Contact

Agressie en lastig gedrag - midden risico afdelingen

  1. Agressie en lastig gedrag - midden risico afdelingen

Alle medewerkers in het ziekenhuis hebben wel eens te maken met emotioneel beladen situaties. Slecht nieuws of ontevredenheid over het beleid of procedures van het ziekenhuis kunnen leiden tot een uitbarsting van heftige emoties, maar ook tot grensoverschrijdend en agressief gedrag. Zoals eisen, commanderen, uitschelden, (seksuele) intimidatie en bedreigingen.

Als medewerker zit je in een spagaat: aan de ene kant voel je een grote zorgplicht, aan de andere kant maakt het gedrag van de patiënt of hun naasten goede hulpverlening onmogelijk. Niet alleen is het lastig goede zorg te leveren als je je onveilig of onzeker voelt, het heeft ook een negatieve impact op je eigen gemoed en werkplezier.

Je moet als medewerker het inzicht hebben en je bewust zijn van je eigen invloed (negatief én positief) op een situatie waarin de ander emotioneel en boos reageert, zodat je kwalijk gedrag kunt ombuigen naar acceptabel gedrag. Tijdens potentiële conflictsituaties moet je de juiste communicatieve vaardigheden in kunnen zetten zodat er überhaupt geen agressie wordt oproepen, of dat de agressie wordt begrensd, met behoud van de relatie. Daarnaast is het belangrijk dat (potentieel) escalerende situaties professioneel worden opgevangen door goede communicatie en afstemming met de beveiligers.

Programma

Na deze training heb je meer inzicht in agressie, meer vertrouwen in jezelf en ben je getraind in de relevante vaardigheden om met de diverse vormen van agressie om te gaan. Je kunt heftige emoties opvangen en ombuigen, waarbij patiënten en hun naasten zich gezien en gehoord weten. De verworven inzichten en vaardigheden en het toegenomen zelfvertrouwen heeft een niet te onderschatten invloed op het werkplezier, de productiviteit en de relatie met patiënten en familieleden.

Onderwerpen die in de training aan bod komen zijn:

  • Herkennen van agressie: wat verstaat men onder agressie?
  • Inzicht krijgen in je eigen reactie en jouw invloed op de situatie
  • Spanningsniveau en eigen emoties onder controle houden
  • Voorkomen van agressief gedrag
  • Opvangen en Ombuigen van heftige emoties
  • Grenzen aangeven met behoud van de relatie
  • Agressieprotocol

Voor wie?

Voor alle medewerkers met patiënt contacten, behalve medewerkers van de volgende afdelingen: MPU, SEH, Avondweekendnachthoofden, Beveiliging en de verpleegafdelingen Neurologie en Interne (deze medewerkers volgen de training voor de hoog risico afdelingen).

In overleg is het mogelijk de inhoud van de training meer aan te laten sluiten op de werkpraktijk als dat nodig is. Gedacht kan dan worden aan de volgende onderwerpen:

  • Stressmanagement ten aanzien van heftige emoties en lastig of agressief gedrag
  • Heftige emoties en lastig of agressief gedrag tussen medewerkers onderling
  • Heftige emoties en lastig of agressief gedrag via de telefoon
  • Speciaal voor de secretaressen, baliemedewerkers en CCI
  • Assertief versus Agressief gedrag
  • Aandachtspunten voor interculturele Communicatie

Werkwijze

Deze training is praktijkgericht van opzet. Om tijdens de training sneller een verdieping te kunnen maken, vragen we je ter voorbereiding een presentatie door te nemen en de vragen te beantwoorden. Alle trainingen zijn in samenwerking met een trainersacteur. De simulaties met een acteur geven de medewerkers de ruimte om hun eigen, ideale toepassing van het geleerde te ontdekken.

Accreditatie

Na afloop van de training ontvangt u een bewijs van deelname van de Isala Academie. Deze training is geaccrediteerd voor het Kwaliteitsregister V&V.

Duur

De training duurt één dagdeel.

Groepsgrootte

Minimaal acht, maximaal twaalf deelnemers.

Kosten

Voor medewerkers van Isala bedragen de kosten € 85 per persoon.

Maatwerk

De Isala Academie vindt het belangrijk dat de trainingen aansluiten bij de dagelijkse praktijk binnen uw afdeling of organisatie. Daarom streven we altijd naar maatwerk en verzorgen we de trainingen desgewenst in uw eigen organisatie. Uw vraag bepaalt ons aanbod!

Trainingsdata en aanmelden

Ga voor meer informatie naar de actuele trainingsdata en het online inschrijfformulier.

Contact met de Isala Academie

Voor vragen over inschrijving en trainingsdata staan de medewerkers van de Isala Academie u graag te woord. Zij zijn op werkdagen te bereiken tussen 8.30 en 17.00 uur op telefoonnummer (038) 424 81 88, of stuur een mail via aanmelding@isala-academie.nl.

Contact en locatie