Contact
  1. 7616-COPD - beeldbellen
Coronavirus Isala neemt maatregelen tegen het coronavirus (COVID-19)

Van spreekkamer naar huiskamer

Met beeldbellen hoeft u niet meer voor iedere controle voor uw COPD naar het ziekenhuis te komen. U heeft vanaf de keukentafel via een mobiel apparaat, zoals een iPad, contact met een zorgverlener. Eén van de grote voordelen is dat er snel actie ondernomen kan worden als het even minder goed gaat. Zo kunnen we een longaanval vaak voorkomen. In deze folder leest u meer over beeldbellen en hoe dit gaat.

Vanwege de huidige situatie door het coronavirus is beeldbellen mogelijk voor alle patiënten met COPD die onder behandeling zijn van de afdeling Longgeneeskunde. Zo kunnen we u zo goed mogelijk zorg blijven bieden ondanks dat u nu niet naar het ziekenhuis kunt komen.

Kunt u nog niet beeldbellen? Meld u zich dan aan.
Heeft u vragen? Bekijk dan de veelgestelde vragen in deze folder. Mocht u na het lezen van de informatie vragen hebben die op uw persoonlijke, medische situatie van toepassing zijn, neem dan contact op met de afdeling Longgeneeskunde.

Waarom beeldbellen?

Het risico bij COPD is het krijgen van een longaanval. U wordt dan extra benauwd, moet veel meer hoesten of heeft last van slijm. Soms moet u hiervoor worden opgenomen in het ziekenhuis. Wanneer u zelf herkent dat uw klachten erger worden, en uw zorgverlener dit eerder weet, kunnen we een ziekenhuisopname of zelfs een longaanval voorkomen.

Met beeldbellen leert u steeds beter de klachten van een longaanval bij u zelf te herkennen. U krijgt hierdoor meer inzicht in uw ziekte en weet wanneer het goed met u gaat of niet en wat u dan kunt doen. Daarnaast hoeft u minder vaak voor een afspraak naar het ziekenhuis, omdat u via een tablet (bijvoorbeeld een iPad of Android tablet), laptop of computer met camera contact heeft met uw zorgverlener:

Hoe gaat beeldbellen?

In het begin vult u wekelijks op een vaste dag op de Ipad of op een ander apparaat de vragenlijst in. Hier komt een score uit hoe het met uw COPD-klachten gaat. Wanneer de uitslag vertelt dat uw klachten erger zijn geworden, neemt de longverpleegkundige of verpleegkundig specialist de volgende dag contact met u op via beeldbellen. Dit kan namelijk voorspellen dat u een longaanval krijgt. Samen met de zorgverlener kijkt u wat u kunt doen om de klachten te verminderen. Is de uitslag ‘normaal’, dan is alles goed en vult u de volgende week weer de vragenlijst in.

Wat heeft u nodig om te beeldbellen?

Om te beeldbellen heeft u thuis WIFI-nodig. Heeft u zelf een iPad, een ander soort tablet, laptop of computer met camera? Dan gebruikt u deze voor het beeldbellen. Heeft u geen iPad, dan kunt er eentje lenen van het bedrijf dat de beeldbellen verzorgt, Luscii. Nadat de zorgverlener u heeft aangemeld voor het beeldbellen, neemt Luscii binnen een week contact met u op voor het maken van een afspraak om het apparaat en de app te installeren. Wanneer u bent ingelogd, kunt u volgens de afspraken met uw longverpleegkundige gebruikmaken van de app met de vragenlijst en het beeldbellen.

Vindt u het lastig om alles voor het beeldbellen te regelen? Of bent u niet zo handig met een iPad of een apparaat dat er op lijkt, vraag dan een familielid of naaste om hulp.

Hoe werkt beeldbellen?

  • Het invullen van de vragenlijst en het beeldbellen gaan via een app, deze heet Luscii.
  • Op een meetdag ontvangt u een herinnering dat er een vragenlijst voor u klaarstaat in de app. Zo kunt u de vragenlijst niet vergeten in te vullen.
  • Via de app vult u de vragenlijst in. De vragenlijst wordt met een beveiligde verbinding gedeeld met uw zorgverlener.
  • Wanneer de zorgverlener contact met u wilt via beeldbellen, dan gaat dit ook via de app.

Longaanval actieplan

Bij COPD kunt u een longaanval krijgen. U wordt dan extra benauwd, moet veel meer hoesten of heeft last van slijm. Dat kunt u als heftig en vervelend ervaren. Wat kan helpen is een Longaanval actieplan. In een Longaanval actieplan staat hoe u een longaanval herkent en wat u kunt doen wanneer de klachten erger worden. Dit Longaanval actieplan maakt u samen met de zorgverlener.
Het Longaanval actieplan is een overzicht met vragen dat is opgedeeld in verschillende zones, van groen via geel en oranje naar rood. De kleuren staan voor hoe u zich voelt. Voor elke zone staat beschreven wat u kunt doen als uw klachten van COPD toenemen of te lang duren.
Wanneer u zelf herkent dat uw klachten erger worden, kunt u sneller actie ondernemen. Ook kunt u daarmee een opname in het ziekenhuis voorkomen.

