ISALA

Meestgestelde vragen

Heeft u een vraag? Wellicht vindt u het antwoord al in deze lijst met meestgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen, dan kunt u contact opnemen met het Bekkenbodemcentrum.

Waarvoor is de bekkenbodem belangrijk?

De bekkenbodem is van belang bij plassen, ontlasten, de ademhaling, de doorbloeding (onder andere naar benen), bij geslachtsgemeenschap en de lichaamshouding.

De bekkenbodemspier werkt samen met het middenrif en de buikspieren. Als deze samenwerking optimaal is, bevordert dit een natuurlijke en ontspannen ademhaling. Ook de buikdruk vermindert en is er goede doorbloeding in het bekken. Samengevat zorgt de bekkenbodem voor het volgende:

  • Uw buikholte wordt afgesloten, zodat buikorganen niet naar buiten komen.
  • U kunt urine en ontlasting ophouden.
  • U kunt plassen en zich ontlasten.
  • U kunt gemeenschap hebben.

Hoe werkt de bekkenbodemspier?

De bekkenbodemspier ondersteunt de bekkenorganen blaas, darmen en baarmoeder. U kunt de spier vergelijken met een trampoline:

  • Als u op de trampoline staat, kan deze u dragen zonder in te veren. De trampoline heeft voldoende basisspanning.
  • Als u in de trampoline springt, zal deze inveren. De stalen veertjes rond het middendoek ontspannen.
  • Als uw gewicht in de trampoline is, zal deze terugveren. De stalen veertjes rond het middendoek trekken samen (spannen zich).

De bekkenbodemspier werkt vergelijkbaar:

  • Om uw plas of ontlasting op te houden, moet de bekkenbodem voldoende timing en basisspanning hebben.
  • Als u wilt plassen of zich ontlasten, gemeenschap wilt hebben of bevallen, dan moet de bekkenbodem inveren, zich ontspannen.
  • En als u bijvoorbeeld moet bukken, tillen, lachen of sporten, moet de spier extra kunnen aanspannen - terugveren. Zo verliest u ook op die momenten, bij verhoogde buikdruk, geen urine.

Wat gebeurt er als de bekkenbodem niet goed functioneert?

Als de bekkenbodem te slap of juist te gespannen is, ontstaan klachten. Vaak is er sprake van een combinatie van die twee zaken: de bekkenbodem spant niet voldoende (en op tijd) aan én ontspant niet voldoende op de gewenste momenten. Hierdoor kunnen de volgende problemen ontstaan:

  • U verliest urine en/of ontlasting als u dat niet wilt.
  • Uw blaas, baarmoeder of darmen verzakken.
  • U krijgt verkrampte spieren rond de vagina, of u hebt last van erectiestoornissen.
  • U hebt moeite met plassen of ontlasten en om uw urine/ontlasting geheel kwijt te raken.
  • U krijgt een opgeblazen of zwaar gevoel in de buik.
  • U hebt koude benen en/of voeten. Dit komt door verminderde doorbloeding in het bekken.
  • Uw seksuele gevoelens verminderen of veranderen.
  • U kunt winden niet-selectief tegenhouden.
  • U moet vaak naar de wc.
  • U hebt last van blaasontstekingen.
  • U hebt last van schimmelinfecties van de vagina.

Let op: deze klachten kunnen ook een andere oorzaak hebben.

De klachten waar veel mensen mee te maken krijgen, zijn van milde, voorbijgaande aard. Maar soms kunnen klachten ook ernstig zijn, en belemmeren in het dagelijkse leven.

Deze problemen kunnen aangepakt worden met verschillende behandelingen. Zo kan urineverlies tijdens hoesten en niezen worden voorkomen door de bekkenbodem bewuster en op tijd aan te spannen.