Contact
  1. 8344-Zorg op afstand bij coronavirus
Punt Coronavirus (COVID-19) Bent u patiënt, begeleider of bezoeker? Hier vindt u belangrijke informatie over uw bezoek aan Isala.

Thuis herstellen van corona, wij kijken met u mee

U bent in het ziekenhuis opgenomen geweest met het coronavirus (COVID-19). Nu mag u naar huis met zuurstof om verder te herstellen. Met zorg op afstand controleren wij vanuit het ziekenhuis hoe het thuis met u gaat. In deze folder leest u meer over zorg op afstand bij corona en de Thuismeten app die we hiervoor gebruiken. Maar ook wat u moet doen als uw klachten erger worden en wat u moet doen als u meer zuurstof nodig heeft.

Wat is zorg op afstand?

Met de Thuismeten app stuurt u gegevens over uw gezondheid aan ons door. Blijkt uit deze gegevens dat uw gezondheid achteruit gaat, dan kan uw arts gelijk actie ondernemen. Daarnaast belt u op een aantal vaste tijden met de longverpleegkundige. Deze belafspraken zijn op:

  • dag 3 nadat u naar huis bent gegaan;
  • dag 5 nadat u naar huis bent gegaan;
  • op het moment dat u geen extra zuurstof meer nodig heeft.

Van uw arts heeft u een persoonlijk behandelplan gekregen. Door dit plan weet u precies wat u moet doen. U kunt uw eigen gezondheid goed in de gaten houden. Ook weet u wat u moet doen als u zieker wordt. Dit plan helpt u om op een veilige manier thuis verder te herstellen.

Hoe geef ik mijn gegevens door?

Met de Thuismeten app beantwoordt u vragen over hoe het met u gaat. Ook geeft u door hoe het zuurstofgehalte in uw bloed is (zuurstofsaturatie). U krijgt een apparaat mee om uw zuurstofgehalte te meten. Daarnaast vraagt de Thuismeten app ook om uw lichaamstemperatuur door te geven.

Hoe installeer ik de Thuismeten app?

De longverpleegkundige meldt u aan voor zorg op afstand. Hiervoor heeft u alleen een smartphone of tablet nodig en download u de Thuismeten app van het bedrijf Luscii.  

  • U ontvangt een e-mail van Luscii over de Thuismeten app op het e-mailadres dat u heeft doorgegeven. U kunt de Thuismeten app dan installeren. Belangrijk is dat u deze mail in het ziekenhuis kunt lezen zodat we u in het ziekenhuis uitleg kunnen geven over de Thuismeten app.
  • Als u de mail niet direct ziet, check dan uw spam of ongewenst e-mail.
  • U downloadt de Thuismeten app op uw telefoon of tablet via de App Store als of via de Play Store.
  • Om de registratie te voltooien, ontvangt u per mail een controle code. Vul deze code binnen 15 minuten in, anders verloopt de code en moet u zich opnieuw registreren.
  • Heeft u problemen met het installeren van de Thuismeten app? Maak dan gebruik van de helpdesk van Luscii. U kunt contact opnemen met (085) 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag 8:30 uur tot 17:00 uur) of stuur een email naar: support@luscii.com. Of ga naar de online hulppagina www.luscii.nl/hulp.

Hoe vaak geef ik mijn gegevens door?

In de Thuismeten app staan vragen die u twee keer per dag moet invullen. Dit doet u op twee vaste momenten op de dag. Om 9.00 uur ’s ochtend en 13.00 ’s middags. De gegevens die u aan ons doorgeeft via de app, controleren wij op vaste momenten.

Waarom meet ik mijn zuurstofgehalte?

Uw zuurstofgehalte geeft aan hoeveel zuurstof er in uw bloed aanwezig is. Uw lichaam heeft zuurstof nodig om goed te werken. Uw longen nemen zuurstof uit de lucht die u inademt op. Omdat het coronavirus invloed heeft op uw longen geeft het zuurstofgehalte in uw bloed een goed beeld van hoe het met u gaat. Hieronder leggen we uit hoe u het zuurstofgehalte kunt meten.

Hoe meet ik mijn zuurstofgehalte?

  1. Ga voordat u de zuurstofsaturatie meet 10 minuten rustig zitten of liggen.
  2. Warm uw handen goed op voordat u meet.
  3. Plaats de zuurstofsaturatiemeter op een vinger. Het is belangrijk dat u geen nagellak, gel- of acrylnagels op deze vinger heeft. Dit verstoort namelijk de meting.
  4. Het kan enige tijd duren voor de zuurstofsaturatie gemeten is, wacht dus rustig af.
  5. Als u een afwijkende waarde meet, meet dan volgens de afspraken in uw behandelplan nog een keer.
Let op!
Uw gegevens worden niet direct gecontroleerd door het ziekenhuis. U moet daarom altijd uw zuurstofsaturatie ook zelf beoordelen met uw persoonlijk behandelplan.

