Contact
  1. 8459-Zorg op afstand bij peritoneale dialyse
Punt Coronavirus (COVID-19) Bent u patiënt, begeleider of bezoeker? Hier vindt u belangrijke informatie over uw bezoek aan Isala.

U bent onder behandeling van de polikliniek Nefrologie voor nierfalen. Voor uw nierfalen doet u thuis peritoneaaldialyse. Met u is besproken dat u gebruik gaat maken van zorg op afstand bij uw behandeling. In deze folder leest u hoe u zelf thuismetingen doet, hoe u uw gegevens aan ons opstuurt. En wat u moet doen als uw klachten krijgt.

Wat is zorg op afstand?

Met zorg op afstand stuurt u de gegevens over uw peritoneale dialyse behandeling digitaal aan ons door. Dit kan een meting zijn, zoals uw gewicht, bloeddruk of ultrafiltratie. Maar ook een vragenlijst over hoe u zich voelt. Als uw gegevens afwijken, dan krijgt u via de app bericht om contact op te nemen met uw dialyseverpleegkundige.

Waarom zorg op afstand?

Zorg op afstand helpt u én uw dialyseverpleegkundige en nefroloog om uw gezondheid te volgen. En uw peritoneale dialyse te volgen. U krijgt hierdoor meer inzicht in uw behandeling. Ook kunt u hierdoor beter zien wanneer het wel of niet goed met u gaat en wat u hier zelf aan kunt doen. U blijft onder poliklinische controle. Door gebruik te maken van zorg op afstand hoeft u minder vaak voor een afspraak naar het ziekenhuis te komen.
Bij peritoneale dialyse kunnen klachten ontstaan. Als u veel drinkt of weinig plast, kan vochtophoping (oedeem) ontstaan. Door vochtophoping kunt u extra benauwd worden. Ook kunt u last krijgen van dikke voeten en enkels. Het zorgt voor een gewichtstoename en hoge bloeddruk en belast uw hart.
Ook kunt u een ontsteking of infectie van de huid bij de katheterpoort of van het buikvlies krijgen. Als u een buikvliesontsteking (peritonitis) hebt, kunt u dat merken door buikpijn, troebele vocht, een gevoel van ziek zijn, misselijkheid, overgeven en soms koorts. Wanneer u deze klachten herkent en op tijd contact opneemt met de dialyseverpleegkundige, kunnen wij snel ingrijpen. Hierdoor kunnen wij soms zelfs een ziekenhuisopname voorkomen.

Hoe geef ik mijn gegevens door?

U stuurt ons dagelijks de gegevens van uw behandeling door met de Thuismeten app van Luscii. Met de Thuismeten app geeft u eenvoudig en veilig de resultaten van thuismetingen zoals uw gewicht, bloeddruk en ultrafiltratie door. Wij vragen u soms om een korte vragenlijst in te vullen. U kunt ook aangeven dat u gebeld wilt worden. De dialyseverpleegkundige belt u dan binnen één werkdag op.

Hoe vaak geef ik mijn gegevens door?

U doet dagelijks meerdere thuismetingen en stuurt deze gegevens digitaal op.

Hoe meet ik mijn bloeddruk en gewicht?

U meet uw gewicht en bloeddruk met de meetapparatuur die u krijgt thuis gestuurd. Dit zijn een weegschaal en bloeddrukmeter. Bij de weegschaal en bloeddrukmeter sturen we ook een instructie mee. Volg de instructie nauwkeurig. Zo weet u zeker dat u de meting goed doet en het resultaat van de meting goed in de Thuismeten app komt te staan. Het gewicht vult u zelf in de Thuismeten app. De bloeddrukmeter is gekoppeld aan de Thuismeten app. De bloeddruk hoeft u daarom niet in te vullen. U kunt de resultaten van de thuismetingen met de app doorsturen naar de dialyseverpleegkundige.

Let op!
Uw gegevens worden niet direct gecontroleerd door de dialyseverpleegkundige. U bent daarom zelf verantwoordelijk voor de eerste beoordeling van uw meetwaarden. Bij twijfel of vragen kunt u altijd zelf contact opnemen met de dialyse verpleegkundige.

