Contact
  1. Maatregelen Isala tegen verspreiding coronavirus (COVID-19)

Isala neemt verschillende maatregelen om goed voor onze patiënten en medewerkers te kunnen blijven zorgen. Deze heeft u ook per mail ontvangen en kunt u hier nog een keer nalezen.

Polikliniek

De poli’s zijn alleen open voor patiënten waarbij het medisch noodzakelijk is dat zij komen. Medische noodzaak = een aandoening welke, onbehandeld, leidt tot een levensbedreigende situatie of blijvend letsel. Dit besluit is genomen om de volgende redenen:

  • aansluiting landelijk beleid
  • duidelijkheid voor patiënten
  • verminderen materiaalgebruik
  • voorkomen extra druk op SEH/bedden

Uitgangspunt nieuwe werkwijze

Het belangrijkste uitgangspunt is: thuis wanneer het kan, in het ziekenhuis als het moet.

Belangrijkste gevolgen nieuwe werkwijze zijn:

  • Alle zorgvragen worden 2 dagen voor de geplande afspraak getrieerd door medische specialist / VS / PA.
  • Patiënten die binnen 48 uur een poliklinische afspraak hebben, worden gebeld door medewerkers van de polikliniek/functieafdeling.
  • Alle communicatie via SMS-berichten aan patiënten wordt uitgezet.

Labaanvragen en prikposten

Alle prikposten zijn gesloten. De bloedafnamepunten in Isala Zwolle en Meppel en de buitenposten in Kampen, Heerde en Steenwijk blijven tot nader orde geopend. Vanwege het sterk afnemende aantal patiënten zijn de avondpoliklinieken in Meppel en Zwolle tot nader order gesloten.

Bij alle nieuwe patiënten gaan wij er van uit dat u de diagnostiek beperkt tot diagnostiek die echt noodzakelijk is voor uw patiënt op de korte termijn. Immers bezoek aan 1 van onze 5 priklocaties brengt een risico op besmetting voor uw patiënt en onze medewerkers met zich mee.

Specialisten ouderengeneeskunde vragen wij contact op te nemen met de consulent Klinische chemie, als er medische noodzaak is om de diagnostiek door te laten gaan. Dit om het risico op infectie bij uw patiënten die op locatie geprikt moet worden, zo klein mogelijk te houden. De consulent is telefonisch bereikbaar van 8.00 - 17.00 uur via (038) 424 52 00. Voor spoedgevallen is de consulent buiten deze tijden telefonisch bereikbaar via het centrale nummer van Isala: (038) - 424 50 00.

Fundusfotografie

Om het risico op besmetting met het coronavirus zoveel mogelijk te beperken,voeren wij tot nader order geen fundusfotografie op verwijzing van de huisartsen uit. Bij directe medische noodzaak kunt u uw patiënt doorverwijzen naar de oogarts/internist.

Holterfoon

De patiënten die door ons op een holterfoon worden ingesteld, worden vooraf door ons gescreend op verschijnselen van het coronavirus.

Beeldvormende diagnostiek

Nieuwe aanvragen: uitsluitend patiënten insturen met duidelijke medische noodzaak, andere aanvragen uitstellen.

Reeds gedane aanvragen: Isala heeft alle patiënten gebeld en alleen de medisch noodzakelijke onderzoeken ingepland. Alle andere patiënten zijn niet ingepland en hebben wij gevraagd om na de crisis contact op te nemen met Isala. Daarnaast vragen wij de patiënt de huisarts hierover te informeren. Als de huisarts (toch) medische noodzaak ziet, moet deze de order via ZorgDomein insturen en in de order vermelden wat de medische noodzaak is of contact opnemen met Isala. Wij kunnen patiënten met een papieren aanvraag niet helpen.

Vanwege het moeten concentreren van echolaboranten en apparatuur is er geen medische beeldvorming beschikbaar in de locaties Steenwijk en Heerde (de prikpost van het laboratorium blijft op deze locaties wel open). Op de locaties Kampen, Zwolle en Meppel is nog wel medische beeldvorming beschikbaar bij directe medische noodzaak.

Bijeenkomsten binnen en buiten Isala

Het Crisisbeleidsteam van Isala heeft besloten om tot nader order alle bijeenkomsten met externe relaties binnen en buiten Isala af te zeggen.

Gerelateerd nieuws