Contact
  1. 7616-Zorg op afstand bij COPD
Punt Coronavirus (COVID-19) Bent u patiënt, begeleider of bezoeker? Hier vindt u belangrijke informatie over uw bezoek aan Isala.

U bent onder behandeling bij de polikliniek Longgeneeskunde voor COPD. Met u is besproken dat u gebruik gaat maken van zorg op afstand. Met zorg op afstand hoeft u niet meer voor iedere controle voor uw COPD naar het ziekenhuis te komen omdat u via beeldbellen contact heeft met de longverpleegkundigen. De longverpleegkundigen kunnen daarnaast op afstand uw gezondheid in de gaten houden en uw coachen hoe u met uw COPD kunt omgaan. In deze folder leest u meer over zorg op afstand bij COPD en de Thuismeten app die we hiervoor gebruiken.

Wat is zorg op afstand?

Met zorg op afstand stuurt u gegevens over uw gezondheid aan ons door. Dit kan een meting van een fysieke waarde zijn, zoals uw bloeddruk of gewicht. Maar ook een vragenlijst over hoe u zich voelt. Als uw gegevens aanleiding geven om contact met u op te nemen, dan belt de longverpleegkundige of verpleegkundig specialist u om dit met u te bespreken.

Waarom zorg op afstand?

Het risico bij COPD is het krijgen van een longaanval. U wordt bijvoorbeeld extra benauwd, moet veel meer hoesten of heeft last van slijm. Soms moet u hiervoor worden opgenomen in het ziekenhuis. Wanneer u zelf herkent dat uw klachten erger worden, en uw zorgverlener dit eerder weet, kunnen we een longaanval of zelfs een ziekenhuisopname voorkomen.

Met zorg op afstand leert u steeds beter de klachten van een longaanval bij u zelf te herkennen. U krijgt hierdoor meer inzicht in uw ziekte en weet wanneer het wel of niet goed met u gaat, en wat u zelf kunt doen. Daarnaast hoeft u minder vaak voor een afspraak naar het ziekenhuis, omdat u via beeldbellen contact heeft met de longverpleegkundigen.

Longaanval Actieplan

Samen met uw longverpleegkundige of verpleegkundig specialist maakt u een persoonlijk Longaanval Actieplan. In dit plan staat wat u kunt doen wanneer de klachten erger worden. Wanneer uit de vragenlijst blijkt dat uw klachten erger zijn, kunt u zelf kijken wat er in het Longaanval Actieplan staat. Zo leert u zelf wat u kunt doen wanneer u benauwder wordt of meer moet hoesten. U leert beter met de COPD omgaan. In de app vindt u dit plan onder 'zelfhulp'.

Hoe geef ik mijn gegevens door?

Met de Thuismeten app beantwoordt u vragen over hoe het met u gaat. U vult wekelijks een vragenlijst in over hoe het met u gaat. Hier komt een score uit, dit geeft aan hoe het met uw COPD-klachten gaat. Wanneer de uitslag verhoogd is en uw klachten erger zijn geworden, bekijkt u in het Longaanval Actieplan wat u zelf kunt doen. Daarnaast – wanneer het nodig is - neemt de longverpleegkundige of verpleegkundig specialist de volgende werkdag tussen 9:00 – 12:00 uur contact met u op via beeldbellen. Op feestdagen is dit de eerstvolgende werkdag. Kunnen we u niet bereiken met beeldbellen? Dan nemen we telefonisch contact met u op of ontvangt een bericht via de Thuismeten app.

Is de uitslag niet anders, dan is alles goed en vult u de volgende week de vragenlijst in. Na een paar maanden vult u niet meer iedere week maar iedere maand de vragenlijst in. De longverpleegkundige of verpleegkundig specialist bespreekt dit dan met u.

Zorg op afstand gebruiken

De longverpleegkundige of verpleegkundig specialist meldt u aan voor zorg op afstand bij Luscii. U installeert zelf de Thuismeten app op uw iPad, tablet of smartphone. Daarna kunt u starten met zorg op afstand aan de hand van het schema dat voor u is klaargezet in de Thuismeten app.

