Hoe kunnen mijn ogen zien? Waarom heb ik botten? Vragen van kinderen die gepensioneerd kinderarts-neonatoloog Gerda Meijler beantwoordt in een prachtig geïllustreerd kinderboek over het menselijk lichaam. Ieder hoofdstuk begint met een kindervraag en behandelt een orgaansysteem.

Als kinderarts was het haar doel om bij te dragen aan de gezondheid van kinderen. Sinds haar pensioen in 2022 ziet ze geen patiënten meer, maar probeert ze op andere manieren hieraan bij te dragen. ‘Ik ben nog steeds bij Isala betrokken met wetenschappelijk onderzoek. Recent heb ik met zeven collega’s een medisch boek geschreven over Neonatal Brain Injury. Daarnaast heb ik nu dus een boek geschreven speciaal voor kinderen.’
Het boek gaat over het gezonde menselijke lichaam. ‘En hoe je het gezond houdt’, zegt Gerda. ‘Bijvoorbeeld over het belang van zonnebrandcrème of over het dragen van een helm op de fiets. Elk hoofdstuk begint met een echte kindervraag, bijvoorbeeld: ‘Waarom hebben wij botten?’ De prachtige illustraties zijn gemaakt door Amanda Gautier-Ronopawiro’, vertelt Gerda verder. ‘Ik werk al langer heel goed met haar samen. Zij is medisch illustrator en maakte ook de illustraties voor een boek dat ik samen met een collega heb geschreven over schedelechografie bij pasgeborenen en voor ons recente boek ‘Neonatal Brain Injury.’
Echte kindervragen
Het idee voor het boek ontstond na een vraag van Amanda aan Gerda over een poster van het skelet, dat zij had gemaakt voor een gezondheidsles op de school van haar kinderen. ‘Ik vond dat er zo mooi uitzien en zag dat direct voor me in een kinderboek. Een boek waarin we echte kindervragen zouden beantwoorden, zoals zij die vaak van haar kinderen en ik die van mijn kleinkinderen en vroeger van patiënten kreeg. Amanda zag het meteen zitten. We hebben toen twee hoofdstukken geschreven en zijn op zoek gegaan naar een uitgeverij van kinderboeken. Uitgeverij Clavis wilde dit avontuur graag met ons aangaan.’
‘In het boek zitten gezondheidsadviezen verweven, die je tussen de regels doorleest. Het is juist de bedoeling dat die niet betuttelend overkomen en toch bij het kind blijven hangen. Mijn kleinzoon van 4 jaar wil nu liefst ‘s avonds voor het slapen gaan een glas water drinken. Hij heeft namelijk in het boek gezien dat zijn urine dan ‘s ochtends minder donker is en dat je voldoende water moet drinken. Zijn ouders vonden dat toch niet zo’n heel goed plan…’

Heel anders schrijven
Gerda schrijft vaker. Maar dan wetenschappelijke artikelen of een boek voor vakgenoten. ‘En in het Engels. Dit was heel anders en ook best spannend. Als je een wetenschappelijk artikel schrijft, lezen collega’s mee en geven commentaar. Nu waren het kinderen die meekeken; mijn kleinkinderen en de kinderen van Amanda. En die lieten het ook op school zien. Gelukkig vinden zij het een hartstikke leuk boek. Vooral mijn kleindochter van 9 en Amanda’s zoon van 8 jaar oud lezen er graag in. En die horen precies tot de doelgroep! Ik ben heel blij met en trots op het boek.’
Bij het boek is ook lesmateriaal voor scholen ontwikkeld. ‘Daarnaast hebben we twee keer een workshop gegeven, is er een website en kinderen mogen ons vragen stellen op Instagram op het account dat dezelfde naam als het boek heeft. Ik pas dan wel op dat ik niet op de stoel van de huisarts ga zitten. Dus bijvoorbeeld wel “wat is snot?”, maar niet “waarom heb ik hoofdpijn?”.
Meer weten
Gerda heeft 3 boeken geschonken aan Isala, die op de polikliniek en speelkamer van de kinderafdeling en bij verloskunde liggen. Meer informatie over het boek vind je op: www.hoekunnenmijnogenzien.nl. Daarnaast hebben Gerda en Amanda ook speciaal lesmateriaal gemaakt, dat bijvoorbeeld op scholen of door pedagogisch medewerkers kan worden gebruikt. Vragen over het lichaam kunnen kinderen stellen op het Instagram account met dezelfde naam als het boek.