Contact

Coronavirus (COVID-19)

  1. Coronavirus (COVID-19)
Coronavirus (COVID-19) Hier vindt u belangrijke informatie over uw afspraak, onderzoek of behandeling.

Het aantal corona-patiënten bij Isala neemt steeds verder af. Daarom start Isala stap voor stap de zorg weer op. Heeft u een afspraak, onderzoek of behandeling in het ziekenhuis of komt u op bezoek? U bent van harte welkom, maar bereidt u wel goed voor.

Nu we de zorg weer langzaam opstarten, horen we soms dat mensen hun afspraak liever nog even uitstellen. Omdat ze het spannend vinden en zich afvragen of het wel veilig is in het ziekenhuis. Dit is natuurlijk goed voor te stellen. Daarom leggen we je graag uit waarom het veilig is om naar het ziekenhuis te komen en welke maatregelen we hiervoor hebben getroffen.

Uw afspraak, operatie

Stap voor stap starten we de afspraken op de poliklinieken op. De arts bepaalt op basis van medische noodzaak welke patiënten naar het ziekenhuis moeten komen en welke patiënten een telefonische afspraak krijgen. 

  • Bij binnenkomst in het ziekenhuis vragen wij u of u gezondheidsklachten heeft. Geef eerlijk antwoord, als het nodig is krijgt u beschermende maatregelen. Uw afspraak gaat wel door.
  • Kom zonder begeleiding naar uw afspraak. Heeft u begeleiding nodig, dan gaat uw begeleider niet mee de spreekkamer in, behalve als uw zorgverlener een uitzondering maakt. Bijvoorbeeld bij kinderen.
  • U kunt maximaal 5 minuten voor de afspraak plaatsnemen in de wachtkamer. Tot die tijd wacht u buiten het ziekenhuis.
  • Houd overal 1,5 meter afstand. Volg de aanwijzing van de medewerkers op.
  • Ga direct na uw bezoek aan de polikliniek het ziekenhuis uit, behalve als er nog onderzoek nodig is (bijvoorbeeld bloedafname).
  • Er is geen koffie of thee verkrijgbaar bij de koffieautomaten in de wachtruimtes.
  • Er zijn geen tijdschriften en speelgoed in de wachtruimtes aanwezig, in verband met hygiënemaatregelen.
  • Onze medewerkers hebben standaard geen beschermende kleding of mond-neusmaskers aan. Persoonlijke beschermingsmiddelen worden alleen gedragen door zorgprofessionals wanneer de voorzorgsmaatregelen dit voorschrijven.
  • Onze medewerkers komen soms dichterbij dan 1,5 meter. Dit is veilig, want onze medewerkers mogen alleen werken als ze geen klachten hebben of als ze getest zijn op het coronavirus.
  • Voor alle onderzoeken maken wij eerst een afspraak.

Om goed bereikbaar te blijven, vragen we u om ons alleen in geval van spoed te bellen. U kunt dan bellen met de polikliniek waar u onder behandeling bent.

We breiden het aantal operaties stap voor stap uit. De arts bepaalt op basis van medische noodzaak welke patiënten het eerst behandeld worden.

  • Eén van onze medewerkers belt u uiterlijk 2 werkdagen voor de geplande operatiedatum en vraagt of u gezondheidsklachten heeft. Geef eerlijk antwoord, dan kunnen wij u met passende maatregelen ontvangen.
  • Bij binnenkomst in het ziekenhuis vragen wij u nog een keer of u gezondheidsklachten heeft. Als het nodig is krijgt u beschermende maatregelen. Uw afspraak gaat wel door.
  • Kom zonder begeleiding naar het ziekenhuis. Heeft u begeleiding nodig, dan gaat uw begeleider niet mee naar de afdeling, behalve als begeleiding echt nodig is. Bijvoorbeeld bij kinderen.
  • Heeft uw begeleider u overgedragen aan een Isala-medewerker? Dan vragen wij de begeleider meteen het ziekenhuis uit te gaan.
  • Er is geen koffie of thee verkrijgbaar bij de koffieautomaten in de wachtruimtes.
  • Onze medewerkers hebben standaard geen beschermende kleding of mond-neusmaskers aan. Persoonlijke beschermingsmiddelen worden alleen gedragen door zorgprofessionals wanneer de voorzorgsmaatregelen dit voorschrijven.
  • Onze medewerkers komen soms dichterbij dan 1,5 meter. Dit is veilig, want onze medewerkers mogen alleen werken als ze geen klachten hebben of als ze getest zijn op het coronavirus.
  • Spoedoperaties, oncologische operaties en geplande keizersnedes gaan gewoon door.
  • Iedere patiënt die in het ziekenhuis ligt met twee of meer van de klachten: koorts, neusverkoudheid, hoesten of kortademigheid, testen wij voor alle zekerheid op COVID-19. Dit doen wij uit voorzorg.

Heeft u spoedeisende hulp nodig? Houd dan rekening met: 

  • Maximaal 1 begeleider per patiënt. Overig bezoek/begeleider mag buiten wachten
  • Begeleider mag mee naar de behandelkamer.
  • Bij binnenkomst in het ziekenhuis vragen wij u of u, naast de klacht waarvoor u komt, gezondheidsklachten heeft. Als het nodig is krijgt u beschermende maatregelen.
  • Er is geen koffie of thee verkrijgbaar bij de koffieautomaten in de wachtruimtes.
  • Onze medewerkers hebben standaard geen beschermende kleding of mond-neusmaskers aan. Persoonlijke beschermingsmiddelen worden alleen gedragen door zorgprofessionals wanneer de voorzorgsmaatregelen dit voorschrijven.
  • Onze medewerkers komen soms dichterbij dan 1,5 meter. Dit is veilig, want onze medewerkers mogen alleen werken als ze geen klachten hebben of als ze getest zijn op het coronavirus.
  • Iedere patiënt die in het ziekenhuis ligt met twee of meer van de klachten: koorts, neusverkoudheid, hoesten of kortademigheid, testen wij voor alle zekerheid op COVID-19. Dit doen wij uit voorzorg.

Op bezoek

Patiënten zien graag familie en bekenden als zij zijn opgenomen in het ziekenhuis. Door de coronacrisis hebben wij onze bezoektijden en het aantal bezoekers dat onze patiënten mogen ontvangen, aangepast. Zodra het weer kan, breiden we het weer uit.

Op de pagina Op bezoek bij Isala vindt u alle informatie.

 

Bloedprikken

Bloedprikken alleen op afspraak

Moet u voor onderzoek bloed laten afnemen bij één van onze priklocaties? Bloedprikken kan vanaf 2 juni alleen op afspraak. Via MijnIsala of per telefoon kunt u een afspraak maken. U kiest zelf het geschikte moment. Meer informatie over bloedprikken.

Wat kan ik zelf doen?

  • Was regelmatig uw handen met water en zeep. En schud geen handen. Op die manier voorkom je voor een belangrijk deel de verspreiding van virussen.
  • Houd 1,5 meter afstand van anderen.
  • Wilt u op de hoogte blijven van de laatste landelijke ontwikkelingen, kijk dan op de website van het RIVM.
  • We krijgen veel hartverwarmende reacties van mensen die graag iets willen betekenen voor het ziekenhuis. Hartelijk dank voor alle spontane aanmeldingen! Lees hier hoe u kunt helpen.

Informatie voor verwijzers

Voor verwijzers gelden specifieke maatregelen

Heeft u klachten?

Ga bij klachten niet naar uw huisarts, huisartsenpost of Spoedeisende hulp. Neem telefonisch contact op met uw huisarts of de GGD.

Meer informatie