Contact
  1. ‘Medewerkers zijn het goud van Isala’

In 1987 begon leidinggevende Sita Hooghiemstra haar carrière in de zorg. ‘In dat jaar deed ik de in-service opleiding tot verpleegkundige in het voormalige Sophia ziekenhuis in Zwolle. Daarna heb ik veel verschillende werkgevers in de zorg gehad. Sinds 2016 ben ik weer terug bij Isala en werk ik als operationeel leidinggevende.’

Sita Hooghiemstra voor Isala Meppel

Tijdens haar opleiding ontdekte Sita dat zij het vooral leuk vond om dingen te regelen en te organiseren en dat leidinggeven haar meer lag dan werken in de directe patiëntenzorg. Haar eerste baan na haar opleiding was daarom hoofdverpleegkundige in een verzorgingshuis in Dordrecht. ‘Ik merk dat mensen snel naar mij toekomen en hun verhaal doen. Ik vind het geweldig om medewerkers te helpen het beste uit hun zelf te halen en hen te coachen in hun ontwikkeling. Ik heb dat op veel verschillende plekken gedaan. Voordat ik terugkwam bij Isala, was ik bijvoorbeeld leidinggevende van een flex-pool van Noorderbreedte (ouderenzorg) in Leeuwarden. Ik merkte dat ik het ziekenhuis steeds meer miste. Dus toen er in 2016 een vacature vrijkwam voor leidinggevende in het Hartcentrum in Isala, heb ik gesolliciteerd. Ik weet nog dat ik de hal binnenliep en dacht: “ik ben thuis”.’

Gemoedelijk

Drie jaar werkte Sita in Zwolle. ‘Maar omdat ik lange dagen maakte en veel in de file stond vanuit mijn woonplaats Joure, koos ik voor een leidinggevende functie in Isala Meppel. Het is dan wel Isala, maar toch heel anders dan het grote ziekenhuis in Zwolle. Het is gemoedelijk, mensen kennen elkaar en je hebt dingen snel geregeld. Dat maakt dat ik het erg leuk vind om in Meppel te werken voor Isala. Isala is echt mijn plek.’

Alles meegemaakt

Als leidinggevende van twee verpleegafdelingen wisselt Sita haar werkplek continu af. ‘Ik werk zoveel mogelijk op de afdeling zodat ik weet wat er speelt. Ik zie het als iemand niet goed in zijn vel zit. Ik voel mij altijd betrokken bij mijn medewerkers. Zij zijn het goud van Isala. Zonder hen, kun je niets. Ik sta voor mijn teams. Al 24 jaar ben ik leidinggevende en heb dus alles denk ik wel een keer meegemaakt. Als geen ander weet ik dat het belangrijk is om te weten wat jouw medewerkers bezighoudt.’

Weten wat er speelt

Iedere dag start voor Sita op de verpleegafdelingen. ‘Hoe gaat het met iedereen? Hoe is de werkdruk? Is het rooster op orde? Zijn er genoeg lege bedden? Daarna is er een dagstart op beide afdelingen en vervolgens het beddenoverleg voor het hele ziekenhuis. Hoeveel ruimte is er nog? Moeten verpleegkundigen bijspringen op een afdeling waar het drukker is? Daarna heb ik verschillende afspraken. Soms moet je dingen uit die afspraken weer afstemmen met je afdeling of met andere partijen. Net heb ik sollicitatiegesprekken gehad en voor nieuwe medewerkers moeten er ook weer zaken worden geregeld. Dan ga ik zo nog aan de slag met de nieuwsbrieven voor mijn afdelingen. Je bent natuurlijk leidinggevende voor de verpleegkundigen maar wij werken ook samen met de artsen. Ik wil ook weten wat er bij hen speelt. En of er ontwikkelingen zijn waar de afdeling mee aan de slag moet. Daarnaast heb je overleg met medisch technologie, met serviceassistenten, de schoonmaak…kortom, je moet veel schakelen om er voor te zorgen dat alles goed blijft lopen.’