Starten met zorg op afstand

De dialyseverpleegkundige meldt u aan voor zorg op afstand bij Luscii. U krijgt dan uw weegschaal en bloedrukmeter thuisgestuurd. U installeert zelf de Thuismeten app op uw tablet of smartphone. Daarna kunt u starten met thuismeten. De app geeft dagelijks aan wanneer u een thuismeting moet doen of een vragenlijst moet invullen.  

Hoe installeer ik de Thuismeten app? 

  • U ontvangt een e-mail van Luscii over de Thuismeten app op het e-mailadres dat u heeft doorgegeven. U kunt de Thuismeten app dan installeren.
  • Als u de mail niet direct ziet, check dan uw spam of ongewenst e-mail.
  • U downloadt de Thuismeten app op uw telefoon of tablet via de App Store als of via de Play Store.
  • Om de registratie te voltooien, ontvangt u per mail een controle code. Vul deze code binnen 15 minuten in, anders verloopt de code en moet u zich opnieuw registreren
  • Heeft u problemen met het installeren van de Thuismeten app? Maak dan gebruik van de helpdesk van Luscii. U kunt contact opnemen met (085) 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag 8:30 uur tot 17:00 uur) of stuur een email naar: support@luscii.com. Of ga naar de online hulppagina www.luscii.nl/hulp.

Hoe werkt de app?

Heeft u de app geïnstalleerd? Bekijk dan de video ‘Hoe werkt Thuismeten’. Hierin wordt uitgelegd hoe de app werkt. Hieronder leest u uit welke onderdelen de app bestaat en waarvoor u ze kunt gebruiken.

De belangrijkste onderdelen van de app

Acties Vandaag

Op deze plek vindt u de metingen die u vandaag moet doen. Achter iedere actie staat een blauwe knop. Wilt u een actie starten? Klik dan op de blauwe knop. Heeft u al een actie ingestuurd? De start knop verandert dan van blauw naar grijs.
U ontvangt van ons een e-mail en een melding in de app als u die dag een meting moet doen. Vindt u de e-mail overbodig? U kunt dit wijzigen in uw Instellingen.
Het is altijd mogelijk een extra meting te doen. Klik hiervoor op de grijze knop naast de meetwaarde. Zo kunt u een extra meting doen. Bijvoorbeeld wanneer de dialyseverpleegkundige u vraagt een extra meting te doen.

Berichten

Het kan dat uw dialyseverpleegkundige contact met u opneemt voor aanvullende vragen of een extra meting. Vaak bellen ze u dan. Maar ze kunnen u ook een bericht sturen.

Metingen

Uw dialyse verpleegkundige en nefroloog kunnen uw metingen zien zodra u ze hebt verstuurd. Al uw ingevoerde metingen kunt u overzichtelijk terugzien in een grafiek. Zo kunt u zelf bijhouden hoe het met u gaat.

Wat moet ik doen bij technische problemen?

Problemen met de bloeddrukmeter

Heeft u problemen met uw bloeddrukmeter? Dan kunt u contact opnemen met de helpdesk van Luscii via telefoonnummer (085) 13 05 851 (bereikbaarheid van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur). Of stuur een email naar support@luscii.com. 

Problemen met Thuismeten app 

Heeft u technische problemen met de Thuismeten app? Maak dan gebruik van de helpdesk van Luscii. U kunt contact opnemen met (085) 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag 8:30 uur tot 17:00 uur), stuur een email naar: support@luscii.com. Of ga naar de online hulppagina www.luscii.nl/hulp

Problemen met uw tablet of smartphone? 

Heeft u problemen met uw eigen apparaat (iPad, tablet, smartphone) en u kunt geen meting invullen? Houdt u gegevens dan op papier bij en laat ons weten dat u digitaal geen vragenlijst of metingen kunt invullen. 

Contact

Let op!
Bij nood belt u altijd 112.

Heeft u nog vragen, dan kunt u bellen met de locatie waar u onder behandeling bent:

Zwolle

Nefrologie
088 624 2292 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 16.30 uur)
In de avond, nacht of het weekend neemt u contact op met de bereikbare dienst via het telefoonnummer (088) 624 5000.

Kunt u niet komen? Laat het ons snel weten, dan maken wij een nieuwe afspraak.

Laatst gewijzigd 4 februari 2022 / 8459