Contact
  1. Informatie m.b.t. medicatieprocessen HiX

Afgelopen november zijn we in Isala over gegaan op een nieuw EPD, HiX. Hoewel we ondertussen al ervaring hebben opgedaan in het systeem, verlopen bepaalde processen nog suboptimaal. Dit is iets waar jullie als eerste lijn last van kunnen hebben. We zijn hard bezig om met extra scholing en verbeteringen in het systeem de processen te optimaliseren. Dit zal echter niet alles in één keer oplossen. Met deze memo infomeren wij u over de huidige werkwijzen en medicatie gerelateerde documenten die u ontvangt vanuit Isala.

Landelijk Schakel Punt (LSP)

Polikliniek bezoek
Bij elk polibezoek, waarvoor het medicatiegebruik van de patiënt relevant is, wordt twee dagen voor het bezoek het LSP bevraagd door Klinische farmacie. Hierdoor kan de behandelend arts controleren of er nog nieuwe medicatie is uitgeleverd vanuit de openbare apotheek. Deze informatie dient als bron voor de arts en komt niet direct
terecht in de medicatielijst van de patiënt, maar is essentieel om tijdens het polibezoek te kunnen verifiëren wat de patiënt gebruikt.

Apotheekondersteuning polikliniek bezoek
De medicatiehistorie uit de oude systemen kon niet altijd één op één overgenomen worden naar het nieuwe EPD. Hierdoor worden de artsen regelmatig geconfronteerd met een leeg medicatiedossier. Om te voorkomen dat het eerste polibezoek van een patiënt volledig besteedt wordt aan het invoeren van de medicatie, ondersteunen we hierbij vanuit de Klinische farmacie. Voor patiënten van een aantal poli’s (onder andere Internegeneeskunde, Oncologie, Cardiologie en Neurologie), kan u benaderd worden voor het aanleveren van een actueel medicatieoverzicht (AMO) (evt. in aanvulling op een LSP opvraag). De medicatie wordt klaargezet in het systeem en vervolgens geverifieerd door de specialist tijdens het polibezoek. We hopen hierbij op uw medewerking.

Ontslag

Werkwijze Apotheek Service Punt (ASP) 

  • De ontslagrecepten en het AMO worden voor ontslag gecontroleerd door het
    ASP. Er wordt o.a. gecontroleerd of alle (bij opname geverifieerde)
    thuismedicatie gecontinueerd is, dan wel gestopt is met een reden.
  • De huidige AMO’s bevatten een lange lijst met recent beëindigde medicatie. Dit
    is het gevolg van een nog niet optimaal lopend medicatieproces binnen Isala. We
    kunnen dit helaas niet aanpassen of inkorten.
  • Als de lopende medicatie op het AMO niet klopt of er ontbreekt belangrijke
    informatie (bijv. allergieën), dan horen we het uiteraard graag!

Innameschema
De patiënt ontvangt persoonlijk een innameschema. Dit innameschema wordt niet meer verstuurd naar de thuisapotheek.

Recepten

Alleen nieuw gestarte medicatie
Bij ontslag worden alleen recepten verstuurd/mee gegeven voor de nieuw voorgeschreven medicatie. Van de overige medicatie gaan we uit (tenzij de patiënt anders aan geeft) dat de patiënt dit nog thuis heeft.

Vaste tijden
Indien er tijden aangegeven zijn op het recept: graag deze tijden handhaven. Dit komt meestal voor bij patiënten vanuit de Interne geneeskunde of Oncologie, waarbij de innametijden van de verschillende medicamenten van belang zijn voor het slagen van de therapie. Als er geen tijden op het recept staan aangegeven, kan dit volgens de standaardtijden ingevuld worden.

We hopen dat bovenstaande informatie iets meer inzicht geeft in de documenten die u vanuit Isala ontvangt. Indien er nog vragen zijn horen we dat graag!