Contact
  1. 7992-Admission to Isala (EN)
Punt Coronavirus (COVID-19) Bent u patiënt, begeleider of bezoeker? Hier vindt u belangrijke informatie over uw bezoek aan Isala.

Opname in Isala

Nuttige informatie voor uw toelating

U wordt binnenkort voor één of meerdere dagen opgenomen in Isala. We vertellen je graag meer over ons ziekenhuis.

Voor aanvullende informatie verwijzen wij u ook naar onze website www.isala.nl . Dit helpt je om je voor te bereiden op je toelating.
Gelieve deze bijsluiter mee te nemen bij uw opname in het ziekenhuis, zodat u de informatie bij de hand heeft.

Heeft u na het lezen van deze bijsluiter nog vragen, neem dan contact op met de locatie waar u onder behandeling bent.

Wij wensen u een prettig verblijf en een spoedig herstel.

Isala-medewerkers

Over uw verblijf

U heeft met uw arts gesproken over een operatie of behandeling bij Isala. Dit betekent dat u één of meerdere dagen in ons ziekenhuis wordt opgenomen. Alle medische informatie over de behandeling of operatie krijgt u van uw arts of een medewerker van de afdeling die u behandelt. In deze folder vindt u tips en nuttige informatie over opname in ons ziekenhuis.

Datum van toelating

Wij informeren u zodra uw dag van opname in Isala bekend is. Dit doen wij schriftelijk, telefonisch of per e-mail.

Wij zullen ons uiterste best doen om u op de afgesproken datum te behandelen, maar er kunnen zich onverwachte omstandigheden voordoen die dit onmogelijk maken. In dat geval zullen we met je overleggen om zo snel mogelijk een nieuwe datum vast te leggen.
We begrijpen dat dit vervelend kan zijn, maar het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor eventuele financiële schade die u hierdoor lijdt.

Voel je je niet lekker, verkouden of griep?

Bent u verkouden, grieperig of koortsig, of vermoedt u besmet te zijn met resistente bacteriën of een andere infectieziekte zoals corona ( COVID-19 ), diarree, bof of tbc, meld dit dan binnen een week na uw toelating.

U kunt dit telefonisch doorgeven aan de afdeling die u gaat behandelen. Uw onderzoek of behandeling kan vaak gewoon doorgaan. Terwijl we voor u zorgen, zullen we speciale voorschriften volgen om te voorkomen dat andere patiënten of medewerkers besmet raken.

Let op
Coronavirus maatregelen (COVID-19)

Isala neemt verschillende maatregelen om goed voor patiënten en medewerkers te kunnen blijven zorgen. Informatie hierover ontvang je per e-mail, en lees je meer op www.isala.nl/coronavirus .

Preoperatief onderzoek

Als u een operatie of behandeling ondergaat onder algehele narcose of een andere vorm van verdoving, krijgt u eerst een afspraak op de afdeling Preoperatief Onderzoek . U ontvangt hiervoor een uitnodiging.

To ensure that you are well-prepared, you will have appointments with the pharmacy assistant (if you are taking medication), the anaesthetist and the nurse. The appointments will take place at different times by telephone.

Preparing at home

After you have received the admission date, you can prepare for your stay at the hospital at home. We have listed a few points for you:

Contact person

It is a good idea to appoint two contact persons; a family member or a friend. We then know to whom we can provide information about your situation and who to contact if necessary. You must give the names and telephone numbers of these contact persons to the ward nurse on the first day of your admission. Please bring this information with you to the hospital.

Transport home

In de meeste gevallen mag u na uw verblijf of dagbehandeling niet zelf naar huis rijden. Dit kan gevaarlijk zijn voor u en anderen in het verkeer. Ook loopt u het risico aansprakelijk te worden gesteld bij een ongeval. Als u niet zelf naar huis mag rijden, moet u vooraf een ander plan maken om na uw ontslag naar huis te gaan. U en uw gezin zijn verantwoordelijk voor het regelen van uw vervoer naar huis.

Blijf zo gezond mogelijk

Gebruik de tijd thuis voor uw opname om zo goed mogelijk in vorm te blijven. Een goede conditie is vooral belangrijk voor een goed herstel als u geopereerd moet worden. Probeer zoveel mogelijk te blijven bewegen, eet en drink gezond en stop met roken.

Wat mee te nemen?

