Contact
  1. 7425-Liggende oefeningen

Blijf in beweging tijdens uw ziekenhuisopname

U bent opgenomen in het ziekenhuis. Uit onderzoek blijkt dat een ziekenhuisopname vaak meer lichamelijke achteruitgang veroorzaakt dan op basis van uw ziektebeeld te verwachten valt. In deze folder geven wij informatie over het belang van bewegen tijdens uw opname. Tevens zijn in deze informatiefolder oefeningen opgenomen die u tijdens de opname uit kunt voeren.

Patiënten die in het ziekenhuis zijn opgenomen zijn gemiddeld tot ruim 80 procent van de dag inactief. De inactiviteit kan leiden tot afname van spierkracht, verminderde conditie, functieverlies en bij ouderen mogelijk zelfs tot afname van zelfstandigheid. Slechts na een paar dagen in bed liggen of inactief zijn, verliest u 10 tot 15 procent van uw spiermassa en gaat uw conditie achteruit. Door het verlies van spierkracht en conditie loopt u het risico om na uw opname minder goed in staat te zijn zelfstandig uw dagelijkse activiteiten uit te voeren, zoals wassen en aankleden of naar het toilet gaan.

In beweging blijven

Om te voorkomen dat uw spierkracht en conditie achteruit gaan, is het van belang dat u tijdens de ziekenhuisopname in beweging blijft, op een manier die bij uw niveau en uw aandoening past. Hiervoor hebben wij in deze informatiefolder oefeningen opgenomen die u tijdens de ziekenhuisopname uit kunt voeren. Het is van belang om de oefeningen dagelijks te doen, alleen als uw gezondheid dit toelaat. Zo keert u beter voorbereid en fitter terug naar uw thuissituatie. U kunt zelfs na uw ziekenhuisopname de oefeningen blijven doen.

In deze folder vindt u een oefenprogramma met zeven oefeningen die u in bed kunt uitvoeren. Voer de oefening niet uit wanneer u zich er niet veilig bij voelt of waarvan u niet zeker weet of u deze oefening kunt doen.

Oefening 1: Appels plukken

Uitgangshouding: Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog.

  • Beweeg beide armen rustig voorwaarts omhoog. Vervolgens probeert u een denkbeeldige appel te plukken door de armen afwisselend uit te strekken richting het plafond.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.  
Afbeelding 1 en 2 oefening 1 appels plukken
Afbeelding 1 en 2, oefening 1: appels plukken
Afbeelding 3 en 4 oefening 1 appels plukken
Afbeelding 3 en 4, oefening 1: appels plukken


Oefening 2: Enkels bewegen

Uitgangshouding: Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog en de benen gestrekt.

  • Trek de voet naar u toe en ontspan uw voet ('flipperen').
  • Frequentie: 10 herhalingen. U mag deze oefening gedurende de hele dag herhalen.
Afbeeldingen oefening 2 enkels bewegen
Afbeeldingen oefening 2: enkels bewegen

Oefening 3: Armen heffen

Uitgangshouding: Ga op uw rug liggen.

  • Beweeg uw armen zover mogelijk omhoog. Indien mogelijk kunt u het hoofdeinde aantikken.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.
Afbeelding oefening 3 armen heffen
Afbeeldingen oefening 3: armen heffen

Oefening 4: Knie strekken

Uitgangshouding: Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog.

  • Duw uw knieholte zo diep mogelijk in het matras en houdt dit 10 tellen vast. Wissel van been en herhaal de beweging.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.
Afbeelding oefening 4 knie strekken

Afbeeldingen oefening 4: knie strekken

Oefening 5: Knie buigen

Uitgangshouding: Buig de knie en 'sleep' de hak over de matras.

  • Buig de knie zover u kunt. Beweeg rustig terug naar de gestrekte positie en laat het been weer op het bed rusten. Wissel van been en herhaal de beweging.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk drie keer per dag.
Afbeeldingen oefening 5 knie buigen
Afbeeldingen oefening 5 knie buigen

Oefening 6: Been heffen

Uitgangshouding: Ga op uw rug liggen met de rugleuning iets omhoog.

  • Probeer uw gestrekte been van de matras te op te tillen. Laat het been vervolgens weer terug op het bed zakken. Wissel van been en herhaal de beweging.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.
Afbeeldingen oefening 6 been heffen
Afbeeldingen oefening 6: been heffen 
 

Oefening 7: Bruggetje maken

Uitgangshouding: Ga plat op uw rug liggen.

  • Buig uw knieën tot ongeveer 90 graden. Steun met de voeten op het matras. Leg de armen langs het lichaam met uw handpalmen naar beneden. Span nu uw billen en buik aan en til uw billen zo hoog mogelijk van het matras. Probeer om een rechte lijn te vormen met uw knieën, heupen en schouders. Houd deze positie even vast en laat de billen vervolgens weer rustig op het matras zakken.
  • Frequentie: 10 herhalingen. Indien mogelijk 3 keer per dag.
Afbeeldingen oefening 7 bruggetje maken

Afbeeldingen oefening 7: bruggetje maken


Ter ontspanning kunt u na het uitvoeren van de oefeningen een korte ademhalingsoefening doen. Ga hiervoor comfortabel liggen. Adem rustig in en adem rustig uit. Herhaal dit een paar keer totdat uw merkt dat de ademhaling rustiger wordt.

Was het niveau van de oefeningen te laag voor u? Probeer dan de volgende keer de oefening te verzwaren door in plaats van 10 herhalingen 15 herhalingen uit te voeren. U kunt ook met uw zorgverlener overleggen of de oefeningen in zit (op een stoel) mogelijk een optie voor u zijn.

Contact

Heeft u nog vragen naar aanleiding van deze folder, dan kunt u terecht bij de verpleegkundige op uw afdeling.

Voor meer tips en informatie over het belang van bewegen tijdens uw opname kunt u de folder ‘Blijf in beweging’ lezen.

23 november 2018 / 7425

Voor specifieke vragen aan een afdeling, ga naar de contactpagina. U kunt ook kijken bij de meestgestelde vragen.