Contact
  1. Bloedafname op afspraak
Punt Coronavirus (COVID-19) Hier vindt u belangrijke informatie over uw afspraak, onderzoek of behandeling.

Sinds 2 juni is KCL gaan werken met bloedafname op afspraak. We zijn inmiddels een week verder en zien dat er flink gebruik gemaakt wordt van deze nieuwe werkwijze. De telefoons staan roodgloeiend en de plekken in de agenda’s zijn snel gevuld.

Wachttijden

Zoals u wellicht gemerkt heeft was ons Infopunt afgelopen week wat slechter te bereiken door de hoeveelheid telefoontjes. Gelukkig merken we dat ook deze hoeveelheid weer richting normaal gaat en dat de wachttijden afnemen en op sommige momenten ook helemaal weg zijn. Er zijn vanaf 2 juni tot en met 9 juni door huisartsen 7022 verwijzingen klaargezet. Dat is een mooi resultaat!

Veelgestelde vragen

In de afgelopen week hebben we diverse vragen ontvangen die we op een rijtje zetten, met de antwoorden er onder.

Waarom kan een patiënt niet een account aanmaken en zo een afspraak maken voor bloed prikken?

Isala heeft gekozen voor een veilige manier van werken waarbij de privacy van patiënten bovenaan staat. Dat is de belangrijkste reden waarom is gekozen om patiënten via MijnIsala een afspraak te laten maken. We realiseren ons dat dit meer werk met zich meebrengt voor huisartsen. We kunnen dit extra werk over een aantal maanden verminderen, wanneer we het technisch voor elkaar hebben dat u digitaal een aanmelding kunt doen.

Is het nodig dat u een verwijzing aanmaakt én een labbrief aan de patiënt meegeeft?

Om te weten welke bloedonderzoek u uitgevoerd wilt hebben bij een patiënt, hebben we de labbrief nodig. Hier staat dat namelijk op vermeld. Zonder deze brief weten wij niet wat we moeten prikken. Dit moeten we bij uw assistente navragen. Om niet te veel achterstand op te lopen zullen wij de patiënt wel prikken, maar de kans is groot dat we of te veel of te weinig buizen bloed afnemen. In beide gevallen is dit minder prettig voor de patiënt.

Kan mijn assistente telefonisch een afspraak maken voor de patiënt?

Dat zou kunnen, maar dat adviseren wij niet. We merkten dat assistentes het nummer belden van het Infopunt, waardoor er wachttijden gingen ontstaan. Het Infopunt is alleen bedoeld om spoedpatiënten door te geven en om patiënten aan te melden die thuis geprikt moeten worden.

Welk nummer moet de patiënt bellen voor een afspraak?

Het heeft onze voorkeur dat patiënten via MijnIsala een afspraak maken om bloed te prikken. Mocht dat echt niet lukken dan kan de patiënt bellen met het nummer: 038-4242377.

Zijn er twee afspraken nodig voor het maken van een fundusfoto en bloedafname?

Nee, dit is een gecombineerde afspraak van 15 minuten. De patiënt hoeft voor het maken van een fundusfoto en bloedafname dus maar één afspraak te plannen van 15 minuten.

Waar kan mijn patiënt terecht voor bloedprikken?

In vergelijking tot de periode vóór de corona-maatregelen, hebben we minder bloedafnamelocaties geopend. Op onze locatiekaart vindt u het meest actuele overzicht en openingstijden.

Waarom wordt er minder in huisartsenpraktijken geprikt?

  • Het klopt dat we in minder huisartsenpraktijken prikken dan in de periode voor de corona-maatregelen. Dit hebben we zo besloten om de volgende redenen:
  • We hebben zorg voor de patiëntveiligheid en hebben daarom maatregelen getroffen dat patiënten op 1,5 meter van elkaar blijven en dat we minder volle wachtruimtes hebben. Daarom prikken we nu op afspraak. Om alle patiënten te kunnen prikken, zitten we nu langer op een locatie.
  • Doordat we langer op een locatie zitten, houden we minder tijd over voor de medewerkers om op meerdere locaties te gaan prikken.
  • We hebben nu nog besloten voornamelijk in locaties te gaan prikken waar we ook kunnen blijven zitten, mocht er een tweede coronagolf gaan komen. Dan hebben we de mogelijkheid om langer door te werken en onze diensten aan te bieden.