Contact
  1. Tent inrichtervaring Weissensee komt van pas in coronatijd
Punt Coronavirus (COVID-19) Bent u patiënt, begeleider of bezoeker? Hier vindt u belangrijke informatie over uw bezoek aan Isala.

Naast artsen en verpleegkundigen zijn er nog vele andere Isala-medewerkers die direct of indirect bijdragen aan de zorg voor coronapatiënten. In een serie vertellen zij hun verhaal. Deze keer Erris van de Meijden, hij is bij de BAM coördinator integraal onderhoud.

Erris van de Meijden voor de tent

De ervaring die Erris opdeed in eerdere organisaties, bleek handig van pas te komen toen de coronacrisis uitbrak. ‘In de Amsterdam Arena leerde ik hoe mensen zich gedragen en hoe je ze kunt sturen met pijlen en afzettingen. Bij het RIVM in Bilthoven heb ik veel ervaring opgedaan in de productiegebouwen over bacteriën en virussen en hoe je schoon moet werken. Daarnaast ben ik al jaren vrijwilliger bij de organisatie van de alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee. En in die rol deed ik veel ervaring op in het plaatsen en inrichten van tenten.’

Definitieve oplossingen

De eerste tent die voor Isala moest worden geplaatst, kwam bij de ingang Spoedeisende hulp (SEH). ‘Als de toestroom van coronapatiënten te groot zou worden, dan zou daar de triage plaatsvinden. Uiteindelijk hebben wij die tent nooit hoeven gebruiken. Inmiddels staat er wel een andere, maar die is ingericht als wachtruimte.’ Naar eigen zeggen kan Erris goed luisteren naar wat iemand nodig heeft en die vraag vertalen naar één van zijn collega’s die het moet gaan maken. ‘Ik heb een geweldig team. Zonder hen kan ik natuurlijk niets. Bij de SEH kregen wij al snel de vraag of wij een extra (sluis) deur wilden maken. Dat hebben wij gedaan, maar die viel er weer uit. Toen namen wij het besluit om alleen nog maar voor definitieve oplossingen te gaan. Dus wanden met kozijn en deur gemaakt. En als het niet meer nodig is, halen wij de deur er uit.

Klein kacheltje

Inmiddels zijn er vele tenten bij de diverse Isala gebouwen geplaatst en steeds beter en handiger ingericht. ‘Bijvoorbeeld de teststraat voor onze medewerkers. Wij hebben er een aparte cabine ingebouwd voor de collega’s die onderzoek doen naar de snel testen. Zo hoeven zij geen beschermende kleding te dragen. In de screeningstenten hebben wij speciale tafels getimmerd. De afmetingen zijn zo, dat patiënten en bezoekers voldoende afstand houden. En onder het tafelblad staat een klein kacheltje zodat medewerkers het behaaglijk hebben. In de tent bij de hoofdingang hebben wij nog wat extra schermen geplaatst, het houdt de wind tegen en geeft meer privacy.’

Afzuiging

‘En wat hebben wij verder gedaan…’, vervolgt Erris. Het plaatsen van plexiglas bij de aanmeld balies. En dan op zo’n manier dat het plexiglas op elkaar aansluit en medewerkers echt een veilige werkplek hebben. De ventilatie bij Longgeneeskunde op de poli hebben wij anders afgesteld, zodat medewerkers zich veiliger voelen bij longfunctie onderzoeken en provocatietesten. En heb je de dispensers met desinfectie gezien? Door ze op (afzet) paaltjes te schroeven, staan ze stabiel en kun je zo overal neerzetten. Ook een definitieve oplossing.’

Iets betekenen in de zorg

'Hoe ik ga terug kijken op deze tijd? Als een tijd waarin wij als Technische dienst veel hebben kunnen betekenen voor het ziekenhuis. Er is veel waardering uitgesproken voor ons werk. Nu ik voor het ziekenhuis werk kan ik echt iets te betekenen voor de zorg. Dat vind ik belangrijk en mooi.’

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over de maatregelen die Isala neemt op onze informatie pagina corona. 

 

Gerelateerd nieuws