Contact
  1. Titia van der Ven, vrijwilliger

…ik op deze manier iets kan betekenen voor m’n medemens. De mensen die ik help en spreek zijn vaak ontzettend dankbaar. Nooit had ik van te voren kunnen bedenken hoe blij iemand kan worden van een gesprek of hoezeer het mij verrijkt om als vrijwilliger in het ziekenhuis te werken.’

Titia van der Ven

‘Het zijn niet alleen ouderen die we helpen. Ook jonge mensen kunnen onze steun soms goed gebruiken. Laatst kwam een jongere dame het ziekenhuis in Zwolle binnengelopen. Ze was in haar eentje en ik zag aan haar dat ze gespannen was. Voorzichtig polste ik of ik haar kon helpen en ze wilde graag dat ik bij haar bleef. Eerst hielp ik haar met aanmelden en daarna vroeg ze of ik haar bij de arm wilde pakken. We zijn samen naar de afdeling gelopen waar ze haar afspraak had.’

‘Mensen komen nooit voor niets naar het ziekenhuis. Een beetje spanning hoort er eigenlijk altijd wel bij. Er zijn mensen die het heel erg waarderen als je op ze afstapt. Maar ik kom ook mensen tegen die het op ons afreageren omdat het aanmelden bijvoorbeeld niet lukt. Ook dat heeft vaak met spanning te maken. Ik vind het dan de kunst om iemand alsnog rustig uit te leggen hoe iets moet en toch te kunnen helpen.'

Gevoel

‘Het werk in een ziekenhuis zit in mijn hart. Dat is een gevoel dat ik niet kan uitleggen. Voordat ik kinderen kreeg, ben ik onder meer medisch secretaresse geweest in het UMCG. Toen ik met mijn man naar het Westen verhuisde, heb ik nog een tijd lang als secretaresse op de verpleegafdeling chirurgie in een ziekenhuis daar gewerkt. Het was heel hectisch en leuk werk. Ik moest daarmee stoppen toen we kinderen kregen. Parttime werken behoorde toen nog niet tot de mogelijkheden.’

‘Nadat de kinderen het huis uit waren en wij weer in het Noorden gingen wonen, heb ik twaalf jaar als secretaresse bij een technisch installatiebedrijf gewerkt. Door reorganisatie raakte ik mijn baan kwijt. Stilzitten is niks voor mij en dat speciale gevoel voor het ziekenhuis was altijd gebleven. Daarom besloot ik als vrijwilliger aan de slag te gaan. Eerst in het UMCG, en nadat we nog een keer waren verhuisd, in Isala Zwolle en later in Meppel.’

‘Vanwege mijn ervaring op een chirurgische afdeling, ben ik door mijn leidinggevende gevraagd om het vrijwilligersnetwerk te helpen opzetten op de verpleegafdeling chirurgie in Meppel. Inmiddels hebben we vier vrijwilligers op deze afdeling rondlopen, elk op een andere dag. Allemaal geven we er weer een andere draai aan en dat is alleen maar mooi.’

'Ook de verpleegkundigen waarderen het dat we er zijn'

‘Ik ben elke maandag in Meppel aanwezig. Nadat de patiënten gewassen zijn, loop ik de afdeling op in mijn groene uniform en maak ik me kenbaar. “Goedemorgen, ik ben vrijwilliger. Als u het leuk vindt een praatje te maken, doe ik dat graag. En heeft u daar geen behoefte aan, is dat natuurlijk ook goed.” Ik dring me nooit op. Vaak is goed aan te voelen of iemand het prettig vindt of juist niet.’

'In Zwolle ben ik elke woensdagmiddag te vinden, tussen twaalf uur en half vijf. Ik sta samen met een aantal andere vrijwilligers in de Centrale hal. We begeleiden mensen naar de poli, helpen met het aanmelden bij de aanmeldzuilen, brengen bloemen naar de afdeling, leggen uit hoe mensen moeten inloggen. Dit wordt over het algemeen erg gewaardeerd. Het is heel divers werk en elke keer anders. Maar je moet er vooral zelf ook wat van maken.’

Extra aandacht

‘Ik hoef vaak niet eens iets te vragen, patiënten beginnen uit zichzelf al te vertellen. Naderhand zijn ze ontzettend dankbaar. Daar doe ik het natuurlijk voor. Nooit had ik van te voren kunnen bedenken hoe blij mensen kunnen worden van een gesprek. Of dat het werk mij zo zou verrijken.

En ook de verpleegkundigen waarderen het dat we er zijn. Zij hebben niet altijd genoeg tijd meer om dat beetje extra aandacht aan patiënten te schenken. Vaak stemmen we tijdens de koffie af welke patiënt volgens hen wel een gesprek kunnen gebruiken.’

 

Gerelateerd nieuws

Voor specifieke vragen aan een afdeling, ga naar de contactpagina. U kunt ook kijken bij de meestgestelde vragen.