Contact
  1. 8470 Zorg op afstand zwangerschap hoge bloeddruk (hypertensie)
Punt Coronavirus (COVID-19) Bent u patiënt, begeleider of bezoeker? Hier vindt u belangrijke informatie over uw bezoek aan Isala.

U bent zwanger en heeft last van een hoge bloeddruk (hypertensie). U bent daarom onder behandeling bij de polikliniek Verloskunde van Isala. Met u is besproken dat u gebruik kunt maken van zorg op afstand. Hiervoor gebruikt u de Thuismeten app. In deze folder leest u meer over wat zorg op afstand is, wat u moet doen als u thuis klachten krijgt en hoe de Thuismeten app werkt.

Waarom zorg op afstand?

Met de Thuismeten app stuurt u gegevens over uw gezondheid aan ons door. U meet zelf thuis uw bloeddruk en stuurt de resultaten via de app door naar het ziekenhuis. Of u vult een vragenlijst in over hoe het met u gaat.

Wij controleren deze gegevens en kunnen u dan gericht informatie of hulp geven als dat nodig is. Als bijvoorbeeld extra onderzoek nodig is, nemen wij contact met u op.

Op deze manier houden wij contact met elkaar, maar hoeft u minder vaak naar het ziekenhuis te komen.

Hoe meet ik thuis de bloeddruk?

  • U meet uw bloeddruk thuis met een bloeddrukmeter. Deze bloeddrukmeter krijgt u thuis gestuurd door de firma Luscii. Bij de bloeddrukmeter zit ook een instructie.
  • Volg de instructie nauwkeurig. Zo weet u zeker dat u de meting goed uitvoert.
  • De bloeddrukmeter is gekoppeld aan de Thuismeten app. Dat betekent dat de resultaten van uw metingen meteen in de app komen te staan. U hoeft dus geen resultaten meer apart in de app in te voeren. U moet wel zelf de resultaten via de app doorsturen naar het ziekenhuis.
  • Het is belangrijk dat de bloeddrukmeter alleen door u gebruikt wordt. Andere huisgenoten mogen er dus geen gebruik van maken.
  • Geef alleen metingen door die goed zijn uitgevoerd. Foute metingen hoeft u niet door te sturen.

Hoe geef ik mijn gegevens door?

Via de Thuismeten app geeft u gemakkelijk en veilig uw gegevens door. Het gaat om uw bloeddruk en een vragenlijst over hoe het met u gaat.

Hoe vaak stuur ik gegevens door?

  • Als u begint met de Thuismeten app meet u in de eerste week uw bloeddruk op maandag, donderdag en zaterdag. U vult ook op deze dagen de vragenlijst in.
  • Vanaf de tweede week meet u uw bloeddruk op maandag en donderdag. Op deze dagen vult u ook de vragenlijst in.
  • In de app staat een schema klaar voor het meten van uw bloeddruk. Zo is voor u duidelijk op welke dagen u uw bloeddruk meet en de vragenlijst invult.
  • Een arts en verpleegkundige controleren de gegevens die u doorstuurt op vaste momenten op maandag, donderdag en zaterdag.
Let op
Uw gegevens worden dus niet meteen gecontroleerd als u ze heeft ingestuurd. Als uw gezondheid dus opeens veel slechter wordt, bel dan met de spoedpoli Verloskunde via 088 624 81 61.

Hoe lang blijf ik thuis meten?

Hoe lang u thuis blijft meten is per persoon verschillend. Dat hangt af van uw situatie. U overlegt met uw arts of verloskundige wanneer u mag stoppen.

Als u stopt met zorg op afstand, mag u de bloeddrukmeter houden. Zo kunt u uw bloeddruk nog eens tussendoor meten, om te zien hoe het gaat.

Hoe installeer ik de Thuismeten app?

De arts of verloskundige meldt u aan voor zorg op afstand. Om gebruik te kunnen maken van de Thuismeten app, heeft u een smartphone of tablet nodig. De bloeddrukmeter wordt door de firma Luscii bij uw thuis bezorgd.

U moet de Thuismeten app van het bedrijf Luscii downloaden op uw smartphone of tablet. Hieronder staat stap voor stap hoe u dat doet:

  • U ontvangt een e-mail van Luscii over de Thuismeten app op het e-mailadres dat u heeft doorgegeven. U kunt de Thuismeten app dan installeren.
  • Als u de mail niet direct ziet, kijk dan bij de spam of ongewenste e-mail.
  • U downloadt de Thuismeten app op uw telefoon of tablet via de App Store of via de Play Store.
  • Om de registratie te voltooien, ontvangt u per mail een controle code. Vul deze code binnen 15 minuten in, anders verloopt de code en moet u zich opnieuw registreren.
  • Heeft u problemen met het installeren van de Thuismeten app? Maak dan gebruik van de helpdesk van Luscii. U kunt bellen met (085) 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur) of stuur een email naar: support@luscii.com. Of ga naar de online hulppagina www.luscii.com/hulp.

Hoe werkt de Thuismeten app?

Heeft u de Thuismeten app geïnstalleerd? Bekijk dan de video 'Hoe werkt Thuismeten' van Luscii. De video staat in de app. Hierin leggen we uit hoe de Thuismeten app werkt.

