Contact
  1. ‘Als interne bedrijfsarts kan ik veel effectiever adviseren’

Marjan Spoelman is 20 jaar bedrijfsarts en maakt sinds 12,5 jaar onderdeel uit van de arbodienst van Isala. Net als iedereen heeft ze een bijzonder anderhalf jaar achter de rug. ‘Ik weet nog als de dag van gister dat de eerste medewerker positief getest werd op corona. Vanaf dat moment kwam er een tsunami aan ontwikkelingen op ons af.’

Marjan Spoelman zittend op haar bureau

‘Wij als arbodienst werden daar net als veel andere afdelingen door overvallen. Het betekende veel voor onze patiëntenzorg en voor de zorg voor onze medewerkers. Ik vind dat we er goed in zijn geslaagd om hier samen met Infectiepreventie en het LMMI (Laboratorium voor Medisch Microbiologie) een professioneel medewerkersbeleid voor te ontwikkelen. Als ik kijk wat we in een korte tijd allemaal hebben bereikt: het opzetten van een corona-infolijn, een laagdrempelige teststraat, het vaccineren van alle medewerkers. Dan ben ik daar best trots op! We hebben als arbodienst laten zien dat we snel kunnen schakelen in veranderende omstandigheden en van toegevoegde waarde zijn.’

Hart bij de medewerkers

Isala is een groot topklinisch ziekenhuis en heeft een eigen arbodienst. Dat was voor Marjan dé reden om hier als bedrijfsarts aan de slag te gaan. ‘Hiervoor werkte ik voor onafhankelijke arbodiensten in verschillende branches, maar ik miste de verdieping. Door onderdeel uit te maken van een interne arbodienst, zit ik dichter op de mensen en weet ik beter wat er op verschillende afdelingen speelt. Dat schept vertrouwen en zorgt ervoor dat ik als bedrijfsarts veel effectiever kan adviseren. Ook daar ben ik trots op.’ Ze is dan misschien in dienst van Isala, dat zou volgens haar nooit in het nadeel van medewerkers werken. ‘Integendeel, de medewerker staat bij de arbodienst honderd procent op 1. Ons hart ligt bij die medewerkers en hen op een duurzame manier aan het werk houden. Juist omdat dat zo is, werkt dat in het belang van de organisatie.’

 

Gerelateerd nieuws