Veelgestelde vragen over beeldbellen

Waarom start afdeling Longgeneeskunde met COPD beeldbellen voor alle patiënten?  

Door het coronavirus kan de zorgvraag van patiënten met COPD toenemen. Daarnaast kan u zich extra zorgen gaan maken over uw eigen gezondheid. Ook zijn er maatregelen genomen om uitbraak van het virus tegen te gaan waardoor u nu misschien niet naar het ziekenhuis kunt komen. We willen u ook op afstand de best mogelijke zorg bieden. Met COPD beeldbellen heeft u snelle toegang tot onze zorg en kunnen wij u beter begeleiden en ondersteunen in deze tijd. 

Welke vragen krijg ik in de app?

U krijgt wekelijks een melding om een COPD-vragenlijst in te vullen. Dagelijks krijgt u een melding om uw temperatuur in te vullen. Ook kunt u een verzoek doen om teruggebeld te worden. 

Moet ik elke dag gegevens invullen?

Ja, wij vragen u elke dag uw temperatuur in te vullen, om u zo goed mogelijk in de gaten kunnen houden. We sturen hiervoor dagelijks een herinnering om 8 uur ’s ochtends. De COPD-vragenlijst vult u wekelijks in. 

Wie beoordeelt de ingestuurde gezondheidsgegevens?

De gegevens die u opstuurt, worden beoordeeld door een team van de afdeling Longgeneeskunde. Zij staan onder supervisie van medisch specialisten. Deze gegevens worden iedere werkdag gecontroleerd. 

Wat moet ik doen als mijn gezondheid verslechtert? Hoe kan ik dit aangeven?

Als uw gezondheidssituatie in de loop van de dag verandert, kunt u opnieuw de gegevens of vragenlijst invullen. Doe dit door op de knop 'extra' te drukken. U kunt dan opnieuw uw antwoord(en) invoeren en verzenden.

Hoe snel krijg ik reactie?

Het team van de afdeling Longgeneeskunde Isala beoordeelt de antwoorden die u geeft in de app. Als er een medische reden is om contact met u op te nemen, gebeurt dat op werkdagen binnen 24 uur (telefonisch of via een bericht in de app). Is er geen medische noodzaak om contact op te nemen, dan ontvangt u binnen 48 uur van ons een bericht.

Kun je als patiënt de afdeling Longgeneeskunde ook zelf bellen?

U kunt in de app een verzoek doen om teruggebeld te worden. Op basis van urgentie wordt u op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld. Heeft u dringend zorg nodig, dan moet u zelf actie ondernemen via uw eigen huisarts of 112.

Hoef ik niet meer naar de huisarts als ik de vragenlijst via de app invul?

De ingestuurde gezondheidsgegevens worden iedere werkdag gecontroleerd. Bij koorts boven de 38 graden en of bij toename van uw COPD-klachten nemen wij contact met u op. Mochten de klachten niet door uw COPD komen dan verwijzen wij u volgens het RIVM-protocol door naar de huisarts.

Symptomen kunnen per persoon verschillen. Is het dan wel veilig om een app te gebruiken?

De afdeling Longgeneeskunde helpt u met de app met het in de gaten houden van klachten en de ontwikkeling daarvan. De app  sluit aan op de richtlijnen van het RIVM en is speciaal gemaakt voor COPD-patiënten van Isala, als aanvulling op de bestaande zorg.

Hoe lang moet ik de app gebruiken?

Wij vragen u de app te blijven gebruiken tot u van ons een bericht krijgt dat u kunt stoppen.

Wat is Luscii?

Luscii is een bedrijf dat samen met zorgorganisaties innovatieve oplossingen op het gebied van zorg op afstand ontwikkeld. Luscii wordt in veel ziekenhuizen gebruikt voor de ondersteuning van patiënten met aandoeningen, zoals COPD. Isala werkt sinds 2017 samen met Luscii.

Contact

Heeft u vragen over de app, problemen met het installeren van de app of andere technische hulp nodig? Dan kunt u contact opnemen met Luscii via (085) 1305 851 (bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur) of via support@luscci.nl. Ook op de website van Luscii vindt u informatie over de app. 

Voor overige vragen kunt u bellen met de polikliniek Longgeneeskunde waar u onder behandeling bent.

Zwolle

Longgeneeskunde
(038) 424 24 56 (bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur)

Meppel

Longgeneeskunde
(0522) 23 38 60 (bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur)

 

24 maart 2020 / 7616 / L

Voor specifieke vragen aan een afdeling, ga naar de contactpagina. U kunt ook kijken bij de meestgestelde vragen.