Contact
  1. SEH arts Pieter kijkt in keuken Librije

Wat zijn de overeenkomsten tussen een driesterrenrestaurant en een Spoed Eisende hulp? SEH arts Pieter Noë zoekt het uit. Eerder was een afvaardiging van de Librije te gast bij een traumaoefening. Onlangs werkte Pieter met 2 Isala collega’s in de keuken van de Librije.

SEH arts Pieter Noë

SEH arts Pieter Noë

Eigen taak

‘Het was een fantastische ervaring’, zet Pieter enthousiast. ‘Het is heel fysiek werk en het was voor mij alleen maar uitvoeren terwijl ik normaal juist gewend ben om anderen te vertellen wat ze moeten doen.’ Pieter werkte vier dagen mee in de keuken, twee dagen ondersteund door anesthesiemedewerker Jan van den Dijk en twee dagen door SEH-verpleegkundige Dennis Nikkels. ‘Je ziet zeker paralellen tussen de SEH en de keuken van de Librije’, zegt Pieter. ‘De druk, stress, de manier van werken…Iedereen heeft een eigen taak en is zich daar bewust van. Als jij die avond op het vis-station staat, doe je de vis. Net zoals de C-verpleegkundige op de traumakamer zich alleen maar bezighoudt met de circulatie van het bloed van de patiënt.’

Nihil

Verschillen zag Pieter ook. ‘Bij de Librije coördineert de chef in de keuken maar hij werkt zelf ook mee. Bij een trauma is het enige wat ik doe het overzicht houden. Het team in de Librije is enorm hecht. Veertien man die elkaar door en door kennen en voor wie weken van tachtig uur werken geen uitzondering zijn. Ze werken steeds in nagenoeg het zelfde team, dan kun je blind op elkaar vertrouwen. Dat is in Isala anders. De kans dat je ooit een traumaopvang doet met het zelfde team is nihil. Daarvoor werken wij met te veel verschillende mensen en disciplines. Dus dan is het veel belangrijker dat één persoon het overzicht houdt. Ik heb er eens over nagedacht om specifieke traumaopvang-teams te maken, maar daar is Isala dan weer net te klein voor.’

Passie en toewijding

De passie en toewijding waarmee in de Librije wordt gewerkt, is enorm ervoer Pieter. ‘Dat zie je denk ik nergens. Tijdens die vier dagen heb ik overigens geen pan aangeraakt. Ik moest dingen snijden, bordjes opmaken en ik heb een keer een hele avond naar bonbons gestaard. Een vlekje, een oneffenheidje…en de bonbon werd niet geserveerd!’

Feedback geven

Waar wij als ziekenhuis van zouden kunnen leren, is het elkaar feedback geven, vindt Pieter. ‘Niet perse op de Librije manier, dat ging soms heel direct. Maar er werd wél feedback gegeven en dat is iets wat wij, onze afdeling, maar in heel Isala denk ik, nog wel lastig vinden. Wat mij ook opviel is het clean desk beleid. De keuken is open, klanten kijken dus mee. Zodra je iets gemaakt had en er mee klaar was, moest je meteen alles opruimen. Dat zouden wij ook beter kunnen doen.’

Workshop

Samen met Dennis en Jan gaat Pieter een workshop maken voor de medewerkers van de SEH. ‘Punten die daarin naar voren zullen komen, zijn dus onder meer het elkaar aanspreken en clean desk. Wat in de Librije denk ik efficiënter zou werken, is afmaken waar je mee bezig bent en dan pas iets anders gaan doen. Het viel mij op dat regelmatig iemand werd gevraagd om bijvoorbeeld even een pan te pakken terwijl hij eigenlijk ergens anders mee bezig was. Mocht de Librije belangstelling hebben, dan komen wij  onze bevindingen ook graag daar een keer presenteren.’

Gerelateerd nieuws

Voor specifieke vragen aan een afdeling, ga naar de contactpagina. U kunt ook kijken bij de meestgestelde vragen.