Contact
  1. Isala behaalt opnieuw  internationaal keurmerk kwaliteit en veiligheid

Isala behaalt voor al haar locaties voor de tweede achtereenvolgende keer de internationale JCI-accreditatie. Voor het keurmerk is Isala getoetst op meer dan 1200 aspecten van kwaliteit van zorg, onderzoek en onderwijs. Rob Dillmann, voorzitter Raad van Bestuur Isala: ‘Onze manier van werken heeft zijn vruchten afgeworpen, daar ben ik trots op.’

Keurmerk JCI Accerditatie

De Joint Commission International (JCI) is een WHO-erkende organisatie die wereldwijd zorginstellingen toetst (World Health Organisation). Afgelopen week werden alle locaties van Isala bezocht. De auditoren volgden tientallen patiënten en medewerkers en brachten aangekondigde - én onaangekondigde - bezoeken aan nagenoeg alle afdelingen op alle locaties van het ziekenhuis.

Ina Kuper, Raad van Bestuur: ‘Gedurende de onderzoekweek ontvingen we meerdere keren complimenten van de JCI-auditcommissie over de wijze waarop het ziekenhuis de standaarden vertaald had in beleid en de uitvoering daarvan. Ook verbeteringen die Isala heeft doorgevoerd sinds de vorige accreditatie bleven niet onopgemerkt.  JCI vraagt de zorgverlener de kwaliteit van zorg voortdurend te verbeteren. Dát is wat Isala drijft en dát is wat de patiënt van Isala mag verwachten.’

Altijd focus op kwaliteit

De auditoren gaven aan goede inhoudelijke gesprekken met enthousiaste en deskundige medewerkers te hebben gevoerd. Zij complimenteerden Isala opnieuw met het behalen van de bijzonder goede resultaten. Isala Zwolle behaalde de eerste JCI-accreditatie in 2016, Isala Diaconessenhuis in Meppel behaalde de eerste JCI-accreditatie in 2017. Deze heraccreditatie is weer drie jaar geldig. Ina Kuper, Raad van Bestuur: ‘Een accreditatie als die van JCI is verplicht. Maar we zien de JCI-accreditatie vooral als één van de instrumenten om de kwaliteit van zorg, onderzoek en onderwijs voortdurend in focus te houden en te verbeteren.’

Vruchten afgeworpen

Rob Dillmann, voorzitter Raad van Bestuur: ‘Ik ben trots op onze medewerkers die met enthousiasme onze zorg en de systemen achter onze zorg hebben laten zien aan de auditoren. We hebben een manier van werken ontwikkeld die is gefocust op het verbeteren van kwaliteit van zorg voor onze patiënten. Het heeft zijn vruchten afgeworpen en dat was in de auditweek zichtbaar.’

Het spoor van de patiënt

JCI is anders dan andere kwaliteitskeurmerken. Het richt zijn focus op de zorg voor de patiënt in de dagelijkse praktijk. Het beoordeelt niet alleen of protocollen en zorgplannen netjes op papier staan, maar JCI kijkt vooral naar hoe dit in praktijk bij de patiënt er uit ziet.

JCI werkt volgens de tracer-methodiek, waarbij de auditoren het spoor – een trace – volgen dat een patiënt op zijn of haar weg door de organisatie aflegt: van opname tot ontslag. JCI kijkt naar de directe patiëntenzorg, bijvoorbeeld naar aspecten van hygiëne, medicatieveiligheid, voedselveiligheid, valrisico en veiligheid bij operaties. Ook wordt naar alle ziekenhuis-brede processen gekeken: veiligheid van gebouw, veiligheid voor alle medewerkers, de wijze van leidinggeven en besturen, de aanschaf en inkoop van hulpmiddelen, scholing en functioneren van alle medewerkers en contractuele samenwerkingen.

Wereldwijd

Isala behoudt met deze her-accreditatie het Golden Seal of Approval van JCI en staat daarmee in de rij van toonaangevende zorginstellingen in de wereld. Met deze accreditatie is Isala aangesloten op een wereldwijd zorgnetwerk dat mogelijkheden biedt voor kennisdeling en kwaliteitsbewaking.