Contact
  1. 8276-Coronavirus Voor naasten patiënt
Coronavirus (COVID-19) Hier vindt u belangrijke informatie over uw afspraak, onderzoek of behandeling.

Uw naaste is opgenomen op de Intensive care (IC) van Isala, omdat hij of zij misschien besmet is met het nieuwe coronavirus (COVID-19). Wij begrijpen dat de opname voor u en uw naaste moeilijk en onverwacht kan zijn. Hier leest u over hoe u contact kunt hebben met elkaar, over onze bereikbaarheid en praktische informatie.

Kan ik op bezoek komen?

Het bezoeken van uw naaste is tijdens de IC-opname helaas niet mogelijk. Wij bieden u graag alternatieve oplossingen zodat u toch in contact kunt blijven met uw naaste.

Hoe houd ik contact met mijn naaste?

U mag op de volgende momenten telefonisch contact met ons opnemen om te horen hoe het gaat met uw naaste. Het telefoonnummer ontvangt u bij het eerste contact met ons.

U kunt ons bellen

De tijden waarop u ons kunt bellen zijn:

  • tussen 06.00 en 07.00 uur
  • tussen 11.00 en 12.00 uur
  • tussen 17.00 en 18.00 uur
  • tussen 21.00 en 22.00 uur

Mocht u vaker behoefte hebben aan een update, dan mag u ons natuurlijk altijd bellen.

Videogesprek

Wij bieden de mogelijkheid om te beeldbellen en om foto’s te ontvangen via whatsapp. Wilt u hier gebruik van maken? Geef het dan aan bij de verpleegkundige van uw naaste. De verpleegkundige zorgt er voor dat u wordt aangemeld in whatsapp. Onderaan deze informatie vindt u een beschrijving van de werkwijze.

Kan ik een gesprek aanvragen met de IC-arts?

U kunt een telefonisch familiegesprek plannen met de IC-arts. De afspraak voor het gesprek kunt u met de IC-verpleegkundige maken. Het is mogelijk om een groepsgesprek te voeren, dit doet u door een contact aan het gesprek toe te voegen. Hiervoor is het wel belangrijk dat wij u op uw mobiele telefoon bellen.

Dagboek

Het helpt u en uw naaste bij het herstel om een dagboek bij te houden. Op de IC houden de verpleegkundigen een dagboek voor uw naaste bij. U kunt dit thuis ook doen, om deze later bij elkaar te voegen. Eventueel kunt u hier de informatie uit de whatsapp-chat aan toevoegen.

Waar vind ik meer informatie?

Graag wijzen wij u op de patiëntenvereniging voor IC-patiënten; IC Connect. Op deze website (www.icconnect.nl) vindt u veel informatie over de zorg op de IC, maar ook over de periode na de IC.

Op de website van de IC van Isala, vindt u veel informatie over de afdeling, de medewerkers en de behandelingen.

Wij wensen u veel sterkte toe.

//

Instructie whatsapp videogesprek

De verpleegkundige van de IC meldt u aan als contactpersoon in de whatsapp van de IC. Zodra de verpleegkundige u een bericht stuurt, krijgt u een melding in uw eigen whatsapp. Het is niet nodig om de IC op te slaan als contactpersoon in uw telefoon.

Foto’s ontvangen

Als de verpleegkundige een foto stuurt, ontvangt u deze rechtstreeks in de whatsapp-chat.

afbeelding 1: inkomend gesprek videobellen

Beeldbellen

  • U maakt een afspraak met de verpleegkundige over het tijdstip van het videogesprek (beeldbellen). Dit kan direct na een telefonisch contact zijn, maar ook rond een vooraf afgesproken tijdstip.
  • De verpleegkundige start het gesprek vanuit de IC, u krijgt een oproep op uw telefoon om deel te nemen aan het gesprek. De oproep ziet er zo uit (zie afbeelding).
  • Neem op door op de groene knop met het video-icoon ‘accepteer’ te tikken.
  • Nu bent u via beeld verbonden met de verpleegkundige en kunt u het gesprek starten.

Spelregels

De verpleegkundigen en artsen van de IC vinden het belangrijk om op een prettige manier met u te communiceren over de situatie van uw naaste. Wij maken gebruik van whatsapp om beelden en foto’s met u te kunnen delen. Wij hebben een aantal spelregels opgesteld, om deze manier van communiceren goed te laten verlopen. Zo is voor alle betrokken duidelijk wat we van elkaar kunnen verwachten.

  • Whatsapp wordt alleen gebruikt voor het sturen van foto’s, beeldbellen en het onderhouden van een digitaal dagboek. Dit is eenrichtingsverkeer van de IC naar u als naaste.
  • Er wordt geen medisch inhoudelijke informatie gedeeld via de chat en via het beeldbellen. De chat heeft alleen de functie van een digitaal dagboek.
  • Er wordt alleen met de eerste contactpersoon gecommuniceerd via whatsapp.
  • De vaste telefoon van de unit op de IC blijft het communicatiemiddel voor het verstrekken van medisch inhoudelijke informatie.
  • Bij aanmelden in whatsapp krijgt u automatisch de vraag of u toestemming geeft voor het gebruik van whatsapp.
  • U maakt met de verpleegkundige afspraken over het tijdstip van beeldbellen en foto’s
  • U kunt met maximaal 4 personen een beeldgesprek voeren. U kan deze contactpersonen zelf toevoegen.
  • Nadat uw naaste is ontslagen van de IC, kunt u ervoor kiezen om de chat te downloaden als document en deze toe te voegen in het papieren dagboek.
  • Na ontslag worden uw gegevens gewist uit de telefoon van de IC.
29 april 2020 / 8276