Contact
  1. 8251- Vliegen gipsverband

U heeft gips om uw arm of been gekregen en u bent van plan om een vliegreis te gaan maken. U mag vliegen met gips, maar alleen onder strenge regels. Hier leest u meer over de regels en wat dit voor u betekent.

Wat gebeurt er met gips tijdens vliegen?

Een internationale regel is dat vliegen met circulair (rondom gesloten) gips verboden is. Dit heeft te maken met drukverschillen in de cabine. Tijdens het vliegen kunnen handen en voeten wat opzwellen door vochtophoping. Hierdoor kan het gips mogelijk (te) strak gaan zitten.

Als u gaat vliegen met gips is het belangrijk dat u dit meldt aan de gipsverbandmeester of verpleegkundige die het verband bij u aanlegt. Zij kunnen hier rekening mee houden door, als dit mogelijk is geen circulair gips aan te leggen. In plaats hiervan wordt er dan een spalk, brace of afneembaar gips aangelegd als het letsel dat toelaat. Het kan ook voorkomen dat het gips in de lengterichting wordt gespleten. Zo is het makkelijker open te maken, als u last krijgt van zwelling.

Neem contact op met uw luchtvaartmaatschappij

Luchtvaartmaatschappijen passen de internationale regel op verschillende manieren toe, waardoor de richtlijnen per luchtvaartmaatschappij verschillen. Als u wilt vliegen met gips om uw arm of been, neem dan altijd vooraf contact op met uw luchtvaartmaatschappij om te informeren naar de regels die gelden.

Formulier ‘Vliegen met gipsverband’

Vanwege de strenge richtlijnen worden patiënten door de luchtvaartmaatschappijen vaak naar het ziekenhuis verwezen om aanvullende informatie voor het gipsverband op te vragen. Om dit te voorkomen en om een vervelende situatie voor u als passagier te besparen, is het wenselijk dat u zelf specifieke informatie kunt overhandigen over het soort gips. De specialisten in ziekenhuizen kunnen geen medische verklaring afleggen (‘fit-to-fly’ verklaring), omdat de verantwoordelijkheid voor de patiënt tijdens de vlucht dan bij de specialist komt te liggen. De specialist is niet aanwezig tijdens de vlucht en kan deze verantwoordelijkheid niet nakomen.

Wel kunt u vanuit Isala een formulier ontvangen waarop de feitelijke informatie over het gipsverband beschreven wordt. U krijgt dit formulier mee en kunt u, als u dat wenst, overhandigen aan de luchtvaartmaatschappij. Dit formulier bevat geen fit-to-fly verklaring, maar geeft de feitelijke informatie weer, conform de richtlijnen van de KNMG. Dit is voldoende voor de luchtvaartmaatschappij om u wel of niet toe te laten op de vlucht volgens de richtlijnen voor gipsverbanden.

Wij wensen u een goed herstel en goede vlucht.

Contact

Heeft u nog vragen, dan kunt u bellen met de locatie waar u onder behandeling bent:

Zwolle

Gipskamer
(038) 424 53 15 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur)
(038) 424 50 00 (buiten kantoortijden)

Meppel

Gipskamer
(0522) 23 32 75 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur)
(0522) 23 33 33 (buiten kantoortijden)

Formulier

Isala verstrekt door middel van dit formulier feitelijke informatie over het gipsverband van de bovengenoemde patiënt.

Medische diagnose:



Datum letsel (en datum van operatie):


Soort gips

De gipsverbandmeester kruist aan welk gips u heeft:

  • spalk of afneembaar gips;
  • circulair gips (gespleten);
  • geheel/gedeeltelijk belastbaar;
  • niet belastbaar.

Met het ingevulde formulier ‘Vliegen met gipsverband’ beschikt u zelf over alle relevante informatie over uw gips, wat onduidelijkheden en vertragingen kan voorkomen.

Ondanks het formulier raden wij u altijd aan vooraf contact op te nemen met uw luchtvaartmaatschappij om te informeren naar de specifieke richtlijnen die gelden voor het vliegen met een gipsverband.

3 december 2019 / 8251

Voor specifieke vragen aan een afdeling, ga naar de contactpagina. U kunt ook kijken bij de meestgestelde vragen.