Een eerste indruk maak je maar één keer. In Isala vinden we het belangrijk dat elke patiënt en bezoeker een gastvrij welkom krijgt. En daar zorgt het Facilitair bedrijf voor.

Al jaren is Jolanda Nijmeijer leidinggevende in Meppel bij de keten gastvrijheid, onderdeel van het Facilitair bedrijf. ‘Ook wij kunnen het verschil maken’, vertelt ze. ‘Of je nu werkt als beveiliger, facilitair assistent, vrijwilliger, brancardier, bij het servicebureau, aan de centrale balie, in de voeding of de logistiek: jouw werk doet ertoe.’
De kleinste details
Het verschil kunnen maken met de kleinste details: dat is de kracht van het Facilitair bedrijf. ‘Het ontzorgen van de zorg. Met een goede eerste indruk kun je misschien een stukje stress wegnemen bij patiënten, dat merkt de arts in de spreekkamer ook. Je komt in aanraking met alle aspecten van het ziekenhuis waar je zichtbaar en onzichtbaar je steentje bijdraagt.’
Je kunt het verschil maken, ook als je niet aan het bed staat. ‘Er komt meer bij kijken’, zegt Jolanda. ‘Op een andere manier maak je het verschil voor patiënten, bezoekers, artsen en verpleegkundigen.’ Het mooiste aan haar werk vindt ze de extra aandacht en service die er is. ‘Iemand helpen, omkijken naar een patiënt. Zien dat iemand slechts nieuws heeft gehad en zorgen dat er een extra kopje koffie komt.’
Hoe maak jij het verschil?
Kijk voor onze vacatures op onze jobsite. Lees daar ook het verhaal van Natalie, zij werkt al jaren als facilitair assistent. '‘Het patiëntcontact vind ik erg leuk. Vaak merk ik dat iemand gewoon even zijn of haar verhaal kwijt wil, daar maak ik altijd tijd voor. Je moet wel sociaal zijn en een luisterend oor kunnen bieden. Deze functie geeft zoveel voldoening, het is prachtig om op deze manier mensen te helpen.'
Of lees het verhaal van beveiliger Erik: 'Ik leerde al snel dat je er ook een andere, bredere invulling kunt geven aan deze functie. Meer als een gastheer. Door zichtbaar te zijn en rustig met mensen in gesprek te gaan kun je al heel veel bereiken.’