Contact
  1. 5363-Herstel dijbeenspier

Eenvoudige oefeningen

​Deze eenvoudige oefeningen zijn geschikt voor het herstel van de vierhoofdige dijbeenspier (m. quadriceps femoris). Dit kan nodig zijn na een operatie aan het kniegewricht, na een periode van niet-bewegen (door gips) of bij atrofie (verkleining) door aandoeningen van het kniegewricht.

Hoe vaak

De oefeningen moeten enkele malen tot tien keer achter elkaar worden herhaald en minstens een- tot driemaal per dag worden gedaan. Het verdient de voorkeur om bijvoorbeeld drie- tot zesmaal per dag tien minuten te oefenen in plaats van bijvoorbeeld één uur achtereen.

Overigens kunt u bij wijze van oefeningen voor functieherstel ook denken aan zwemmen, wandelen, fietsen en traplopen.

Oefening 1

Uitgangshouding: liggen, op de rug, zonder kussen, de armen en benen gestrekt

  • Het gestrekte been tot ongeveer 10 cm van de onderlaag opheffen, dit 5 tellen volhouden, en terug.
  • Na 5 tellen rust het gestrekte been opnieuw ongeveer 10 cm opheffen, dit 10 tellen volhouden, en terug.

De oefening wordt vervolgens telkens met 5 tellen verlengd, totdat u spierpijn voelt of de 60 tellen zijn bereikt.Illustratie oefening herstel dijbeenspier 1

Afbeelding 1: oefening 1
 

Oefening 2

Uitgangshouding: liggen, op de buik, het hoofd op de zijkant, de armen gebogen en de voeten met de tenen gesteund op de onderlaag.

  • De knie en het bovenbeen opdrukken door het been met kracht te strekken, dit 5 tellen volhouden, en terug.
  • Na 5 tellen rust de knie en het bovenbeen opnieuw opdrukken, dit 10 tellen volhouden, en terug.

De oefening wordt vervolgens telkens met 5 tellen verlengd, totdat u spierpijn voelt of de 60 tellen zijn bereikt.

Illustratie oefening herstel dijbeenspier 2
Afbeelding 2: oefening 2
 

Oefening 3

Uitgangshouding: zitten op een bed, bank of lage stoel, de gestrekte armen schuin naar achteren om het lichaam te ondersteunen en de ontspannen benen naar voren.

  • Het been strekken door plotseling de strekspier van het been (knieschijf) aan te spannen, en de tenen optrekken. Deze stand 5 tellen volhouden, en daarna ontspannen.
  • Na 5 tellen rust herhalen. 
Illustratie oefening herstel dijbeenspier 3
Afbeelding 3: oefening 3 

 

Oefening 4

Uitgangshouding: zitten, op normale hoogte, de bovenbenen volledig ondersteund en de armen kruislings voor de borst. Aan de voet hangt u een gewicht van ongeveer een pond, bijvoorbeeld een plastic draagtasje met boeken of iets dergelijks.

  • Het gewicht van de grond optillen door het been volledig te strekken, dit 5 tellen volhouden, en terug.
  • Na 5 tellen rust de oefening herhalen.

Wanneer u dit zonder moeite 10 keer kunt herhalen, kunt u de oefening verzwaren door telkens het gewicht aan de voet met een pond te vergroten (tot maximaal 5 kilo).

Illustratie oefening herstel dijbeenspier 4

 Afbeelding 4: oefening 4 

 

Oefening 5

Uitgangshouding: staan, geleund tegen een deurpost of een gladde wand, de hielen ongeveer 40 cm van de plint af en de armen kruislings voor de borst.

  • Het lichaam langs de deurpost of de wand naar beneden laten glijden, totdat de bovenbenen horizontaal zijn (zithouding). Deze stand volhouden totdat u spierpijn voelt, dan terug omhoog komen.

NB: Deze oefening mag u pas doen als u de oefeningen 1 t/m 4 zonder moeite kunt uitvoeren.Illustratie oefening herstel dijbeenspier 5

Afbeelding 5: oefening 5
Illustratie oefening herstel dijbeenspier 6Afbeelding 6: oefening 5

Contact

Heeft u vragen, dan staat de chirurg u tijdens het spreekuur graag te woord. Het kan handig zijn uw vragen van tevoren op papier te zetten. Ook kunt u bellen met de polikliniek Abdominale chirurgie (038) 424 62 95.

23 november 2018 / 5363

Voor specifieke vragen aan een afdeling, ga naar de contactpagina. U kunt ook kijken bij de meestgestelde vragen.