  • Geldig legitimatiebewijs: paspoort, rijbewijs of ID-kaart.
  • Medicijnen: neem eventuele medicijnen die u meeneemt mee naar huis in de originele verpakking. Een actuele lijst van uw medicijnen kunt u opvragen bij uw apotheek. Het is handig om deze lijst ook mee te nemen naar het ziekenhuis. Voeg aan de lijst alle vrij verkrijgbare medicijnen toe die u gebruikt, zoals paracetamol of ibuprofen.
  • Comfortabele kleding voor overdag en 's avonds. Denk aan zaken als een badjas, pantoffels/slippers, normale kleding en stevige schoenen. Het is niet nodig om je pyjama de hele dag te dragen.
  • Toiletartikelen zoals shampoo, (elektrische) tandenborstel en tandpasta, scheerapparaat, trimmer, maandverband, brillenkoker, lenzenkoker, lenzenvloeistof en een houder voor je kunstgebit.
  • Oplader voor je mobiele telefoon of tablet.
  • Uw eigen medische hulpmiddelen zoals glucosemeter/CPAP/INR-meter.
  • Hulpmiddelen die u thuis gebruikt, zoals krukken of een rollator. Ook in het ziekenhuis is het vaak makkelijker om je eigen hulpmiddelen te gebruiken.
Let op
Als u voor een dagbehandeling komt, gaat u meestal dezelfde dag nog naar huis en hoeft u geen toiletspullen, badjas en extra kleding mee te nemen voor de nacht.

U mag de eerste nacht na de operatie niet alleen zijn. Het is een goed idee om voor uw opname een familielid of vriend te vragen om te overnachten.

Wat niet meenemen?

  • Handdoeken. Deze zijn aanwezig op de afdeling.
  • Waardevolle spullen zoals een portemonnee, horloge, trouwring of ander sieraad laat u beter thuis. Het ziekenhuis kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verlies of diefstal van uw eigendommen. Mocht u toch iets kwijt zijn, dan kunt u dit melden bij de verpleegkundige.
  • Als je waardevolle spullen bij je hebt, kun je deze opbergen in een kluisje op je kamer. Elke patiënt heeft zijn eigen locker. Op de locatie Isala Meppel zijn helaas geen lockers aanwezig.
  • Je mag geen eigen huishoudelijke apparaten zoals een elektrische deken, föhn, krultang, stijltang, voetenwarmer of radio meenemen. Dit vanwege de brandveiligheidsregels.

In het ziekenhuis

We zullen proberen om uw verblijf in ons ziekenhuis zo aangenaam mogelijk te maken. Op welke locatie u ook wordt opgenomen voor een operatie of behandeling, wij helpen u graag verder. Onderstaande informatie geeft u een idee van de werkwijze op onze locaties.

Registratie

Op de dag van uw opname meldt u zich bij de Centrale Receptie van de locatie waar u wordt opgenomen. De medewerker van de Centrale Balie controleert uw persoonlijke gegevens, vertelt u op welke verpleegafdeling u wordt opgenomen en waar u deze kunt vinden. U wordt dan welkom geheten op de afdeling. Als u nog onderzoeken moet ondergaan in verband met uw opname, worden deze eerst uitgevoerd.

Polsbandje

Eenmaal op de afdeling heeft u een kennismakingsgesprek met een verpleegkundige en kunt u zich gaan settelen. U krijgt van de verpleegkundige een polsbandje om verwisseling met andere patiënten te voorkomen. U bent verplicht dit polsbandje te dragen tijdens uw verblijf in ons ziekenhuis.

Ziekenzaal

U verblijft in een een-, twee- of vierpersoonskamer. In de kamers worden zowel mannen als vrouwen verzorgd. Isala wil de beschikbare bedden in het ziekenhuis zo efficiënt mogelijk gebruiken.

Elke kamer heeft een toilet en een badkamer. Elke patiënt heeft zijn eigen nachtkastje, kledingkast en een bel bij het bed om de verpleegkundige te bellen.

welkom op uw verpleegkamer

Geneesmiddel

Eventueel meegebrachte medicijnen van thuis of de medicijnenlijst van uw apotheek geeft u af aan de afdelingsverpleegkundige. Als u medicatie anders inneemt dan op de lijst staat vermeld, geeft u dit dan aan. Bent u overgevoelig (allergisch) voor bepaalde stoffen of medicijnen, geef dit dan door aan de verpleegkundige. Neem tijdens uw verblijf op Isala geen meegebrachte medicijnen mee zonder uw arts te raadplegen. Deze kunnen uw behandeling beïnvloeden.

