ISALA

Klopt mijn rekening?

Monique Bisschop werkt op de afdeling Zorgfacturatie. Deze afdeling krijgt telefoontjes van patiënten die vragen hebben over de ziekenhuisrekening of over een overzicht van de zorgverzekeraar. ‘Onze patiëntenzorg is het zo goed mogelijk beantwoorden van deze vragen.’ Lees de zeven meest gestelde vragen en antwoorden.

Monique Bisschop van afdeling Zorgfacturatie
 

Hoe wordt de prijs van de zorg die ik krijg berekend?

‘Wie naar het ziekenhuis gaat, krijgt zorg: van een onderzoek door de arts tot een röntgenfoto. Maar het ziekenhuis rekent deze handelingen niet apart af. Ze worden gebundeld in een zogenoemd DBC-product (Diagnose Behandel Combinatie). De prijs van een DBC wordt jaarlijks bepaald op basis van landelijke gemiddelden. U betaalt dus een prijs die past bij uw zorgvraag en de geleverde zorg.’

Op het overzicht van de zorgverzekeraar staat een datum waarop ik niet in het ziekenhuis ben geweest. Hoe kan dat?

‘Dat heeft ook te maken met de DBC’s. Iedere DBC mag maar een bepaalde tijd open staan. Een DBC geldt voor een vastgestelde periode die maximaal 120 dagen duurt. Als de behandeling langer duurt, dan wordt er een nieuwe DBC geopend. Die datum staat op het overzicht van de verzekeraar. Dat kan dus een dag zijn dat u niet in het ziekenhuis was.’

Door het eigen risico betaal ik dus altijd een deel van mijn ziekenhuisrekening zelf. Ook al ben ik verzekerd?

‘Dat klopt. Ook in 2018 is het eigen risico weer 385 euro. Uw zorgverzekeraar verrekent dit bedrag met u als u zorg heeft gehad die vergoed wordt vanuit de basisverzekering. Bijvoorbeeld ziekenhuiszorg, maar ook bloedprikken of labonderzoeken op verzoek van de huisarts. De startdatum van een DBC bepaalt in welk jaar het eigen risico wordt verrekend. Een bezoek aan de huisarts of zorg rond een zwangerschap vallen niet onder het eigen risico. Dat geldt ook voor zorg die vergoed wordt uit de aanvullende verzekering.’

Ik heb een rekening van Isala gekregen. Normaal gaat dit toch via de zorgverzekeraar?

‘Meestal wel. Maar als het gaat om zorg die niet vergoed wordt vanuit de basisverzekering, dan sturen wij u een rekening. Denk bijvoorbeeld aan een cosmetische behandeling of het plaatsen van een implantaat bij kaakchirurgie. Heeft u een aanvullende verzekering, check dan bij uw zorgverzekeraar of u de rekening kunt declareren.’

Ik ben helemaal niet bij Isala geweest, maar op het overzicht van mijn zorgverzekeraar staat van wel. Hoe kan dat?

‘Heeft u misschien bloed laten prikken op één van onze prikposten buiten het ziekenhuis? Of heeft de huisarts huidweefsel of ontlasting ingestuurd voor onderzoek?  Als dat het geval is, declareren wij die zorg bij uw zorgverzekeraar en komt het dus op uw overzicht.’

Ik heb een telefonisch consult van mijn specialist gehad en nu zie ik dat dit geld kost. Waarom?

‘Dat is inderdaad nieuw in 2018. De kosten van zo’n gesprek – wat uiteindelijk ook gewoon zorg is – mogen wij nu declareren. Veel patiënten vinden het fijn dat zij niet meer voor ieder consult naar het ziekenhuis hoeven te komen. Sommige controleafspraken op de polikliniek kunnen namelijk ook heel goed  telefonisch afgehandeld worden.’

Heb ik altijd een verwijzing van de huisarts nodig?

‘Ja. Anders is er een grote kans dat uw zorgverzekeraar de zorg niet vergoedt en u zelf de rekening moet betalen. Voor zorg op de Spoedeisende hulp heeft u overigens geen verwijzing nodig, maar die zorg wordt wel verrekend met uw eigen risico. Als het niet echt spoed is, ga dan eerst naar de Huisartsenpost.’ 

Meer informatie

Heeft een vraag over uw zorgnota? De afdeling Zorgfacturatie van Isala is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur. Het telefoonnummer is (038) 424 22 16.
U kunt met vragen over facturen ook terecht bij uw zorgverzekeraar.

Kijk voor meer informatie op www.dezorgnota.nl, of bekijk de animatie over de DBC.