Hieronder leest u hoe de belangrijkste onderdelen van de app werken:

Acties

Vandaag

Op deze plek vindt u de metingen die u die dag moet doen, bijvoorbeeld het meten van uw bloeddruk.

Scherm actiesAfbeelding 1: scherm acties

Wilt u een actie uitvoeren? Klink deze dan aan om te starten.

U ontvangt van ons een e-mail en een melding in de app als u die dag een meting moet doen. Vindt u de e-mail overbodig? U kunt dit wijzigen in uw instellingen.

Het is altijd mogelijk een extra meting te doen. Kijk hiervoor onderaan bij ‘Zelfzorg’.
U ziet daar onder het kopje ‘Metingen’ de vragenlijst en bloeddruk staan.
Door 'bloeddruk' aan te klikken, kunt een extra meting doen. Bijvoorbeeld als wij u vragen om op dezelfde dag nog een keer de bloeddruk te meten.

Zelfzorg

Op deze plek staat informatie over het meten van de bloeddruk, folders en wie u moet bellen bij klachten.

Contact met uw zorgverlener

Wilt u contact met uw arts, verloskundige of verpleegkundige?
Kijk onder ‘Zelfzorg’ bij het kopje Contact. Zie afbeelding 1. U ziet dan bovenaan 'BeterDichtbij' staan. Klik hierop.

Scherm contact

Afbeelding 2: scherm contact

Klik vervolgens op de knop 'Open de link'. Zie afbeelding 2. U komt dan in de app BeterDichtbij. Via BeterDichtbij kunt u contact opnemen met uw zorgverlener. Meer informatie over deze app vindt u in de folder ‘BeterDichtbij app’.

Scherm open de linkAfbeelding 3: scherm open de link

Berichten

Soms nemen de zorgverleners contact met u op. Bij een verhoging van de bloeddruk kunnen ze u bijvoorbeeld vragen om een extra meting te doen. Hierover ontvangt u dan een bericht. Het komt ook voor dat u gevraagd wordt om te bellen met de spoedpoli Verloskunde. De zorgverlener wil dan graag weten hoe u zich voelt en nagaan of verder onderzoek nodig is. Het is dus belangrijk dat u controleert of u berichten heeft, en dat u deze ook leest.

Metingen

Uw zorgverleners in het ziekenhuis kunnen uw metingen zien zodra u ze verstuurd heeft. Als zij merken dat het iets minder goed met u gaat, bellen zij met u.
Al uw ingevoerde gegevens kunt u terugzien in een grafiek. Zo kunt u zelf ook zien hoe het met uw gezondheid gaat.

Wat moet ik doen bij (technische) problemen?

Problemen met de bloeddrukmeter?

Heeft u problemen met de bloeddrukmeter? Dan kunt u bellen met de helpdesk van Luscii via (085) 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur). Of stuur een email naar: support@luscii.com.

Problemen met de Thuismeten app?

Heeft u (technische) problemen met de Thuismeten app? Maak dan gebruik van de helpdesk van Luscii. U kunt bellen met (085) 13 05 851 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 17.00 uur) of stuur een email naar: support@luscii.com. Of ga naar de online hulppagina www.luscii.com/hulp.

Problemen met tablet of smartphone?

Heeft u problemen met uw eigen apparaat (tablet, smartphone) en kunt u daarom geen meting invullen? Laat ons dan weten dat u geen vragenlijst of metingen kunt invullen. Dit kunt u doen door contact op te nemen met ons via de BeterDichtbij app.

Wat moet ik doen als ik thuis klachten krijg?

Let op
Bij levensbedreigende situaties belt u altijd 112

Wanneer moet u ons bellen?

U belt ons als de klachten erger worden of uw ziekte plotseling erger wordt. Denk hierbij aan verschijnselen als:

  • hoofdpijn;
  • gezichtsstoornissen zoals wazig zien, lichtflitsen of sterretjes zien;
  • tintelingen in de vingers;
  • strak bandgevoel in de bovenbuik;
  • pijn in de bovenbuik;
  • misselijkheid en braken;
  • het lichaam in korte tijd veel vocht vasthoudt, waardoor zwellingen (oedeem) kunnen ontstaan.

Als u een of meer van bovenstaande verschijnselen heeft, bel dan met de spoedpoli Verloskunde 088 624 81 61.

Wanneer nemen wij contact met u op?

  • Als u via de BeterDichtbij app een bericht heeft gestuurd, nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. Dit gebeurt uiterlijk binnen 3 dagen. U krijgt een antwoord in de BeterDichtbij app of de arts of verloskundige belt u terug.
  • Als de resultaten van uw bloeddruk daar om vragen, sturen wij u een bericht of bellen wij u.
  • Als wij geen metingen van u ontvangen hebben, nemen wij ook contact met u op.

Als wij contact met u opnemen, bellen wij met een anoniem telefoonnummer.

Contact

Heeft u toch nog vragen, dan kunt u bellen met de locatie waar u onder behandeling bent:

Zwolle

Verloskunde
088 624 35 55 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur)

Laatst gewijzigd 13 september 2022 / 8470