Let op!
De eerste 3 weken vult u de vragenlijst in zodat wij een gemiddelde score kunnen berekenen. Van deze score ontvangen wij nog geen bericht. Bij klachten in deze periode neemt u contact op met uw huisarts of de polikliniek Longgeneeskunde.

Hoe installeer ik de Thuismeten app?

  • U ontvangt een e-mail van Luscii over de Thuismeten app op het e-mailadres dat u heeft doorgegeven. U kunt de Thuismeten app dan installeren.
  • Als u de mail niet direct ziet, check dan uw spam of ongewenst e-mail.
  • U downloadt de Thuismeten app op uw telefoon of tablet via de App Store als of via de Play Store.
  • Om de registratie te voltooien, ontvangt u per mail een controle code. Vul deze code binnen 15 minuten in, anders verloopt de code en moet u zich opnieuw registreren
  • Heeft u problemen met het installeren van de Thuismeten app? Maak dan gebruik van de helpdesk van Luscii. U kunt contact opnemen met (085) 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag 8:30 uur tot 17:00 uur) of stuur een email naar: support@luscii.com. Of ga naar de online hulppagina www.luscii.nl/hulp.

Hoe werkt de Thuismeten app?

Heeft u de Thuismeten app geïnstalleerd? Bekijk dan de video ‘Hoe werkt Thuismeten’. Hierin leggen we uit hoe de Thuismeten app werkt. Hieronder leest u uit welke onderdelen de app bestaat en waarvoor u ze kunt gebruiken.

De belangrijkste onderdelen van de Thuismeten app

Acties

Vandaag
Op deze plek vindt u de metingen die u die dag moet doen. Achter iedere actie staat een blauwe knop. Wilt u een actie starten? Klik op de blauwe knop. Heeft u al een actie ingestuurd? De start knop verandert van blauw naar grijs.

U ontvangt van ons een e-mail en een melding in de app als u die dag een meting moet doen. Vindt u de e-mail overbodig? U kunt dit wijzigen in uw instellingen.

Het is altijd mogelijk een extra meting te doen. Klik hiervoor op de grijze knop naast de meetwaarde. Zo kunt u een extra meting doen.

Berichten
Het kan dat uw zorgverleners contact met u willen. Voor aanvullende vragen bijvoorbeeld, of een extra meting. Vaak nemen ze via beeldbellen of telefonisch contact op. Maar ze kunnen u ook een bericht sturen.

Metingen
Uw zorgverleners in het ziekenhuis kunnen uw metingen zien zodra u ze hebt verstuurd. Al uw ingevoerde metingen kunt u overzichtelijk terugzien in een grafiek. Zo kunt u zelf bijhouden hoe het met uw gezondheid gaat.

                 

Android - actiescherm                                                  iOS - actiescherm

Wat moet ik doen bij (technische) problemen?

Problemen met de Thuismeten app van Luscii

Heeft u problemen met het installeren van de Thuismeten app? Maak dan gebruik van de helpdesk van Luscii. U kunt contact opnemen met (085) 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag 8:30 uur tot 17:00 uur) of stuur een email naar: support@luscii.com. Of ga naar de online hulppagina www.luscii.nl/hulp.

Problemen met iPad, tablet of smartphone?

Heeft u problemen met uw eigen apparaat (iPad, tablet, smartphone) en u kunt geen meting invullen? Laat ons dan weten dat u geen vragenlijst of metingen kunt invullen. Dit kunt u doen door contact op te nemen met de polikliniek Longgeneeskunde via telefoonnummer (038) 424 24 56 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag 8.00 uur tot 17.00 uur).

Contact

Heeft u nog vragen, dan kunt u bellen met de polikliniek Longgeneeskunde:

Zwolle

Longgeneeskunde
(038) 424 24 56 (bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur)

Meppel

Longgeneeskunde
(0522) 23 38 60 (bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur)

Laatst gewijzigd 19 augustus 2021 / 7616 / L