ISALA

Rol van serviceassistenten aan bed van patiënt

Een vriendelijk gezicht, avondeten, het ontbijt of een kop koffie…de serviceassistenten van Isala staan zeker meer dan tien keer per dag aan het bed van een patiënt. ‘Maar ze doen zo veel meer dan alleen eten uitserveren’, zegt ketenmanager patiëntenservice Hilde van Wilsum. ‘Klopt’, bevestigt  Ellen Visscher. Wij maken een praatje, bieden een luisterend oor, maar ik houd ook in de gaten of iemand wel goed eet. Ik heb altijd mijn voelsprieten uit.’

   Serviceassistent Ellen Visscher

 

Visitekaartje

Ellen is een vast gezicht op de Acute Opname Afdeling (AOA). ‘Het is de eerste afdeling waar patiënten komen vanaf de  Spoedeisende hulp en dus is het belangrijk voor mij en mijn collega’s om een goed visitekaartje af te geven.’ Hoeveel serviceassistenten op een afdeling werken, hangt af van de soort afdeling, legt Hilde uit. ‘Wanneer patiënten bijvoorbeeld lastig hun eigen brood kunnen smeren, wat voorkomt op de afdeling Neurologie, dan werken daar meer voedingsassistenten. Wij kijken wat patiënten nodig hebben. Waar wij ook steeds meer naar toe willen - en op veel afdeling kan dat al - is dat patiënten zelf beslissen wanneer zij eten. Dat wij ons ritme in elk geval niet opdringen.’ Ellen: ‘Zo vroeg een patiënt mij of hij ’s morgens een rijstmaaltijd mocht. En tja, waarom niet. Dus daar heb ik toen voor gezorgd.’

Trainingen

Hilde: ‘Patiënten zijn meestal in een kwetsbare periode bij ons. En naast dat gezond en eiwitrijk eten helpt in de genezing, willen wij het ook op een prettige en gastvrije manier aanbieden. Daarom volgen al onze serviceassistenten nu verschillende trainingen.’ ‘Leuk en leerzaam’, vindt Ellen. Bijvoorbeeld over mensen met slikproblemen; wat mag je dan wel en niet aanbieden. En informatie over diëten en gastvrijheid.’

Wisselen van menu’s

Isala krijgt de maaltijden in porties binnen via Huuskes, Ellen: ‘Wij bestellen iedere dag. Gelukkig zijn de maaltijden van Huuskes wat langer houdbaar. Daardoor, maar ook omdat wij redelijk goed kunnen inschatten hoeveel wij nodig hebben, hoeven wij bijna nooit iets weg te gooien. Wij bieden op onze afdeling negen samengestelde maaltijden. Omdat patiënten op de AOA maar kort verblijven, wisselen wij om de twee weken met menu’s. Maar ik weet dat andere afdelingen meer verschillende menu’s hebben en vaker wisselen in hun keuze omdat mensen daar meestal langer liggen. Bij het bestellen houd je ook rekening met het weer. Gaat het vriezen, dan hebben mensen vaker zin in stamppot en met warmer weer is  juist lichter eten zoals vis of salades populair.’ 

Aanpassen aan behoefte

Hilde: ‘Wij willen onze maaltijden zoveel mogelijk aanpassen aan de behoefte van de klant. Zo bieden wij op de kinderafdeling andere maaltijden aan en ook op de afdeling Oncologie. Patiënten met kanker verliezen vaak hun smaak tijdens een chemokuur en hebben soms moeite om goed te eten. Daar passen wij het eten op aan.  Als één of een paar patiënten echt iets anders willen, dan zullen we alles proberen om aan die wens te voldoen. Komt een maaltijdwens een aantal keer terug bij verschillende serviceassistenten, dan doen wij daar zeker iets mee. Dan nemen wij het bijvoorbeeld op in ons assortiment.’