Al zijn ze niet heel zichtbaar, ze zijn voor Isala van grote waarde. De 5 bodes die het goederentransport verzorgen. Elke dag bevoorraden ze de locaties Zwolle, Heerde, Kampen en Meppel. Bode René Mulder neemt ons mee op extern transport. 'We zorgen ervoor dat medisch personeel zonder problemen aan het werk kan.’

Het is op een dinsdagochtend rond 5.30 uur stil en rustig in Isala, maar in de kelder van het ziekenhuis is René al aan het werk. Hij plaatst de laatste objecten in de Isala-transportbus, waaronder een kar met steriel materiaal en een lege vuilcontainer. Alles wordt door René goed vastgesjord met spanbanden. ‘Het is een rustige dag qua transport', zegt hij wanneer hij rond 6.00 uur plaatsneemt achter het stuur. Zoals op elke werkdag, staat een rondje Heerde – Kampen – Zwolle op het programma. En daarna nog een retourtje Meppel.
Wat vervoerd wordt, verschilt op sommige dagen. Maandag brengt de bode schoon linnengoed naar de locaties. Op donderdag krijgt Kampen schone uniformen en op vrijdag is Heerde aan de beurt. Het vervoer van CSA, oftewel steriel materiaal, is elke dag vaste prik. Regelmatig komt daar nog technisch apparatuur en een postbak bij. Naast het brengen haalt de bode ook lading op, zoals gebruikte linnen en uniformen, gebruikt materiaal dat gereinigd moet worden, vuilnis en lege postbakken. Een goed gevulde vuilcontainer ruilt hij om met een lege. Al met al worden wekelijks rond de 12 containers vervoerd naar de externe locaties.
Zorgvuldig werk
'We rijden 's ochtends onze ronde langs de locaties. 's Middags staat de bus in het dok onder het ziekenhuis. Dan kunnen collega's er de spullen in zetten die de dag erna moeten worden vervoerd. We checken voor vertrek de aantallen. En bij het afleveren kijken we nog goed naar de afleverbon. We willen niks vergeten. Voordat de werkdag begint voor onze collega's, zorgen wij ervoor dat we ons werk hebben gedaan. Het is belangrijk dat zij niet zonder materiaal zitten.’
Tijdens hun ronde langs de verschillende locaties, checken de bodes de voorraadkasten. 'Artikelen die door medewerkers geel gelabeld zijn, moeten worden aangevuld. Die kaartjes scannen we en de rest gaat automatisch. In de dagen erna komen bestellingen binnen en die laden we meteen in. In urgente situaties maken we een extra rit om materiaal te brengen.'
Naast transport naar de Isala-locaties, rijden de bodes enkele keren per maand ook naar patiënten die thuisdialyse nodig hebben. 'We rijden zodoende ook naar plaatsen als Ens, Dronten, Wanneperveen en Harderwijk.’
Tijd vliegt
René begon in 2011 als logistiek medewerker intern in de Weezenlanden. Hij werkt sinds de verhuizing naar de Isala-locatie ook als bode. ‘Ik dacht eerst: is dit werk niet saai? Maar als ik vervolgens zie wat ik op een dag doe, samen met mijn collega's... Nadat ik 's ochtends het goederentransport heb gedaan, is er vaak nog veel te bevoorraden in het ziekenhuis zelf. Het werk is dus heel gevarieerd en de uren vliegen voorbij. En het is nuttig werk. We zorgen ervoor dat medisch personeel zonder problemen aan het werk kan. Ik vind het wel wat hebben om een onzichtbare kracht te zijn die toch van waarde is.’