Contact
  1. 8376-Zorg op afstand bij hartfalen
Punt Coronavirus (COVID-19) Bent u patiënt, begeleider of bezoeker? Hier vindt u belangrijke informatie over uw bezoek aan Isala.

U bent onder behandeling van Isala Hartcentrum voor hartfalen. Met u is besproken dat u gebruik gaat maken van zorg op afstand. In deze folder leest u hoe u zelf thuismetingen doet. Hoe u uw gegevens aan ons opstuurt. En wat u moet doen als uw klachten krijgt.

Wat is zorg op afstand?

Met zorg op afstand stuurt u gegevens over uw gezondheid aan ons door. Dit kan een meting van een fysieke waarde zijn, zoals uw bloeddruk of gewicht. Maar ook een vragenlijst over hoe u zich voelt. Als u gegevens aanleiding geven om contact met u op te nemen, dan belt hartfalenpolikliniek u om dit met u te bespreken.

Zorg op afstand is een extra manier om uw gezondheid in de gaten te houden. U houdt op de afgesproken moment een controleafspraak op de hartfalenpolikliniek en/of uw cardioloog.

Waarom zorg op afstand?

U gebruikt medicijnen voor uw hartfalen. Medicijnen kunnen erg veel effect hebben op de kwaliteit van leven. Ze kunnen de gevolgen van hartfalen onderdrukken en daardoor het leven voor u aangenamer maken. Door uw thuismetingen kunnen we bepalen wat voor u de ideale medicatie is en hoeveel u moet gebruiken.

Optimale controle leidt tot een betere kwaliteit van leven, een verminderde kans op een ziekenhuisopname en minder kans om eerder te overlijden.  

Hoe geef ik mijn gegevens door?

U stuurt eenvoudig en veilig uw gezondheidsgegevens aan de hartfalenpolikliniek met de Thuismeten app van Luscii. Via de Thuismeten app geeft u de thuismetingen van uw gewicht en bloeddruk door.

Hoe vaak geef ik mijn gegevens door?

De hartfalenverpleegkundige heeft voor u een schema klaargezet in de Thuismeten app. Zo is voor u duidelijk op welke dagen u uw een thuismeting moet doen en insturen. Het is belangrijk dat u zich aan het schema houdt.

Hoe meet ik mijn bloeddruk en gewicht?

U meet uw bloeddruk en gewicht met de meetapparatuur die u krijgt thuisgestuurd van Luscii. Dit zijn een bloeddrukmeter en weegschaal. Bij de bloeddrukmeter en weegschaal sturen we ook een instructie mee. Volg de instructie nauwkeurig. Zo weet u zeker dat de meting goed gaat en de meting ook goed in de Thuismeten app komt te staan. De apparaten zijn gekoppeld aan de Thuismeten app. U hoeft geen gegevens over te schijven. U kunt de metingen met de app doorsturen naar het ziekenhuis.

Let op!
Uw gegevens worden niet direct gecontroleerd door de hartfalenpolikliniek. U moet daarom altijd uw meetwaarden zelf beoordelen met uw persoonlijk behandelplan.

Starten met zorg op afstand

De hartfalenpolikliniek meldt u aan voor zorg op afstand bij Luscii. U krijgt dan uw meetapparatuur, de weegschaal en bloedrukmeter, thuisgestuurd. U installeert zelf de Thuismeten app op uw iPad, tablet of smartphone. Daarna kunt u starten met thuismeten aan de hand van het schema dat voor u is klaargezet in de app. De app geeft aan wanneer u een thuismeting moet doen of een vragenlijst moet invullen.  

Hoe installeer ik de Thuismeten app?

  • U ontvangt een e-mail van Luscii over de Thuismeten app op het e-mailadres dat u heeft doorgegeven. U kunt de Thuismeten app dan installeren.
  • Als u de mail niet direct ziet, check dan uw spam of ongewenst e-mail.
  • U downloadt de Thuismeten app op uw telefoon of tablet via de App Store als of via de Play Store.
  • Om de registratie te voltooien, ontvangt u per mail een controle code. Vul deze code binnen 15 minuten in, anders verloopt de code en moet u zich opnieuw registreren
  • Heeft u problemen met het installeren van de Thuismeten app? Maak dan gebruik van de helpdesk van Luscii. U kunt contact opnemen met (085) 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag 8:30 uur tot 17:00 uur) of stuur een email naar: support@luscii.com. Of ga naar de online hulppagina www.luscii.nl/hulp.

