ISALA

Weergave

Om u de beste leesbaarheid te bieden, kunt u hier het lettertype en de achtergrondkleur naar wens aanpassen.

Lettertype


Achtergrond

Adviezen voor gewrichtsbescherming

U heeft grote en kleine gewrichten. De grote gewrichten zijn de elleboog, knie, schouder en heup. De kleine gewrichten zitten onder andere in uw handen en voeten.​

1. Gebruik uw grote gewrichten
De grote gewrichten zijn steviger, daarom kunt u deze beter gebruiken dan de kleine gewrichten. U kunt dit doen door:

  • Zware tassen niet alleen aan uw vingers dragen, maar onder de arm nemen, aan een schouder of op de rug dragen.
  • Een pan, indien mogelijk, over het aanrecht te schuiven in plaats van deze te tillen.
  • Verdik handgrepen of voorwerpen op het moment dat u normaliter uw kleine gewrichten gebruikt. Dit komt voor bij activiteiten als schrijven of het openen en sluiten van potten en flessen. Gebruik bij het schrijven een verdikte pen. Bij het openen van potten en flessen kunt u een hefboom gebruiken, zodat dit minder kracht kost.
 
Afbeelding 1: Draag geen zware tas alleen aan de vingers
 
 
Afbeelding 2: Draag de tas onder de arm of draag hem aan een schouder of op de rug
 
2. Verdeel uw kracht over meerdere gewrichten
Als u meerdere gewrichten gebruikt, wordt de kracht en inspanning verdeeld over deze gewrichten. Vooral uw handen en armen kunt u op deze manier ontlasten. Probeer handelingen daarom zo veel mogelijk met twee handen uit te voeren.
 
 
Afbeelding 3: Verdeel de kracht
 
 
Afbeelding 4: Gebruik twee handen
 

3. Voorkomen langdurige belasting
Bij langdurige belasting raakt het lichaam oververmoeid. Het duurt dan lang voor het zich weer heeft hersteld. Probeer de belasting te verdelen door activiteiten over de dag en de week te verdelen. Het is beter om regelmatige rustpauzes in te lassen, de pauzes hoeven maar kort te zijn.

Ook afwisseling tussen lichte en zwaardere activiteiten is belangrijk. Doe niet al het zware werk achter elkaar. Hiermee voorkomt u piekbelastingen.

 
Afbeelding 5: Voorkom langdurige belasting
 
 
Afbeelding 6: Verdeel de belasting
 

4. Voorkom lang in één en dezelfde houding te werken (statische belasting)
Van deze eenzijdige belasting is bijvoorbeeld sprake tijdens het schrijven, het strijken van kleding en het dragen van een tas.
Door de langdurig onveranderde belasting wordt de bloedtoevoer naar de spieren en gewrichten verminderd. Hierdoor blijven er in de spieren meer afvalstoffen achter en wordt er minder zuurstof naar de spieren getransporteerd. Het gevolg hiervan kan kramp zijn en/of vermoeidheid en pijn. 

 
Afbeelding 7: Voorkom lang in één en dezelfde houding te werken
 
 
Afbeelding 8: Voorkom lang in één en dezelfde houding te werken
 
5. Gebruik gewrichten niet in de uiterste stand, maar in de meest stabiele stand
Veel gewrichten kunnen ver buigen. In deze uiterste standen zijn ze extra kwetsbaar voor beschadigingen, omdat dan slechts een klein deel van het gewrichtsvlak de druk moet opvangen en de banden ver uitgerekt zijn. De spieren moeten dan extra aanspannen om de gewrichten stabiel te houden. 
 
 
Afbeelding 9: Gebruik gewrichten niet in de uiterste stand 
 
 
Afbeelding 10: Gebruik gewrichten niet in de uiterste stand

 

6. Vermijd krachtgrepen
Voorbeelden zijn het uitwringen van een doek en het dragen van een koffer.

 
Afbeelding 11: Vermijd krachtgrepen

 
Afbeelding 12: Vermijd krachtgrepen
 

7. Voorkom zijdelingse druk op de vingers richting de pink
Het afglijden van de vingers richting pink wordt daardoor beperkt. Houd bijvoorbeeld een mok niet met de vingers bij het oor vast, maar omvat de mok met beide handen of gebruik ondersteuning. Hulpmiddelen kunnen hierbij ondersteunen.


27 januari 2014 6565 Nee

Stuur door

Door onderstaande invulvelden in te vullen, stuurt u deze informatie gemakkelijk door.
Aan emailadres*
   
Uw naam Uw emailadres*
   
Bericht