Contact
  1. 6174-Hartritmeonderzoek: dagboekje implanteerbare looprecorder

Uw arts heeft u een looprecorder voorgeschreven omdat u klachten heeft, zoals hartritmestoornissen, duizeligheid en/of wegrakingen. Het is de bedoeling dat u in de periode dat u de recorder draagt, uw normale bezigheden uitvoert. Dit dagboekje gebruikt u om uw klachten te noteren.

De ingreep

Uw arts heeft in overleg met u een onderzoek met de implanteerbare looprecorder voorgeschreven. Een implanteerbare looprecorder is een apparaatje dat onder plaatselijke verdoving onder de huid, links op de borstkas wordt geplaatst.

De ingreep vindt plaats op de hartkatheterisatiekamer. Het is een poliklinische ingreep die vijftien tot twintig minuten duurt. Na de ingreep krijgt u instructies van een technicus of assistent. Daarna mag u weer naar huis.

Medische illustratie van looprecorder onder de huid

Afbeelding 1: De looprecorder wordt onder de huid, links op de borstkas geïmplanteerd. 

Er zijn verschillende soorten looprecorders, die door verschillende firma's worden geproduceerd. De recorders hebben verschillende afmetingen en mogelijkheden. De cardioloog weet welk type voor u het meest geschikt is.

Voorbeeld van looprecorder

Voorbeeld van looprecorder

Voorbeeld van looprecorder

Voorbeeld van looprecorder

Afbeelding 2: Soorten looprecorders (niet op ware grootte)

Hoe werkt de looprecorder?

De looprecorder registreert automatisch uw hartritmestoornis en slaat deze op, ook als u er zelf niets van merkt. Daarnaast kunt u bij klachten zelf zorgen dat uw hartritme wordt opgeslagen. Dat doet u met behulp van de bijgeleverde activator. Een activator is een persoonlijke afstandsbediening die op batterijen werkt. U krijgt instructies over het gebruik van de activator.

Wanneer moet u de activator gebruiken?

Als u de klachten voelt, waarvoor uw arts de looprecorder heeft geïmplanteerd, moet u de recorder activeren. Doe dit binnen enkele minuten. Zo kan uw arts zien of er een directe relatie is tussen uw klachten en een aandoening van uw hartritme.

Als u de activator gebruikt, is het heel belangrijk dat u in een dagboekje de volgende gegevens opschrijft:

  • Datum en tijd waarop u op de activator heeft gedrukt.
  • Wat was u aan het doen op het moment dat u klachten kreeg?
  • Welke klachten kreeg u?

U krijgt na de ingreep een ID-kaartje. Dit kaartje heeft u nodig in geval van nood, als u een medische vraag heeft of door een metaaldetector gaat. U moet deze kaart en de activator altijd bij u dragen.

Veelgestelde vragen over de looprecorder

  • Hoe lang moet de looprecorder geïmplanteerd blijven?
    Uw arts bepaalt in overleg met u hoe lang u de looprecorder moet dragen. De looprecorder heeft een batterijlevensduur van drie jaar.
  • Wat gebeurt er als de oorzaak van mijn klachten niet gerelateerd is aan mijn hartritme?
    Als u geen hartritmestoornissen heeft, onderzoekt uw arts andere mogelijke oorzaken of verwijst u door naar een andere arts.
  • Wat moet ik doen als ik een medische ingreep moet ondergaan?
    Toon het medisch personeel altijd eerst uw ID-kaart voordat u een medische ingreep ondergaat. Zo weten zij dat u een geïmplanteerd medisch apparaat draagt en kunnen zij eventueel voorzorgsmaatregelen nemen.

In principe komt u terug op de afgesproken dag en tijd om de recorder te laten uitlezen door een technicus. Heeft u echter al vóór die tijd zelf drie opnames gemaakt, of bent u bijna flauwgevallen, neem dan telefonisch contact op om een eerdere afspraak te maken voor het uitlezen van de recorder. U kunt daarvoor tijdens kantoortijden contact opnemen met de polikliniek Cardiologie.

Heeft u vragen over de werking van de recorder, piepjes of lampjes op de activator, raadpleeg dan uw instructieboekje. Of neem tijdens kantoortijden contact op met de polikliniek Cardiologie.

Contact

Heeft u nog vragen, dan kunt u bellen met de afdeling waar u onder behandeling bent.

Zwolle
Cardiologie
(038) 424 23 74 (op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur).

Buiten kantoortijden, na 17.00 uur en in het weekend, kunt u in geval van nood contact opnemen met de Centrale balie van Isala, via telefoonnummer (038) 424 50 00. Vraagt u naar de afdeling Eerste hartlonghulp.

Kunt u niet komen? Laat het ons snel weten, dan maken wij een nieuwe afspraak.


Voor het schrijven heeft Isala gebruikgemaakt van informatie van Medtronic.nl.

 

23 november 2018 / 6174

Voor specifieke vragen aan een afdeling, ga naar de contactpagina. U kunt ook kijken bij de meestgestelde vragen.