ISALA

Weergave

Om u de beste leesbaarheid te bieden, kunt u hier het lettertype en de achtergrondkleur naar wens aanpassen.

Lettertype


Achtergrond

Hartfalen (PID): H5 Beweging

Patiënten Informatie Dossier

Beweging

Het is niet zo dat u met hartfalen niets meer kunt doen. Inspanning is goed voor u. Wel is het belangrijk dat u de inspanningen verdeelt over de dag. Door regelmatig te bewegen kunt u uw uithoudingsvermogen vergroten. Hierdoor kunt u uw huidige situatie verbeteren en weer activiteiten oppakken die u voorheen niet meer durfde of kon doen.

Vuistregels

Een matige tot redelijke inspanning houdt voor iedereen iets anders in. Voor iedereen gelden echter de volgende vuistregels. U beweegt zich goed als:

  • u er behoorlijk voor moet ademhalen
  • uw hart er sneller van gaat kloppen.

Het moet niet zo zijn dat:

  • u buiten adem raakt, zodat u er niet meer bij kunt praten
  • u langer dan tien minuten nodig heeft om te herstellen.

Hoe weet u hoe ver u kunt gaan?

U moet eraan wennen dat u voor alles meer tijd neemt. Leer langzaam te gaan staan. Ga bijvoorbeeld als u wakker bent, eerst op de rand van uw bed zitten en trek uw kleren zittend aan of uit.

Soms is het handig om hulpmiddelen te gebruiken, zoals een krukje in de douche of een bed met verstelbaar hoofdeinde, zodat u overeind kunt zitten als u het benauwd krijgt. Veel mensen gebruiken deze hulpmiddelen liever niet, omdat het kan lijken alsof zij ernstig ziek zijn. Wij raden het gebruik toch aan, zodat u energie overhoudt om dingen te doen die u echt belangrijk vindt.

Hoe verdeelt u uw activiteiten?

Het beste is uw gewenste inspanning aan te passen aan uw mogelijkheden. Als u bijvoorbeeld weet dat het veel kracht en energie kost om naar de winkel te gaan, te stofzuigen of de tuin te doen, verdeel deze activiteiten dan over de week.

Elke dag doet u dan een wat zwaardere klus en verder wat lichte activiteiten. Verdeel uw klusjes ook over de dag. Het advies is ook: wat u kunt (zonder klachten) moet u vooral blijven doen. Dit kan van dag tot dag verschillen.

Mensen met hartfalen zeggen ook vaak dat er goede en slechte dagen zijn. Houd hier rekening mee en pas de inspanningen aan. Stop eerder als het niet goed gaat of ga langer door als u zich nog prima voelt.

Welke soorten sport kunt u beoefenen?

De beste sportieve training is duursport zoals wandelen, fietsen of oefeningen met een bal. Dit zijn namelijk gelijkmatige inspanningen waarbij u het tempo kunt aanpassen. Als u dit dagelijks tien minuten tot een half uur doet, kan dit leiden tot een flinke toename van de inspanningen die u kunt leveren. Voor de meeste mensen met hartfalen verbetert dit de kwaliteit van hun leven.

Ook zwemmen is goed maar zwaarder, omdat daarbij alle spieren gebruikt worden en de ademhaling afgestemd moet worden op de zwembeweging. Krachtsporten zoals gewichtheffen zijn niet wenselijk. Door het persen stijgt de bloeddruk en worden de spieren niet goed doorbloed.

Wat de één leuk vindt, ziet de ander niet zo zitten. Zo is het ook met bewegen. Kies daarom iets wat bij u past. Anders is de kans groot dat het bij goede voornemens blijft, of dat u na een paar keer afhaakt, omdat u het eigenlijk niet zo leuk vindt.

Onder begeleiding van een fysiotherapeut kunt u tijdens een revalidatieprogramma voor patiënten met hartfalen uw sportmogelijkheden leren ontdekken. De hartfalenverpleegkundige kan u hierover informeren.


13 juli 2016 8044 Nee Ja

Stuur door

Door onderstaande invulvelden in te vullen, stuurt u deze informatie gemakkelijk door.
Aan emailadres*
   
Uw naam Uw emailadres*
   
Bericht