De medicijnen die u in het ziekenhuis krijgt, kunnen er anders uitzien dan u gewend bent. Onze ziekenhuisapotheek levert namelijk een ander merk. Als u een geneesmiddel neemt dat niet in de collectie van de ziekenhuisapotheek zit, vervangt de ziekenhuisapotheek dit door een gelijkwaardig geneesmiddel. Het effect zal vergelijkbaar zijn.

Medische zorg

Isala is een groot opleidingsziekenhuis. In ons ziekenhuis ontmoet je artsen in opleiding, verpleegkundigen in opleiding en andere zorgverleners in opleiding. Zij worden bij uw behandeling betrokken, maar de medisch specialist (de behandelend arts) is altijd verantwoordelijk voor uw behandeling. Was u voor uw opname op de polikliniek, dan heeft u wellicht al kennis gemaakt met de medisch specialist.

De medisch specialist werkt samen met de arts-assistent. Dit is een gediplomeerde arts in opleiding tot medisch specialist. De arts-assistent kan u ook behandelen of opereren, maar altijd onder verantwoordelijkheid van de medisch specialist. In ons ziekenhuis werken ook stagiaires. Dit zijn artsen in opleiding die werken onder leiding van medisch specialisten en arts-assistenten.

De medisch specialisten en physician assistants houden u tijdens bezoekrondes op de afdeling of op een ander moment op de hoogte van uw medische behandeling. Zij vertellen u thuis over de onderzoeken, de behandeling, de medicijnen, de operatie, de resultaten van de operatie en de dagelijkse gang van zaken en regels.

Als een zorgverlener onduidelijk is of u niet bekend bent met de gebruikte woorden, vraag dan om uitleg. Informeer gerust naar de gevolgen van een behandeling zoals pijn, ongemak en eventuele andere gevolgen. U heeft recht op deze informatie. Als u het niet eens bent met een behandeling, bespreek dit dan met uw zorgverlener.

Pijnstilling

Op de afdelingen wordt de pijn geregistreerd. Dit doen we om te bepalen hoeveel pijnstilling u nodig heeft. Een goede pijnstilling is nodig omdat:

  • het draagt ​​bij aan een sneller herstel;
  • onvoldoende pijnstilling kan het hoesten belemmeren en uw slaap verstoren, wat uw herstel kan vertragen;
  • te veel pijnstillers kunnen bijwerkingen veroorzaken. U moet precies de juiste hoeveelheid pijnverlichting krijgen.

Meer informatie hierover leest u in de folder Pijnbestrijding en Pijnregistratie.

Gebruik van lichaamsmateriaal

Soms haalt een zorgverlener lichaamsmateriaal bij u op. Het ziekenhuis kan dit lichaamsmateriaal gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek. Hierdoor kunnen we medisch onderzoek en behandelingen verbeteren.

Als dit het geval is, vragen wij uw mondelinge toestemming. Als u akkoord gaat, hoeft u niets te doen. Als u geen toestemming geeft, moet u een formulier invullen. Meer informatie hierover vindt u op onze website in de folder Gebruik van lichaamsmateriaal voor wetenschappelijk onderzoek .

Geestelijke zorg

Ziek zijn kan veel vragen en onzekerheden oproepen. Om je te helpen ermee om te gaan, hebben we geestelijk verzorgers bij Isala. Zij kunnen u en uw gezin helpen met vragen over ethische zaken. De verpleegkundige kan desgewenst een geestelijk verzorger voor u bellen.

Eten en drinken

Service-assistenten werken op de afdeling. Deze medewerkers zorgen dagelijks voor eten en drinken. Er is keuze genoeg, ook voor patiënten die op dieet zijn. Bij het samenstellen van de menu's houden we zo goed mogelijk rekening met verschillende persoonlijke overtuigingen.

Voor een succesvol herstel moet je goed eten en drinken. Afvallen tijdens ziekte komt voor, maar is niet wenselijk. In dit geval biedt de servicemedewerker u extra eten aan. Dit gebeurt in overleg met de diëtist.

