Contact
  1. 8290-Zorg op afstand bij astma
Punt Coronavirus (COVID-19) Bent u patiënt, begeleider of bezoeker? Hier vindt u belangrijke informatie over uw bezoek aan Isala.

Uw longarts heeft u verteld dat u astma heeft. Astma is goed te behandelen met medicijnen. Ook kunt u leren hoe u het beste kunt omgaan met astma, op het werk, thuis of tijdens het sporten. Met zorg op afstand kunnen de longverpleegkundigen van Isala u op afstand coachen hoe u kunt omgaan met astma. Zodat uw klachten niet erger worden. In deze folder leest u meer over zorg op afstand bij astma en de Thuismeten app die we hiervoor gebruiken.

Waarom zorg op afstand

Het risico van astma is het krijgen van een longaanval. U wordt dan (extra) benauwd, moet veel meer hoesten of heeft last van slijm. Met zorg op afstand leert u steeds beter de klachten van een longaanval te herkennen. Hiervoor gebruikt u de Thuismeten app. Met de Thuismeten app beantwoordt u vragen over hoe het met u gaat. Als uit de antwoorden blijkt dat het minder goed met u gaat, kunt u zelf actie ondernemen om te voorkomen dat uw klachten erger worden. Zo leert u grip te krijgen op uw astma.

Voordelen van zorg op afstand

  • U krijgt inzicht in uw eigen dag-tot-dag ritme.
  • U leert op tijd de klachten van een longaanval bij u zelf te herkennen en wat u kan doen om een longaanval te voorkomen.
  • U kunt vragen stellen over uw astma aan uw longverpleegkundige via de app.

Longaanval Actieplan

Samen met de longverpleegkundige maakt u een persoonlijk Longaanval Actieplan. In dit plan staat wat u kunt doen wanneer de astmaklachten erger worden. Hier staat bijvoorbeeld in welke extra medicijnen u kunt nemen. Zo kunt u een longaanval voorkomen.

De longverpleegkundige koppelt uw Longaanval Actieplan aan de Thuismeten app. Wanneer uit de vragenlijst in de app blijkt dat uw klachten erger worden, staat in het Longaanval Actieplan in de app precies wat u zelf kunt doen. Zo leert u steeds beter wat u zelf kunt doen als uw klachten erger worden. En heeft u tijdens de dagelijkse dingen, op het werk of tijdens het sporten minder last van de astma.

Zorg op afstand gebruiken

U kiest zelf of u zorg op afstand wilt gebruiken. Hiervoor heeft u alleen een smartphone of tablet nodig en download u de Thuismeten app van het bedrijf Luscii. 

Hoe installeer ik de Thuismeten app?

  • U ontvangt een e-mail van Luscii over de Thuismeten app op het e-mailadres dat u heeft doorgegeven. U kunt de Thuismeten app dan installeren.
  • Als u de mail niet direct ziet, check dan uw spam of ongewenst e-mail.
  • U downloadt de Thuismeten app op uw telefoon of tablet via de App Store als of via de Play Store.
  • Om de registratie te voltooien, ontvangt u per mail een controle code. Vul deze code binnen 15 minuten in, anders verloopt de code en moet u zich opnieuw registreren
  • Heeft u problemen met het installeren van de Thuismeten app? Maak dan gebruik van de helpdesk van Luscii. U kunt contact opnemen met (085) 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag 8:30 uur tot 17:00 uur) of stuur een email naar: support@luscii.com. Of ga naar de online hulppagina www.luscii.nl/hulp.

Hoe werkt zorg op afstand?

De eerste 8 weken:

Met de Thuismeten app beantwoordt u vragen over hoe het met u gaat. De eerste 8 weken doet u dit iedere week. Zo krijgt u en de longverpleegkundigen beter inzicht op uw klachten.

Tussen week 8 en 16:

Blijkt na 8 weken dat uw klachten stabiel blijven? Dan vult u de vragenlijst nog maar één keer per maand in.

Na 16 weken:

Is uw astma na 16 weken nog steeds stabiel? Dan gaat u gebruik maken van zelfregie. U vult dan alleen nog een vragenlijst in als u dit nodig vindt. Bijvoorbeeld omdat u klachten heeft. Zo is de Thuismeten app een steuntje in de rug om te weten wat u zelf kunt doen als uw klachten erger worden. De gegevens worden dan niet meer gecontroleerd door een longverpleegkundige. U bepaalt zelf met uw Longaanval Actieplan wat u moet doen.

Gebruikt u zelfregie 3 maanden? Dan krijgt u een afspraak op de polikliniek Longgeneeskunde met de verpleegkundig specialist. De verpleegkundig specialist bespreekt met u hoe het gaat en of u nog onder behandeling van het ziekenhuis moet blijven. Ook bespreekt zij met u of zorg op afstand nog nodig is. 

Let op!
Krijgt u voor uw astma een behandeling met biologicals? Dan vult u één keer per maand de vragenlijst in metde Thuismeten app. U blijft bij deze behandeling zorg op afstand houden tot u stopt met de behandeling met biologicals. Uw longverpleegkundige bespreekt dit met u. 

De belangrijkste onderdelen van de Thuismeten app

In de afbeelding ziet u het scherm van de Thuismeten app. Hieronder leest u uit welke onderdelen de Thuismeten app bestaat en waarvoor u ze kunt gebruiken.

printscreen app Luscii

Acties


Vandaag
Op deze plek vindt u de metingen of informatieve lessen die u die dag moet doen. Achter iedere actie staat een blauwe knop. Wilt u een actie starten? Klik op de blauwe knop. Heeft u al een actie ingestuurd? De start knop verandert van blauw naar grijs.

U ontvangt van ons een e-mail en een melding in de app als u die dag een meting moet doen. Vind u de e-mail overbodig? U kunt dit wijzigen in uw instellingen.

Contact met uw zorgverlener
Wilt u contact met de longverpleegkundigen? Dan kunt u dit aangeven via ‘Contact met uw zorgverlener’. De longverpleegkundigen bellen u de volgende ochtend (op werkdagen) terug. Heeft uw vraag spoed, bijvoorbeeld omdat uw gezondheid achteruit gaat? Neem dan altijd contact op met uw huisarts. 

Zelfzorg

Onder ‘Zelfzorg’ vindt u het persoonlijk behandelplan, bijvoorbeeld uw Longaanval Actieplan. Deze informatie en adviezen helpen u hoe om te gaan met astma in uw dagelijks leven.

Berichten

Het kan dat uw zorgverleners contact met u willen. Voor aanvullende vragen bijvoorbeeld, of een extra meting. Vaak nemen ze telefonisch contact op. Maar ze kunnen u ook een bericht sturen.

Metingen

Uw zorgverleners in het ziekenhuis kunnen uw metingen zien zodra u ze hebt verstuurd. Al uw ingevoerde metingen kunt u overzichtelijk terugzien in een grafiek. Zo kunt u zelf bijhouden hoe het met uw gezondheid gaat.

Contact

Heeft u nog vragen, dan kunt u bellen met de afdeling waar u onder behandeling bent:

Zwolle

Longgeneeskunde
(038) 424 24 56 (bereikbaar op werkdagen van 8:30 tot 17:00)

Meppel

Longgeneeskunde
(0522) 23 38 60 (bereikbaar op werkdagen van 8:30 tot 17:00)

Laatst gewijzigd 8 juli 2021 / 8290