Bij Isala willen we weten hoe de patiënt onze zorg, aandacht en bejegening waardeert. Én waar de verbeterkansen liggen. Daarom hebben in februari en maart pilots plaatsgevonden waarin de werking en respons op het PTO zijn getest.

Na de succesvol verlopen pilotfase is het nu tijd om het PTO Isala-breed in te zetten. Op 27 maart nodigen we via e-mail de eerste patiënten uit om deel te nemen aan het PTO. Dit zal vervolgens wekelijks plaatsvinden.
Dit PTO (Patiënt Tevredenheid Onderzoek) bestaat uit een vragenlijst die per email, na afloop van een bezoek of behandeling, wordt uitgezet onder onze patiënten. Daarin staat duidelijk aangegeven dat patiënten zelf kunnen beslissen om wel of niet aan het PTO deel te nemen en dat de gegevens anoniem worden verwerkt. De vragen hebben betrekking op de beleving van de patiënt. Met dit PTO meet de afdeling continu de patiëntwaardering en wordt het inzichtelijk waarop de afdeling kan verbeteren. De uitkomsten van het PTO kunnen voor een afdeling aanleiding zijn om op onderdelen gedetailleerder onderzoek te doen. Daarvoor zijn aanvullende instrumenten beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan een spiegelgesprek. Eén PTO voor heel Isala geeft ook de mogelijkheid om van elkaar te leren. Zodat afdelingen als best practice kunnen dienen voor anderen.