Ons ziekenhuis heeft strenge eisen en regels voor het bereiden, serveren en bewaren van voedsel. Isala volgt hierin de wettelijke hygiënenormen. Deze regels gelden ook voor etenswaren die door bezoekers worden meegebracht. Meer informatie hierover vindt u in de folder Voedselveiligheid op onze website.

Bezoekers tijdens uw verblijf

Ziekenhuispatiënten stellen het bezoek van een familielid of vriend zeer op prijs. Bij Isala doen we er alles aan om een ​​gastvrij ziekenhuis te zijn, voor patiënten en bezoekers. Op www.isala.nl/bezoektijden vindt u onze bezoekuren en enkele tips en informatie . Ook kunt u bij de afdeling waar u bent opgenomen informeren naar de bezoekuren.

Wekelijkse parkeerkaart

Als u voor een langere periode wordt toegelaten, houd er dan rekening mee dat uw bezoekers een weekkaart voor de parkeerplaats kunnen kopen bij de Centrale Receptie.

Praktische zaken

Tijdens uw verblijf staan ​​er diverse faciliteiten tot uw beschikking. We hebben ook huisregels, waarvan de belangrijkste zijn:

  • Telefoon
    Bij Isala kunt u gebruik maken van een mobiele telefoon.
  • Internet
    Bij Isala kunt u gratis gebruikmaken van draadloos internet (Wi-fi).
  • TV en radio
    U mag gratis gebruik maken van de televisie en radio in uw ziekenhuiskamer. Vraag uw verpleegkundige om meer informatie.
  • Post en gratis e-cards
    Het is heerlijk om tijdens je opname post te ontvangen. Dit kan op werkdagen. Isala heeft ook een gratis e-card service. Meer informatie over het versturen van post of e-cards vindt u op www.isala.nl/post .
  • Bloemen
    Een mooie bos bloemen vrolijkt iedereen op. Bloemen zijn welkom op alle afdelingen, behalve op de Intensive Care (IC), afdeling Hematologie (V2.3) en Neonatale Intensive Care (NICU) waar bloemen en potplanten niet zijn toegestaan.
  • Rookvrij ziekenhuis
    Isala is een rookvrij ziekenhuis. Roken is ook verboden in de buitenruimtes en op de binnenplaatsen. Dit geldt ook voor e-sigaretten.
  • Foto's, video's en geluidsopnames
    Laat ons gerust weten wat je van Isala vindt op social media! Maar voordat u in Isala gemaakte foto's, video's of geluidsopnamen plaatst, moet u vooraf toestemming vragen. De regels vind je op www.isala.nl/socialmedia .
  • Respect voor elkaar
    Net als iedereen verwachten wij dat u met respect omgaat met patiënten, bezoekers en medewerkers in het ziekenhuis. Dat geldt natuurlijk ook voor uw en onze eigendommen. Agressie en geweld zijn niet acceptabel.

Oefening

Als u zich fit genoeg voelt en niet in bed hoeft te blijven, mag u in overleg met de verpleegkundige de afdeling verlaten. U kunt bijvoorbeeld een wandeling maken naar de Centrale Hal of een kopje koffie drinken in het bezoekersrestaurant.

Vertel de verpleegkundige dat u de afdeling verlaat om de bezoekrondes van de arts niet te missen.

Naar huis gaan

Uw arts zal met u bespreken wanneer uw medische behandeling klaar is en u het ziekenhuis mag verlaten. We hebben een aantal dingen voor je op een rij gezet om je voor te bereiden op je terugkeer naar huis:

Afvoer

Bij een meerdaagse opname hoort u één of twee dagen voor uw ontslag naar huis. Voordat u vertrekt, heeft u een gesprek. Tijdens dit consult komen zaken als medicijnen, dagindeling, voeding, vervolgafspraken en verwijzingen naar een fysiotherapeut of maatschappelijk werker aan de orde. U ontvangt een papieren exemplaar van de regels en uitleg voor thuis.

Geneesmiddel

Uw arts kan u een nieuw of ander medicijn voorschrijven om u te helpen thuis te herstellen. De verpleegkundige vertelt u hoe en waar u de medicijnen kunt ophalen. Als er iets verandert, ontvangt u bij ontslag een actuele lijst van uw medicijnen.