Hoe werkt de Thuismeten app?

Heeft u de Thuismeten app geïnstalleerd? Bekijk dan de video ‘Hoe werkt Thuismeten’. Hierin leggen we uit hoe de Thuismeten app werkt. Hieronder leest u uit welke onderdelen de app bestaat en waarvoor u ze kunt gebruiken.

De belangrijkste onderdelen van de Thuismeten app

Acties

Vandaag
Op deze plek vindt u de metingen die u die dag moet doen. Achter iedere actie staat een blauwe knop. Wilt u een actie starten? Klik op de blauwe knop. Heeft u al een actie ingestuurd? De start knop verandert van blauw naar grijs.

U ontvangt van ons een e-mail en een melding in de app als u die dag een meting moet doen. Vind u de e-mail overbodig? U kunt dit wijzigen in uw instellingen.

Het is altijd mogelijk een extra meting te doen. Klik hiervoor op de grijze knop naast de meetwaarde. Zo kunt u een extra meting doen. Bijvoorbeeld wanneer de hartfalenpolikliniek u vraagt een extra meting te doen.

Berichten
Het kan dat uw zorgverleners contact met u willen. Voor aanvullende vragen bijvoorbeeld, of een extra meting. Vaak nemen ze telefonisch contact op. Maar ze kunnen u ook een bericht sturen.

Metingen
Uw zorgverleners in het ziekenhuis kunnen uw metingen zien zodra u ze hebt verstuurd. Al uw ingevoerde metingen kunt u overzichtelijk terugzien in een grafiek. Zo kunt u zelf bijhouden hoe het met uw gezondheid gaat.

Wat moet ik doen als ik klachten krijg?

Let op!
Bij nood belt u altijd 112.

Als uw thuismetingen er aanleiding toe geven, belt de hartfalenverpleegkundige om met u te bespreken hoe u zich voelt.

Wanneer moet u met ons bellen?

Wanneer neemt u contact op met de hartfalenpolikliniek of de huisarts/ huisartsenpost?

  • toename of afname gewicht van 2-3 kg in 2-3 dagen;
  • toename buikomvang met verminderde eetlust;
  • nachtelijke kortademigheid, niet meer plat kunnen liggen;
  • hartkloppingen, snelle hartslag;
  • duizeligheid met neiging tot flauwvallen;
  • last van kriebelhoest;
  • ‘s nachts vaker moeten plassen;
  • toenemende kortademigheid bij inspanning;
  • klachten van diarree.

Heeft u één van deze klachten? Overleg dan met de verpleegkundige van de hartfalenpolikliniek. U kunt ons bellen tijdens ons telefonisch spreekuur op (038) 424 30 73 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 10:00 tot 12:00 uur). In de avond, nacht of het weekend neemt u contact op met de huisartsenpost.

Wat moet ik doen bij technische problemen?

Problemen met de bloeddrukmeter of weegschaal

Heeft u problemen met uw bloeddrukmeter of weegschaal? Dan kunt u contact opnemen met de helpdesk van Luscii via telefoonnummer (085) 13 05 851 (bereikbaarheid van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur). Of stuur een email naar support@luscii.com.

Problemen met de Thuismeten app

Heeft u technische problemen met de Luscii app? Maak dan gebruik van de helpdesk van Luscii. U kunt contact opnemen met (085) 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag 8:30 uur tot 17:00 uur) of stuur een email naar: support@luscii.com. Of ga naar de online hulppagina www.luscii.nl/hulp.

Problemen met uw eigen iPad, tablet of smartphone?

Heeft u problemen met uw eigen apparaat (iPad, tablet, smartphone) en u kunt geen meting invullen? Laat ons dan weten dat u geen vragenlijst of metingen kunt invullen. Dan kunt u contact opnemen met hartfalenpolikliniek via telefoonnummer (038) 424 30 73 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8:00 – 16:30 uur).

Contact

Let op!
Bij nood belt u altijd 112.

Wanneer nemen wij contact op met u?

  • als u in de app heeft aangegeven gebeld te willen worden;
  • als uw metingen aanleiding geven om u te bellen.

Heeft u nog vragen, dan kunt u bellen met de hartfalenpolikliniek:  

Hartfalenpolikliniek

(038) 424 30 73 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 16:30 uur)

Laatst gewijzigd 14 juli 2021 / 8376