Probeer dan de volgende keer de oefening te verzwaren door in plaats van 10 herhalingen 15 herhalingen uit te voeren. U kunt ook met uw zorgverlener overleggen of de oefeningen in zit (op een stoel) mogelijk een optie voor u zijn.

Contact

Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze folder, dan kunt u terecht bij de verpleegkundige op uw afdeling.

Voor meertips en informatie over het belang van bewegen tijdens uw opname kunt u terecht bij de informatie folder ‘Blijvend in beweging’.


27 oktober 2017 7425 Nee Nee

Stuur door

Door onderstaande invulvelden in te vullen, stuurt u deze informatie gemakkelijk door.
Aan emailadres*
   
Uw naam Uw emailadres*
   
Bericht