Huisarts (huisarts)

Uw arts informeert uw huisarts over het verloop van uw verblijf in het ziekenhuis, eventuele medicatie en nazorg. Zo weet uw huisarts dat u weer thuis bent en kan hij u verder helpen.

Thuiszorg

Het kan zijn dat u extra zorg of verpleging thuis nodig heeft van een thuiszorgorganisatie. Dit is besproken tijdens het consult op de afdeling Preoperatief Onderzoek (vóór de operatie).

Voordat u naar huis gaat, bespreekt de afdelingsverpleegkundige met u wat er nodig is. Indien nodig belt de afdelingsverpleegkundige het Isala Transferbureau. Deze afdeling brengt u in contact met een thuiszorgorganisatie. Meer informatie hierover vindt u in de folder Zorg na Ziekenhuisopname op onze website.

Tip
Heeft u thuis hulpmiddelen nodig zoals krukken, rollator, rollator of bed, dan kunt u deze huren of kopen bij een thuiszorgwinkel of uw apotheek. De thuiszorgorganisatie kan u helpen bij het aanvragen van deze hulpmiddelen.

Huishoudelijke hulp

Als u na uw opname huishoudelijke hulp thuis nodig heeft, moet u deze zelf regelen. Informeer bij de balie van de Wmo bij uw gemeente hoe u dit kunt regelen.

Een andere zorginstelling

Soms is naar huis gaan niet mogelijk. Na uw verblijf in het ziekenhuis wordt u dan (tijdelijk) opgenomen in een andere zorginstelling zoals een verpleeghuis, verzorgingshuis, revalidatiecentrum of hospice. Het Isala Transfer Office helpt daarbij. De afdelingsverpleegkundige belt deze afdeling voor u. Meer informatie hierover vindt u in de folder Zorg na Ziekenhuisopname op onze website.

Is er op uw ontslagdatum geen plaats bij de zorginstelling van uw voorkeur, dan zoekt het Overdrachtsbureau een tijdelijke plaats voor u bij een andere zorginstelling. U kunt helaas pas in het ziekenhuis blijven als er plaats is bij de zorginstelling van uw voorkeur. Wel kunt u soms de wachttijd thuis of bij familie overbruggen, eventueel met ondersteunende thuiszorg. De transferverpleegkundige helpt u graag bij het regelen van die ondersteunende zorg.

Samen zorgen voor goede zorg

De medewerkers van Isala zijn verantwoordelijk voor een veilige zorg tijdens uw behandeling en verblijf in ons ziekenhuis. Zij moeten ervoor zorgen dat u de juiste medicijnen en de juiste behandeling krijgt die bij uw situatie passen. Ook jij kunt bijdragen aan veilige zorg en ons helpen zoveel mogelijk fouten te voorkomen.

Wat kan je doen?

  • Geef ons alle informatie over uw gezondheid. Controleer altijd uw naam en geboortedatum. Vertel ons hoe u zich voelt en wat u van de medewerker verwacht.
  • Schrijf op welke medicijnen u gebruikt en neem deze lijst mee. Vraag uw apotheker om een ​​uitdraai van uw medicatielijst. Als u twijfelt over de medicatie die u krijgt, laat het ons dan weten.
  • Vertel het ons als u iets niet begrijpt en meld eventuele twijfels of zorgen die u heeft.
  • Stel vragen als iets niet gaat zoals je had verwacht. Als een medewerker u een andere behandeling geeft dan u denkt dat is afgesproken, wees dan bereid om vragen te stellen.
  • Volg de regels en aanbevelingen zorgvuldig. Vraag wat je wel en niet kunt doen. Laat het ons weten als u advies of informatie ontvangt waarvan u denkt dat deze niet klopt.
  • Neem gerust een familielid of vriend mee naar een consult bij de huisarts of een andere ziekenhuismedewerker. Twee horen beter dan één.

Uw rechten en plichten

Wij beloven u dat wij goede zorg en dienstverlening zullen bieden. Bent u patiënt bij Isala of bezoeker, dan gelden voor u en onze medewerkers regels: de rechten en plichten. Deze regels zorgen ervoor dat we je goed kunnen informeren en veilig kunnen behandelen. Rechten en plichten zijn vaak gebaseerd op wetgeving. U vindt onze regels in de folder Rechten en Plichten op onze website.

Deze folder is ook beschikbaar in het Nederlands: Opname in Isala .

Laatst gewijzigd 20 december 2021 / 7992