Contact
  1. 6565-Adviezen gewrichtsbescherming

 

U heeft grote en kleine gewrichten. De grote gewrichten zijn de elleboog, knie, schouder en heup. De kleine gewrichten zitten onder andere in uw handen en voeten.

Gebruik uw grote gewrichten

De grote gewrichten zijn steviger, daarom kunt u deze beter gebruiken dan de kleine gewrichten. U kunt dit doen door:

  • Zware tassen niet alleen aan uw vingers dragen, maar onder de arm nemen, aan een schouder of op de rug dragen.
  • Een pan, indien mogelijk, over het aanrecht te schuiven in plaats van deze te tillen.
  • Verdik handgrepen of voorwerpen op het moment dat u normaliter uw kleine gewrichten gebruikt. Dit komt voor bij activiteiten als schrijven of het openen en sluiten van potten en flessen. Gebruik bij het schrijven een verdikte pen. Bij het openen van potten en flessen kunt u een hefboom gebruiken, zodat dit minder kracht kost.

Foto draag geen zware tas alleen aan de vingersAfbeelding 1: Draag geen zware tas alleen aan de vingers

Foto draag de tas onder de arm of op de rugAfbeelding 2: Draag de tas onder de arm of draag hem aan een schouder of op de rug

Verdeel uw kracht

Als u meerdere gewrichten gebruikt, wordt de kracht en inspanning verdeeld over deze gewrichten. Vooral uw handen en armen kunt u op deze manier ontlasten. Probeer handelingen daarom zo veel mogelijk met twee handen uit te voeren.

foto van een pak drinken met één hand pakken

Afbeelding 3: Verdeel de kracht

foto van pak drinken met twee handen pakken

Afbeelding 4: Gebruik twee handen

Voorkomen langdurige belasting

Bij langdurige belasting raakt het lichaam oververmoeid. Het duurt dan lang voor het zich weer heeft hersteld. Probeer de belasting te verdelen door activiteiten over de dag en de week te verdelen. Het is beter om regelmatige rustpauzes in te lassen, de pauzes hoeven maar kort te zijn.

Ook afwisseling tussen lichte en zwaardere activiteiten is belangrijk. Doe niet al het zware werk achter elkaar. Hiermee voorkomt u piekbelastingen.

foto van mevrouw die belt en met andere hand een krat tiltAfbeelding 5: Voorkom langdurige belasting

foto van mevrouw die krat met beide handen tilt

Afbeelding 6: Verdeel de belasting

Voorkom statische belasting

(lang in één en dezelfde houding te werken)

Van deze eenzijdige belasting is bijvoorbeeld sprake tijdens het schrijven, het strijken van kleding en het dragen van een tas. Door de langdurig onveranderde belasting wordt de bloedtoevoer naar de spieren en gewrichten verminderd. Hierdoor blijven er in de spieren meer afvalstoffen achter en wordt er minder zuurstof naar de spieren getransporteerd. Het gevolg hiervan kan kramp zijn en/of vermoeidheid en pijn. 

foto van staand koken

Afbeelding 7: Voorkom lang in één en dezelfde houding te werken

foto van zittend koken

Afbeelding 8: Voorkom lang in één en dezelfde houding te werken

Gebruik gewrichten in de meest stabiele stand

Veel gewrichten kunnen ver buigen. In deze uiterste standen zijn ze extra kwetsbaar voor beschadigingen, omdat dan slechts een klein deel van het gewrichtsvlak de druk moet opvangen en de banden ver uitgerekt zijn. De spieren moeten dan extra aanspannen om de gewrichten stabiel te houden.

foto van mevrouw bukkend voor een kastje

Afbeelding 9: Gebruik gewrichten niet in de uiterste stand 

foto van mevrouw bukkend met gebogen knieen

Afbeelding 10: Gebruik gewrichten niet in de uiterste stand

Vermijd krachtgrepen

Voorbeelden zijn het uitwringen van een doek en het dragen van een koffer.

foto doek uitwringen

Afbeelding 11: Vermijd krachtgrepen

foto doek uitwringen

Afbeelding 12: Vermijd krachtgrepen 

Voorkom zijdelingse druk op de vingers richting de pink

Het afglijden van de vingers richting pink wordt daardoor beperkt. Houd bijvoorbeeld een mok niet met de vingers bij het oor vast, maar omvat de mok met beide handen of gebruik ondersteuning. Hulpmiddelen kunnen hierbij ondersteunen.

Contact

Heeft u nog vragen, dan kunt u bellen met de locatie waar u onder behandeling bent:

Zwolle

Ergotherapie
(038) 424 26 07 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur)

Kunt u niet komen? Laat het ons snel weten, dan maken wij een nieuwe afspraak.

23 november 2018 / 6565

Voor specifieke vragen aan een afdeling, ga naar de contactpagina. U kunt ook kijken bij de meestgestelde vragen.