Contact
  1. Samen blijven inzetten voor oncologiepatiënten

Een goede samenwerking met de eerste lijn is onmisbaar in de vaak lange behandeltrajecten bij kanker. Daarom ging Oncologisch centrum onlangs in gesprek met huisartsen tijdens een symposium.

Isala Oncologisch centrum wil mensen in de regio de best mogelijke oncologische zorg bieden. Snelle diagnostiek om iemand zo kort mogelijk in onzekerheid te laten zitten. Een behandeling op maat, volgens de laatste medische en technologische inzichten met oog voor de zorguitkomsten en kwaliteit van leven. Daarbij hoort ook de beste begeleiding, persoonlijk en laagdrempelig.
‘Goede zorg en begeleiding bij kanker kunnen we niet alleen, wij willen graag partner zijn van de eerste lijnszorg’, vertelt RVE-voorzitter en radiotherapeut-oncoloog Gabriel Paardekooper. ‘Om op een constructieve manier samen te werken, is het belangrijk elkaar te kennen. En elkaar weten te vinden. Daar zijn wij in geslaagd tijdens deze avond.’

Gezichten achter het Oncologisch centrum

Gabriel: ‘Ondanks Ajax-Juventus was er op die avond toch een grote opkomst. Met ‘Samen sterk en vertrouwd’ hebben we ons als Oncologisch centrum zowel met verschillende presentaties als ook met postersessies voorgesteld. Vooraf bleek er veel behoefte onder de huisartsen om de gezichten achter het Oncologisch centrum weer beter te leren kennen. Met ook een grote opkomst van medewerkers uit de zorgketens speelden wij daar zoveel mogelijk op in. Ook uit de onderlinge gesprekken blijkt dat zowel intramuraal als extramuraal noodzaak wordt gezien de verbinding in de zorgketens, die voor de patiënt niet beperkt blijven tot binnen het ziekenhuis, verder in te vullen. Om daarvoor specifieke afspraken te maken blijkt het in de praktijk nog wel eens lastig de juiste personen te weten te benaderen.’

Toekomst

Gabriel: ‘Het plan is om voor een volgende bijeenkomst zowel de organisatie vanuit de eerste als tweede lijn op te pakken om op die manier vanuit beide perspectieven een zinvolle werkconferentie te hebben. Zodat we niet alleen gebruik maken van ‘de juiste zorg op de juiste plek’, maar ook als ziekenhuis de verantwoordelijkheid pakken om de nazorg voor de patiënt na de oncologische behandeling beter tussen de zorgverleners binnen en buiten het ziekenhuis af te stemmen.’

Naast het kennismaken, nam Oncologisch centrum het publiek mee in waar het speerpunt na 10 jaar staat. Hoe de topklinische zorg er in de toekomst uit ziet. En wat daarbij de uitdagingen zijn. In een aantal korte voordrachten (pitches) kwamen onderwerpen als regionaal samenwerken, innovaties en ondersteunende zorg aan bod.

Meer informatie kunt u lezen in de Verwijzersgids.