Hoe meet ik mijn temperatuur?

Uw temperatuur meet u met een thermometer. Er zijn verschillende thermometers verkrijgbaar via de apotheek of drogist. Voor een goede meting moet u een oor thermometer of een rectale thermometer gebruiken. Lees de gebruiksaanwijzing van uw thermometer goed door.

Wat moet ik doen als mijn klachten erger worden?

Als u zich zieker voelt of u wordt benauwder, doet u het volgende:

  1. Meet uw zuurstofsaturatie en registreer dit in de Thuismeten app.
  2. Volg uw persoonlijke behandelplan om te zien wat u moet doen.

In het ziekenhuis worden uw gegevens op vaste tijden gecontroleerd. Deze gegevens worden dus niet gelijk gecontroleerd. Zijn uw metingen afwijkend en kunnen uw klachten volgens het behandelplan tot morgen wachten? Vraag dan via de Thuismeten app een belconsult aan via de knop ‘Telefonisch contact’. U wordt dezelfde of de volgende dag gebeld.

Zijn uw klachten zeer hevig en kunnen deze niet wachten tot morgen? Bel direct met het ziekenhuis tel (038) 424 5000 en vraag naar de dienstdoende longarts. Wanneer u niemand aan de telefoon krijgt of uw klachten zijn levensbedreigend, dan belt u 112.

Wat doe ik als ik geen zuurstof meer nodig heb?

Als u 48 uur geen zuurstof meer nodig heeft en uw zuurstofgehalte blijft boven de afgesproken waarde, kunt u in overleg met het ziekenhuis stoppen met meten. Neem dan contact op met de longverpleegkundige, zoals beschreven staat in het behandelplan.

  • De longverpleegkundige regelt dat uw zuurstofcilinders en/of concentrator bij u thuis worden opgehaald.
  • U stuurt de zuurstofsaturatiemeter terug in de bijgeleverde retourenvelop.
  • U ontvangt een uitnodiging voor een afspraak met uw behandelend arts. Deze afspraak is telefonisch, vier tot zes weken nadat u uit het ziekenhuis bent gekomen.

Wat moet ik doen bij technische problemen?

Problemen met zuurstofsaturatiemeter

Heeft u problemen met de zuurstofsaturatiemeter? Dan kunt u bellen met de afdeling Longgeneeskunde via telefoonnummer (038) 424 25 40 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag 8.00 – 17.00 uur).

Problemen met zuurstoftank

Heeft u problemen met uw zuurstoftank of zuurstofcilinder? Dan kunt u bellen met uw zuurstofleverancier Medidis via telefoonnummer (0320) 267 600 (24-uur per dag bereikbaar voor storingen).

Problemen met de Thuismeten app van Luscii

Heeft u problemen met het installeren van de Thuismeten app? Maak dan gebruik van de helpdesk van Luscii. U kunt contact opnemen met (085) 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag 8:30 uur tot 17:00 uur) of stuur een email naar: support@luscii.com. Of ga naar de online hulppagina www.luscii.nl/hulp.

Problemen met iPad, tablet of smartphone?

Heeft u problemen met uw eigen apparaat (iPad, tablet, smartphone) en u kunt geen meting invullen? Laat ons dan weten dat u geen vragenlijst of metingen kunt invullen. Dan kunt u contact opnemen met polikliniek Longgeneeskunde via telefoonnummer (038) 424 4543 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag 8.00 – 16.30 uur).

Contact

Kijk goed in uw behandelplan wanneer er van u verwacht wordt dat u telefonisch contact opneemt.

Let op!
Bij nood belt u altijd 112.

Wanneer nemen wij contact op met u?

  • als u in de Thuismeten app heeft aangegeven gebeld te willen worden;
  • als uw metingen aanleiding geven om u te bellen;
  • als wij geen metingen van u ontvangen hebben;
  • op de afgesproken dagen nadat u naar huis mocht uit het ziekenhuis: op dag 3, op dag 5 en als u 48 uur bent gestopt met zuurstof en u stabiel blijft.

Heeft u nog vragen, dan kunt u bellen met de locatie waar u onder behandeling bent:

Zwolle

Longgeneeskunde
(038) 424 24 56 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur)

Laatst gewijzigd 8 juli 2021 / 8344