Contact
  1. 8276-Coronavirus Contact Intensive care naasten
Punt Coronavirus (COVID-19) Bent u patiënt, begeleider of bezoeker? Hier vindt u belangrijke informatie over uw bezoek aan Isala.

Uw naaste is opgenomen op de Intensive care (IC) van Isala, omdat hij of zij misschien besmet is met het nieuwe coronavirus (COVID-19). Wij begrijpen dat de opname voor u en uw naaste moeilijk en onverwacht kan zijn. Hier leest u over hoe u contact kunt hebben met elkaar, over onze bereikbaarheid en praktische informatie.

Kan ik op bezoek komen?

Het bezoeken van uw naaste is tijdens de IC-opname helaas niet mogelijk. Wij bieden u graag alternatieve oplossingen zodat u toch in contact kunt blijven met uw naaste.

Hoe houd ik contact met mijn naaste?

U mag op de volgende momenten telefonisch contact met ons opnemen om te horen hoe het gaat met uw naaste. Het telefoonnummer ontvangt u bij het eerste contact met ons.

U kunt ons bellen

De tijden waarop u ons kunt bellen zijn:

  • tussen 06.00 en 07.00 uur
  • tussen 11.00 en 12.00 uur
  • tussen 17.00 en 18.00 uur
  • tussen 21.00 en 22.00 uur

Mocht u vaker behoefte hebben aan een update, dan mag u ons natuurlijk altijd bellen.

Videogesprek

Wij bieden de mogelijkheid om te beeldbellen en om foto’s te ontvangen via whatsapp. Wilt u hier gebruik van maken? Geef het dan aan bij de verpleegkundige van uw naaste. De verpleegkundige zorgt er voor dat u wordt aangemeld in whatsapp. Onderaan deze informatie vindt u een beschrijving van de werkwijze.

Kan ik een gesprek aanvragen met de IC-arts?

U kunt een telefonisch familiegesprek plannen met de IC-arts. De afspraak voor het gesprek kunt u met de IC-verpleegkundige maken. Het is mogelijk om een groepsgesprek te voeren, dit doet u door een contact aan het gesprek toe te voegen. Hiervoor is het wel belangrijk dat wij u op uw mobiele telefoon bellen.

Dagboek

Het helpt u en uw naaste bij het herstel om een dagboek bij te houden. Op de IC houden de verpleegkundigen een dagboek voor uw naaste bij. U kunt dit thuis ook doen, om deze later bij elkaar te voegen. Eventueel kunt u hier de informatie uit de whatsapp-chat aan toevoegen.

Waar vind ik meer informatie?

Graag wijzen wij u op de patiëntenvereniging voor IC-patiënten; IC Connect. Op deze website (www.icconnect.nl) vindt u veel informatie over de zorg op de IC, maar ook over de periode na de IC.

Op de website van de IC van Isala, vindt u veel informatie over de afdeling, de medewerkers en de behandelingen.

Wij wensen u veel sterkte toe.

//

Instructie whatsapp videogesprek

De verpleegkundige van de IC meldt u aan als contactpersoon in de whatsapp van de IC. Zodra de verpleegkundige u een bericht stuurt, krijgt u een melding in uw eigen whatsapp. Het is niet nodig om de IC op te slaan als contactpersoon in uw telefoon.

Foto’s ontvangen

Als de verpleegkundige een foto stuurt, ontvangt u deze rechtstreeks in de whatsapp-chat.

afbeelding 1: inkomend gesprek videobellen

Beeldbellen

  • U maakt een afspraak met de verpleegkundige over het tijdstip van het videogesprek (beeldbellen). Dit kan direct na een telefonisch contact zijn, maar ook rond een vooraf afgesproken tijdstip.
  • De verpleegkundige start het gesprek vanuit de IC, u krijgt een oproep op uw telefoon om deel te nemen aan het gesprek. De oproep ziet er zo uit (zie afbeelding).
  • Neem op door op de groene knop met het video-icoon ‘accepteer’ te tikken.
  • Nu bent u via beeld verbonden met de verpleegkundige en kunt u het gesprek starten.

Spelregels

De verpleegkundigen en artsen van de IC vinden het belangrijk om op een prettige manier met u te communiceren over de situatie van uw naaste. Wij maken gebruik van whatsapp om beelden en foto’s met u te kunnen delen. Wij hebben een aantal spelregels opgesteld, om deze manier van communiceren goed te laten verlopen. Zo is voor alle betrokken duidelijk wat we van elkaar kunnen verwachten.

  • Whatsapp wordt alleen gebruikt voor het sturen van foto’s, beeldbellen en het onderhouden van een digitaal dagboek. Dit is eenrichtingsverkeer van de IC naar u als naaste.
  • Er wordt geen medisch inhoudelijke informatie gedeeld via de chat en via het beeldbellen. De chat heeft alleen de functie van een digitaal dagboek.
  • Er wordt alleen met de eerste contactpersoon gecommuniceerd via whatsapp.
  • De vaste telefoon van de unit op de IC blijft het communicatiemiddel voor het verstrekken van medisch inhoudelijke informatie.
  • Bij aanmelden in whatsapp krijgt u automatisch de vraag of u toestemming geeft voor het gebruik van whatsapp.
  • U maakt met de verpleegkundige afspraken over het tijdstip van beeldbellen en foto’s
  • U kunt met maximaal 4 personen een beeldgesprek voeren. U kan deze contactpersonen zelf toevoegen.
  • Nadat uw naaste is ontslagen van de IC, kunt u ervoor kiezen om de chat te downloaden als document en deze toe te voegen in het papieren dagboek.
  • Na ontslag worden uw gegevens gewist uit de telefoon van de IC.
5 november 2020 / 8276